Négy éves gyermekem nem beszél még tisztán. Hamarosan logopédus fogja megvizsgálni, hogy kiderüljön, vajon mi okozza a problémát. Érdekelne, hogyan zajlik a vizsgálat és pontosan mit néznek ilyenkor a szakemberek?

Kedves Erzsébet!

Sok szülő teszi fel a kérdést, mire számíthat a gyermek az első logopédiai vizsgálat alkalmával. A vizsgálattól nem kell félni. Kiváló döntés mihamarabb sort keríteni rá, ha felfedezzük, hogy a hangok tiszta ejtése problémát jelent a gyermek számára. Minél hamarabb kezdődik a terápia, annál gyorsabb a gyógyulás.

A logopédus ilyenkor a beszédszervek állapotát és működését vizsgálja. Megnézi például az ajkak, a fogak, valamint az állkapocs állását nyugalmi helyzetben, illetve mozgatás közben, valamint figyelemmel kíséri a nyelési folyamatot is. Ezek alapján tudja eldönteni, ha további fogorvosi, fül-orr-gégészeti, vagy foniátriai vizsgálatra is szükség van. A logopédus alaposan feltérképezi, melyek azok a hangok, amelyeket szépen ejt a gyermek, és melyek azok, amelyeket hibásan vagy esetleg egyáltalán nem ejt ki. A vizsgálat többek között a spontán beszéd, illetve a képmegnevezés vagy utánmondás alkalmával megfigyelt helyzetekben történik.

A nem tisztán ejtett hangok azonosítását követően az esetleges okok feltárására kerül sor. Ebben segít a szülővel folytatott konzultáció, illetve további vizsgálatok, amelyek a hallás, a figyelmi működés, és az emlékezet feltérképezését célozzák. Ezek alapján lehetséges a személyre szabott és hatékony terápiás terv kialakítása, amely a leghatékonyabban szolgálja a gyermek gyógyulását.

Elsős kisfiam a rendszeres otthoni gyakorlás ellenére sem tud olvashatóan írni, és gyakran vét helyesírási hibákat. Lehetséges, hogy fejlesztő terápiára van szüksége?

Kedves Vera!

Az írástanulás sok kisiskolás számára okoz nehézséget, és egyáltalán nem feltétlenül jelent a későbbiekben hátrányt, gondoljunk csak például a híres krimi szerzőre, Agatha Christie-re, akinek saját bevallása szerint mindig is gyenge pontja volt a betűvetés. A folytatás olvasása →

A fiam öt és fél éves, szeptemberben kezdi az iskolát. Felfigyeltem arra, hogy bizonyos hangokat nem jól képez. Lehetnek ennek az iskolában következményei?

Kedves Liza! 

A beszédhangok helyes képzését célul tűző terápia már az iskolakezdés előtt javasolt, hogy a helyes hangképzés megkönnyítse a betűtanulást. A kisebb hanghibák az iskolát kezdő gyermekeknél nem feltétlenül okoznak gondot a betűtanulásban, sőt a hangok és betűk összekapcsolása is könnyű lehet számukra. Érdemes azonban szem előtt tartani, hogy a hangképzés javítása minden esetleges későbbi problémát hatékonyan képes orvosolni. A folytatás olvasása →

Az óvodánkban logopédiai szűrést végeznek. Mit vizsgálnak ilyenkor a szakemberek?

Kedves Kálmán! 

A szakszolgálatokban dolgozó logopédus kollégák évente végzik el azt a szűrést, amit ön is említ. Ilyenkor az ötödik életévüket betöltött gyermekek lehetséges beszéd- és nyelvi, valamint írott nyelvi zavarait vizsgálják. A logopédusok a vizsgálat során a beszéd sajátosságait térképezik fel, többek között megfigyelik a hangképzést, és a beszéd folyamatosságát is. A gyerekek képeket neveznek meg, hallott szöveget ismételnek el, miközben a spontán beszédet is figyelemmel kíséri a vizsgálatot végző szakember. A folytatás olvasása →

A logopédus hallásvizsgálatra és fül-orr-gégészeti vizsgálatra küldte a gyermekemet. A beszédfejlesztéshez miért van erre szükség?

Kedves Apuka! 

Első hallásra valóban szokatlanul csenghet a logopédus javaslata, mégis alaposságról tanúskodik. A beszéd többek között utánzás útján fejlődik, a beszéd és az anyanyelv elsajátítása a környezetben hallottak segítségével történik. Ha ilyenkor időszakos-, vagy tartós hallásprobléma áll fenn, a folyamat akadályokba ütközik. Ezt jelzi például, ha arra leszünk figyelmesek, hogy a gyermekünk az egymáshoz hasonló hangzású hangokat nehezebben tudja megkülönböztetni, illetve a hangsúlyozást sem érti megfelelően. A folytatás olvasása →