Kisfiam most kezdi az úszástanulást. Szeretném tudni, milyen úszásnem javasolt számára, ha asztmás?

Kedves Péter!

Asztmás gyerekeknél a mellúszás és a gyorsúszás javasolt, az úszás oktatását pedig hátúszással vagy mellúszással érdemes kezdeni. Azoknál a gyermekeknél, akik fokozottabban idegenkednek a víztől, és nem szívesen merítik huzamosabb ideig az arcukat a vízbe az átélt fulladásos élmények miatt, első úszásnemként a hátúszást javaslom.

Tartsuk szem előtt, hogy a folyamatos úszásoknál, mint például a mellúszásnál az egyéni légzésritmus és az úszómozdulatok összehangolásakor minden kartempóra történik a levegővétel, figyeljünk a kilégzési fázis elnyújtására. Minden második kartempóra történő levegővételnél az úszómozdulatok lendületes végrehajtására érdemes törekedni és arra, hogy belégzést követően rögtön kezdődjön meg a kilégzést. A huzamosabb légzésvisszatartás mindenképpen kerülendő.

Attila fiam lordózis miatt jár gyógyúszásra. Mi is szoktunk pancsolni és szívesen gyakorolnám vele azokat a gyakorlatokat, amik segítik a gyógyulását. Milyen úszásnem a legjobb neki?

Kedves Éva!

Lordikus tartásnál a hasizom, a farizomzat és az alsó végtag combhajlító izmainak erősítése a legfontosabb. A gyakorlásnál több úszásnem is szóba jöhet. Érdemes például a gyorsúszást gyakorolni, ami intenzíven dolgoztatja a farizmokat, és a térdhajlító izmokat, amelyek megerősödve segítik visszabillenteni a medencét az egészséges helyzetbe. A hátúszásnál a csípő és a has izomzat erősödik, ami szintén a lordikus tartás megszüntetését célozza. A mellúszásnál figyeljünk arra, hogy a gyermek csapott mellúszó lábtempóval haladjon. A hát és gyorsúszást célszerű váltakozva végezni.

Fotó: Nicole Gottier

A kislányomnak a magasan álló lapockája miatt úszást ajánlotta az orvos. Milyen úszásnem az ideális számára?

Kedves Lilla!

A mellúszás a legjobb választás. Ennél az úszásnemnél a karmunka a vállövet előre, és befelé húzza, ugyanakkor megtartja a lapockát. A kartempónál figyeljünk rá, hogy a vállakat leengedje a gyermek. Enyhébb panaszoknál, ha a kar felemelése könnyű és gördülékeny, végezhet a gyermek gyors és hátúszást is.

Ha a probléma csak az egyik oldalon jelentkezik, az egykarú hátúszás a leghatékonyabb, ebben az esetben az érintett oldali karral érdemes végezni a gyakorlást.

A barátom kislánya gyógytestnevelési úszásra jár, az én fiam gyógyúszásra. Habár egykorúak, mégsem járhatnak ugyanabba a csoportba. Mi a különbség a kétféle úszás között, kinek javasolt az egyik, illetve a másik?

Kedves Balázs!

A kétféle úszást könnyű összekeverni, első pillantásra nem nyilvánvaló miben különbözik a kettő. A gyógytestnevelési úszás a szakszolgálati tevékenységek közé tartozik, és az iskola szervezésében jutnak el a gyerekek az órákra. A folytatás olvasása →