A Magyar Gyógypedagógusok Egyesületének tájékoztatása

A Magyar Gyógypedagógusok Egyesületének tájékoztatása a 2017. évi,  köznevelést érintő törvénymódosítás kapcsán arról, hogy a Taigetoszt a törvényre hivatkozva emlegetni „ütős”, de szakmaiatlan és ízléstelen.

Köztudott, hogy a Taigetosz Spárta közelében álló hegy, ahová a városlakók az életképtelennek ítélt újszülöttet kitették. A bizonyára kevéssé ismert, hogy a „kitétel” azt jelentette, „adtak neki egy esélyt”  – így akinek nem volt gyermeke, elvihette a kitett újszülöttet és felnevelhette. Az dokumentumok szerint csekély számú újszülöttet ért utol így a halál. Mert mindig voltak, akik esélyt adtak az életre.

A köznevelést érintő törvénymódosítás vitáinak kereszttüzében – több más kérdés mellett – az ún. beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség miatt megsegítést és ellátást igénylő gyermekek/tanulók állnak, akiknek életesélyeit valójában semmiféle veszély, mai szóhasználattal fogalmazva jogsérelem nem fenyegeti.

A megnevezés (BTM) egy nehezen, differenciálatlanul értelmezett, a nemzetközi szóhasználatban nem létező ellátási kategóriát jelöl, amelyhez – problémafeltáró vizsgálaton alapuló szakértői véleményt követően – ­mindeddig gyakorlatilag ugyanolyan jogosítványok társultak segítségnyújtási formaként,  mint az ún. sajátos nevelési igényű, a köznevelési törvény által definiált csoportokba sorolt tanulók esetében. A „megsegítés” legproblematikusabb eleme bizonyos tantárgyi teljesítés esetében az értékelés és minősítés alóli felmentés kérdése volt. A jelenlegi törvénymódosításban (a szerencsétlen elnevezéssel illetett „Taigetosz-törvényben” ez került kivezetésre. Átmeneti jelleggel érvényessége továbbra is, 2018.augusztus 31-ig  fennáll, azaz akinek eddig megítélték, előnyeit élvezheti. De azt is  tudni kell, hogy „nehézségeinek” ismeretében  a fejlődéséhez szükséges fejlesztési segítség a jelzett  határidőn túl is biztosított a számára, ami esély a fejlődési hátrány leküzdésére, hiányosságok pótlására, a sikeres társadalmi beilleszkedésre.

A BTM-es tanulók abban a szerencsés helyzetben vannak, mégha „nehézségeik” a fejlődés bizonyos szakaszaiban tehertételt is jelentenek, hogy problémáik leküzdhetők a környezettől (óvodától, iskolától, fejlesztőpedagógiai munkától, családtól ) kapott támogatások hatására, illetve a korábbi kedvezőtlen környezeti feltételek módosulásának  eredményeként, s valójában az ellátórendszer legkevésbé problémás, egyértelműen pozitív fejlődési tendenciát mutató alanyai. Képesek tanulni, ismeretet elsajátítani, elvárásokhoz alkalmazkodni, azoknak megfelelni, fejlődésük pozitív irányú.  Magasabb iskolás korban érettségi, felvételi vizsga esetén azonban felmentésük miatt valójában hátrányteremtő helyzetbe kerülnek,  korábbi mentesítésük korlátaiba ütközve nem tudnak képességeiknek, szándékaiknak megfelelően továbblépni.  Felsőoktatásba lépve például – a SNI tanulókkal szemben – nem tudnak plusz pontokat érvényesíteni. A folytatás olvasása →

MFFLT Kongresszus – 2017. június 17.

Már csak pár nap van hátra az MFFLT Konferenciáig, amely ismételten az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Ecseri úti épületében (1097 Budapest, Ecseri út 3., C épület 105. számú előadóterem) kerül megrendezésre.

online-regisztracio-konferencia2

A jelentkezéshez kattintson ide!

 

Egy kis ízelítő a programból


Kiss László
Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelés-igazgatási Főosztály
A logopédiát érintő jogszabályi kérdések

Hacki Tamás
Semmelweis Egyetem Fül-orr-gégészeti, Fej-nyaksebészeti Klinika, Orvostudományi Egyetem Regensburg
A gyermekhang, a gyermekkori diszfónia. Áttekintés.

Tar Éva
Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
Az affrikáták és pergőhangok elsajátítása tipikus beszédfejlődésben és beszédhanghibákban

Bajnócziné Szucsák Klára
Semmelweis Egyetem Fül-Orr-Gégészeti, és Fej-Nyaksebészeti Klinika Budapest
Gondolatok a gyermekkori diszfónia logopédiai ellátásáról

Sok szeretettel várunk minden érdeklődőt!

Részletes programismertető


A lenti képre kattintva .pdf formátumban is letölthető a részletes program.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingyenes Kapcsolódó Nevelés csoport indul fogyatékos gyermeket nevelő szülőknek!

A gyereknevelés nehéz, embertpróbáló munka akkor is, ha a gyerekünk egészséges, és nincs különösebb krízishelyzet a családban. Hát még akkor, ha valamilyen különleges igényű, többlet-figyelmet igénylő gyerekről kell gondoskodnunk – sokszor nehéz szociális helyzetben, esetleg egyedüli szülőként és gyakran úgy, hogy közben testvéreire is időt kellene szakítanunk.

Mindezt általában nagyon kevés vagy nulla támogatással, a környezetünk, aggódó, sajnálkozó, tehetetlen visszajelzéseivel nehezítve.

Nem csoda, ha mindeközben úgy érezzük, érzelmi hullámvasúton lovagolunk, teljesen kimerülünk, és megkörnyékez minket a kiégés.

Mi a Kapcsolódó Nevelésnél azért vagyunk, hogy soha, egyetlen szülőnek se kelljen így éreznie magát!

Az a tapasztalatunk, hogy ha három dolgot megkap egy szülő, akkor a legnehezebb helyzetből is ki tudja navigálni a családját, és a gyereknevelés mindennapjait sokkal inkább újra örömnek, mint küzdelmek sorozatának tudja megélni.

Ez a három dolog:

1) a támogatás, és a tapasztalataink mással való megosztása, mások tapasztalatának meghallgatása

2) hiteles információk a gyerekek és a saját érzelmeink működéséről

3) konkrét, gyakorlati, működő eszközök mindennapi gyereknevelési helyzetek megoldására, amelyek nem rombolják, hanem elmélyítik a gyerekünkkel való kapcsolatot.

A tanfolyam során ezt a három dolgot szeretnénk veletek megosztani, és személyes, a ti adott élethelyzetetekre szabott stratégiákat és támogatást kínálni a számotokra legégetőbb kihívások leküzdésére.

A tanfolyam 8 alkalom (hetente 2 óra, terveink szerint csütörtök délelőttönként), 2 személyes mentorálási alkalommal kiegészítve. További információ a Kapcsolódó Nevelés alaptanfolyamról itt.

Hogyan jelentkezhetek?

Töltsd ki ezt a jelentkezési lapot. További kérdéssel, érdeklődéssel a kapcsolodoneveles@gmail.com címre írhatsz vagy keresd Egry Zsuzsit a 20/2186129-es számon.

Jelentkezési határidő: január 27.

Kérlek, ha ismersz olyan szülőt, akit érdekelhet a lehetőség, küldd tovább ezt a felhívást.

Szeretettel várunk!

Egry Zsuzsi és a Kapcsolódó Nevelés Egyesület csapata

 

fotó: Heidl

Összefoglaló a XVIII. kerületi logopédiai konferenciáról

„Játszva beszélni-beszélve játszani” beszédfejlesztés játékosan

Az OH Bp.-i Pedagógiai Oktatási Központ „Őszi Pedagógiai Napok” keretében megrendezett XVIII. kerületi logopédiai konferencia összefoglalója

A témaválasztás indolása

Hámori József szerint: „A játék minden gondolkodási folyamat alapja”. Fontos a beszédterápia során a játékosság, az idei előadások mind ehhez kapcsolódnak.

A program rövid összefoglalása

2006 óta szerveznek a XVIII. kerületi logopédusok regionális szintű konferenciát, ami országossá nőtte ki magát az elmúlt években.

A program a következő támogatók nélkül nem valósulhatott volna meg:
OH Pudapesti POK, Bp. XVIII. kerületi Önkormányzat Kondor B. Közösségi Ház, FPSZ XVIII. Kerületi Tagintézményének logopédusai, OFI, neteducatio.hu.

logopedia_konferencia_04Jankó István (FPSZ főgazgató helyettes) szakmai megnyitójában kiemelte a szervezők szakmai elkötelezettségét és a korábbi konferenciák gyakorlatcentrikusságát. Herczeg Katalin (POK főosztályvezető helyettes) köszöntőjében a hálózati tudásmegosztás fontos színterének nevezte a létszámában legnépszerűbb programot (a 74 meghirdetett programba illeszkedett ez a konferencia). Szarvas Attila (XVIII. kerületi alpolgármester) személyes hangvételű köszöntője kitért a gyakorlati ötletek hasznosítására, a mindennapi munkába való beépüésére.
Sárosdi Virág a gyereketeto.hu honlap szerzője a logopédiai munka hangautomatizációjának gyorsan és olcsón megvalósítható játékos ötleteit osztotta meg a hallgatósággal.
Thiesz Angéla a Retextil Alapítvány szakmai vezetője a gyógypedagógusokkal kifejlesztett, újrahasznosított textilből készült játékokat mutatta be. Fontos céljuk, hogy a szülők is belekerüljenek az alkotói folyamatba.

Gereben Anitával interaktív és ötletgazdag módon, a „beszédtechnika vizére” evezhetett a nagy számú hallgatóság. A játékokat nehéz logopedia_konferencia_06volt abbahagyni!
Fung Emília gyógytornászokkal együtt dolgozó logopédus sok artikulációs gyakorlatot osztott meg, amit a nyelésterápiában és több másik terápiában is nagyon jól hasznosíthatók. Az előadó által is készített új kiadvány (Mackógyógytorna a helyes nyelésért) hiánypótló a logopédiai, gyógypedagógiai szakmában.
Két játékos őszi verssel köszöntötte a hallgatóságot Takácsné Raffai Erzsébet.
Az ebédszünet egy órájában lehetősége volt a résztvevőknek szakmai eszmecserére, szakkönyvek vásárlására, az előadók által készített eszközök, kiadványok megismerésére.

A délután első logopedia_konferencia_05előadója Sósné Pintye Mária volt, aki az írott nyelvi zavar szakszerű ismertetésével, az általa készített tudástár játékainak felvillantásával ízelítőt adott az egyszerű és kevés eszközt igénylő játékokról. A későbbiek folyamán tervezzük ennek a gazdag játékcsomagnak a részletesebb „kibontását”- az előadó és a hallgatóság javaslatára.

Az utolsó előadás Dr. Donauer Nándorhoz köthető: a keveset mozgó, késleltetési képességgel nem rendelkező, az információk feldolgozására időt nem kapó, keveset beszélő gyermekek neuropszichológiai, az agyban lejátszódó folyamatainak következményeit mutatta be igen személetesen, humoros példák segítségével.

A konferencia résztvevői
250 fő regisztrál előzetesen, a jelenlévők száma meghaladta a 300-at. Tanítók, óvodapedagógusok, gyógypedagógusok, fejlesztőpedagógusok, pszichológusok és logopédusok voltak a jelenlévők.

 

 

 

Összefoglalás

A hallgatóság visszajelzései alapján igen aktuális volt a témaválasztás, mindegyik előadó nagy szeretettel és szakmai elkötelezettséggel osztotta meg tudását, tapasztalatait a hallgatósággal. Sokt tanultunk egymástól, jó szakmai eszmecsere volt ez a konferencia. Reméljük, hogy a jövőben még lesz lehetőség ennek a XVIII. kerületi hagyománynak az ápolására.

Budapest, 2016. 11.17.

Karayné Pavalacs Zsuzsa szervező logopédus, szaktanácsadó

1 / 7 oldal12345...Utolsó »