Gyógytestnevelés Napja 2016

A Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálatban dolgozó gyógytestnevelők az előző év hagyományának megfelelően a fővárosi kerületek iskoláiban nyílt napot tartanak.
A nyílt nap célja, hogy a kollégák felhívják a szülők, pedagógusok, orvosok, védőnők figyelmét a gyógytestnevelés fontosságára, valamint bemutassák milyen lehetőségek rejlenek a gyógytestnevelés órák mozgásanyagában.
Az esemény jó alkalmat biztosít arra is, hogy a látogatók betekintést nyerjenek a gyógytestnevelő tanárok munkájába.

Az eseményről szóló részletes tájékoztató füzet elérhető erre a linkre kattintva!

fotó: Joe Goldberg

Elsős kisfiam a rendszeres otthoni gyakorlás ellenére sem tud olvashatóan írni, és gyakran vét helyesírási hibákat. Lehetséges, hogy fejlesztő terápiára van szüksége?

Kedves Vera!

Az írástanulás sok kisiskolás számára okoz nehézséget, és egyáltalán nem feltétlenül jelent a későbbiekben hátrányt, gondoljunk csak például a híres krimi szerzőre, Agatha Christie-re, akinek saját bevallása szerint mindig is gyenge pontja volt a betűvetés. A folytatás olvasása →

Hallottam, hogy vannak olyan iskolák, ahol a gyerekek nem kapnak házi feladatot. Ez tényleg jó dolog?

Kedves Tamás!

Ez a téma manapság megosztja a szakembereket és a szülőket egyaránt. A gyerekek sokszor túlterheltek az iskolában, érthető, ha a szülők úgy érzik, jobb, ha az otthoni feladatokkal már nem kell tovább vesződniük a nap végén. A folytatás olvasása →

A diszpraxia

Idegenül cseng ez a kifejezés a fülünkben, nem forog gyakran a szóbeszédben, pedig a beszédzavarban…

Valóban nem forog gyakran a szóbeszédben ez a kifejezés, amely mégis a beszédzavarban érintett gyermekek 4,3 %-át érinti. Előfordul, hogy sokáig rejtve marad, mert az érintett személy „csupán” nagyon ügyetlennek tűnik. Ennél azonban többről van szó. A betegségből adódó kudarcok elkerülése, a személyiségfejlődés megfelelő alakulása érdekében érdemes minél korábban felfedezni és kezelni is.

A diszpraxia fogalma

A praxia szó cselekvéssorok tervezését, irányítását jelenti, ami meghatározott feladat érdekében történik. Tanulási folyamat eredményeként alakul ki. A praxia a saját test és környezet kölcsönhatásában megszerzett és elsajátított mozgás megfelelő alkalmazása. Magába foglalja, hogy

  • a mozgássorok helyes időrendben követik egymást,
  • a felesleges együttmozgások kiiktatásra kerülnek,
  • a testséma és téri tájékozódás pontos.

A praxia zavara a diszpraxia, amely a saját test és a környezet kölcsönhatásának zavara. Idegrendszeri eredetű mozgáskoordinációs zavar. Fennállásakor hiába a mozgásos, gyakorlati tapasztalat, azt nem képes az érintett személy a megfelelő módon alkalmazni. Ayres szerint a szenzoros integráció zavarinak egyfajta megnyilvánulása, amely az érzékek – látás, hallás, tapintás, szaglás, mozgás – feldolgozását, összekapcsolását és az azokra adott megfelelő válaszadást foglalja magába. A folytatás olvasása →

Mozgásfejlődés és a beszéd

Sok a kérdés a témában

Mi köze van a beszédnek a mozgáshoz? Mire érdemes a mozgásfejlődés során figyelni? Mitől lehet az elmaradás? Kihez érdemes fordulni a problémával?

Ilyen és hasonló kérdésekkel gyakran találkozunk, gyakran fogalmazódnak meg bennünk. Itt ott egy –egy részének utána is nézhetünk. Azonban, hogy összefüggéseiben hogyan viszonyul a beszéd- és nyelvi fejlődés a mozgásfejlődéshez arról már ritkábban.

Az alábbi sorok e kettő közös okairól, előfordulásáról, egymásra hatásáról szólnak és a probléma két irányból történő megsegítésének hasznosságára hívják fel a figyelmet.

Kommunikáció a babáknál

Mára már rengeteg kutatás rávilágított arra a tényre, hogy a beszéd- és nyelvi fejlődés szoros kapcsolatban áll a mozgásfejlődéssel. A beszéd a kommunikáció részeként jelenik meg a gyermekek fejlődése során, azonban azt megelőzően is számtalan módon kommunikálnak a gyermekek a környezetükkel. A születésüket követően a babák mozgása tulajdonképpen a kommunikáció első formájaként jelenik meg. Erre épül a későbbiekben a többi kommunikációs forma is. Mindez rámutat arra, hogy fontos már az elejétől kezdve nagy figyelemmel követni a gyermek mozgásfejlődését. Ugyanis, ha az esetleg elmarad, az negatív hatással lesz a gyermek környezetének felfedezésére. Mindez pedig a beszédfejlődés lelassulásához is vezethet. A folytatás olvasása →

A Logopédia Európai Napja – 2016

A FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLAT a LOGOPÉDIA EURÓPAI NAPJA alkalmából március 7-én
megnyitja kapuit az érdeklődők előtt.

Célunk, hogy felhívjuk a figyelmet a szakma szerepére, valamint a beszéd-, nyelvi-, és kommunikációs zavarok tüneteire és a fejlesz-tés mielőbbi megkezdésének fontosságára.

Az előző évek hagyományainak megfelelően tagintézményeink nyílt foglalkozásaira, rendezvényeire várjuk az ellátásban részesülő gyermekek szüleit, pedagógusait.

Ezen kívül logopédiai tanácsadással kívánunk segítséget nyújtani azon szülőknek, akik úgy érzik, hogy gyermekük beszéde/nyelvi fej-lettsége nem felel meg az életkorában elvárt szintnek, ill. várjuk mindazokat a felnőtteket is, akik saját beszédükön, kommunikáció-jukon szeretnének változtatni.

Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

A részletes eseményinformációs oldal elérhető erre a linkre kattintva, a témával kapcsolatos szakmai írásaink itt olvashatóak!

fotó: Howard Lake

5 / 9 oldal« Első...34567...Utolsó »