Hogyan tanulnak a gyerekek olvasni?

Miért könnyebb egyeseknek az olvasás elsajátítása, mint másoknak? Erre a bonyolult kérdésre régóta keressük a választ. Az intelligencia, az gyakorlás vagy a kemény szorgalom sem elég. A sok erőfeszítés ellenére, vannak olyan körülmények, melyek akadályt jelenthetnek a gyermek számára. A társadalmi-gazdasági helyzet például bizonyíthatóan kapcsolható az olvasási készség elsajátításához. A családi-társadalmi háttértől eltekintve, azok a gyerekek, akiknek gyengébbek a szóbeli kifejezési képességeik, és nehézségeik vannak a hallott szöveg feldolgozásával, küzdelmesen tanulnak meg olvasni. Mi rejlik a különbségek mögött? Hogyan alakítunk át elvont jeleket értelmes hangokká és ez miért megy jobban az egyik gyereknek, mint a másiknak? A folytatás olvasása →

Tanácskozás a beszédzavarokról – konferencia a Lőrinci Nagykönyvtárban

A logopédia európai napja alkalmából a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XVIII. kerületi Tagintézménye Beszéd(észlel)ő címmel egynapos konferenciát rendezett március 6-án a Lőrinci Nagykönyvtárban.

A logopédia európai napját (március 6.) 2004-ben az Európai Unió Logopédusainak Állandó Bizottsága (CPLOL) hozta létre azzal a céllal, hogy Európa-szerte népszerűsítse a logopédiai tevékenységet. A kezdeményezés fontos célkitűzése, hogy betekintést engedjen a kommunikációs zavarok sokféleségébe, azok következményeibe, és tájékoztassa az érintetteket az ellátási lehetőségekről. A folytatás olvasása →

A diszkalkúlia hatékony terápiájáról — A Dyscalculine-program

Terápia, amely a számolási zavarok kezelésére szolgál

Beszélgetés Szabó Ottiliával, a Dyscalculine terápiás program kidolgozójával

Melyek a legjellemzőbb tünetei a diszkalkúliának? Mi az a tünet, előjel, amire a szülőnek, pedagógusnak figyelnie kell?
Akkor beszélünk diszkalkúliáról, ha, a mindennapokban amúgy jól teljesítő gyermeknek, súlyos és tartós problémát okoz az élet minden területén (iskolában, otthon) a dolgok megszámlálása, a számnevek használata, a számsorban a számok helyének felismerése, ill. a számfogalma nem életkorában elvárt számkörű. Ha a számnagyságrendek megértésében, az alapműveletek alkalmazásában ügyetlen. A diszkalkúlia közvetlen okát még kutatják, de valószínű, hogy multikauzális, vagyis a diszlexiához hasonlóan, különböző, és rendkívül sokféle eredete lehet, de a neurogén (az idegrendszer működével összefüggő) jellege kifejezett. A folytatás olvasása →

Az afáziáról röviden

A felnőttek logopédiai ellátásának egyik meghatározó területe az afázia-terápia. A már kialakult beszéd- és nyelvi rendszert érintő zavar valamilyen sérülés, trauma következményeként jöhet létre. Az orvosi ellátás kiegészítéseként, és azt követően van fontos szerepe a logopédusnak. Az alábbiakban az afáziáról található egy rövid összefoglalás.

 

Az afázia fogalma, okai

Meghatározása szerint az afázia szerzett neurogén (idegi eredetű) kommunikációs zavar. Kommunikációs zavarok alatt a hang-, a beszéd- és a nyelvi zavarok összességét értjük. Szerzett neurogén kommunikációs zavarról akkor beszélünk, ha az anyanyelv elsajátítását követően az agy organikus, szervi károsodása következtében alakul ki a kommunikációt érintő zavar. A folytatás olvasása →

9 / 9 oldal« Első...56789