Óvodás kisfiamnak gondot okoz, hogy a zöngés hangok helyett általában zöngétlen hangokat ejt. Mire figyeljek, amikor együtt gyakorlunk otthon?

Kedves Tamás!

Remek dolog, hogy gondot fordítanak az otthoni gyakorlásra, ez ugyanis nagy mértékben támogatja a gyermek fejlődését és hatékonyan megsegíti a logopédussal folytatott terápiát is.

Mielőtt a konkrét gyakorlatokra is kitérnék, engedjen meg egy rövid kitekintést, ami segít pontosítani, mit nevezünk zöngétlen hangnak. A magyar nyelvben vannak úgynevezett zöngés és zöngétlen mássalhangzók. Bizonyos hangok ejtésénél a száj és a nyelv habár ugyanolyan helyzetben van, mégis tapasztalunk különbséget az ejtés során. Az egyiknél a „torok morog”, vagyis zönge hangot ejtünk, míg a másiknál ez a hang nem hallható. Ilyen hangpárok a k-g, t-d, p-b, sz-z, s-zs, ty-gy, f-v. Ezeket a hangpárokat, vagy közülük néhányat gyakran ejtés közben összecserélnek a gyerekek óvodáskorban. Egy ideig ez teljesen normális jelenség, ha azonban a gyermek nagycsoportos korában sem történik változás, logopédus segítségére van szükség, hogy a gyereknek megtanulják a hangok megfelelő, tiszta ejtését.

Amennyiben tehát a gyermeke zöngétlen hangokat ejt a zöngések helyén, az a cél, hogy megtanulja a zönge helyes képzését és ezt begyakorolja. Érdemes tudni, hogy a zöngés hangok tanulását segíti, ha a gyermek a torkára helyezi a kezét ejtés közben, ugyanis zöngés hangok esetében a torok morgósabb, jobban „rezeg”, mint a zöngétlen hangoknál, így felismerni is könnyebb.

A közös gyakorlás során javaslom, hogy a zöngés hangok mondására figyeljenek. Ilyenkor segíthet gyermekének, ha Ön mondja ki az ismétlendő szót vagy mondatot, és a kisfia ismétlés közben a torkára tett ujjaival is figyeli a különbséget. Így egyre biztonságosabban tanulja meg a hangok helyes ejtését, és a megfelelő ejtés ellenőrzésében is segít. A gyerekek imádják a játékos tanulást, bizonyára örömüket lelkik majd a közös gyakorlásban!

 

A kislányom nemrég kezdett logopédushoz járni, de a nyári szünet miatt szünetelnek a foglalkozások. Tudok segíteni neki az otthoni gyakorlásban, hogy ne felejtse el az év közben tanult hangokat?

Kedves Brigitta!

Kiváló ötlet a nyári gyakorlás, sokat segíthet, hogy elmélyüljenek az eddig tanultak.

Gyakran tapasztalom a praxisomban, hogy a gyerekek eleinte nem mindig használják a megtanult és frissen begyakorolt hangokat, ami egyébként teljesen normális jelenség. Nagy előrelépés, ha már tisztán tudják ejteni az adott hangot, ilyenkor már egyre kisebb a valószínűsége, hogy elfelejtik. Ehhez azonban a rendszeres gyakorlás kulcsfontosságú.

Csupán napi öt perc gyakorlás is gyors fejlődést eredményezhet. Figyeljen ilyenkor arra, hogy a kislánya minél több olyan szót, vagy mondatot ismételjen, amiben megtalálható a gyakorolni kívánt hang. Ha a lánya még nem ejti hibátlanul a hangot, ismételtesse meg vele még egyszer, hibátlanul az adott szót vagy mondatot, de semmiképpen se vigyék túlzásba a gyakorlást. Ha eltelt az öt perc, jöhet a lazítás, és bőven elegendő másnap folytatni a munkát. A gyakorlás előbb-utóbb mindenképpen meghozza a kívánt eredményt! Kitartást és sok sikert kívánok hozzá!

Négy éves kislányomnál gótikus szájpadot állapított meg a logopédus. Mit jelent ez pontosan?

Kedves Éva!

Érdemes tudni, hogy a száj belső része mindenkinél más és más. A szájpadlás egyeseknél alacsonyabban, másoknál magasabban helyezkedik el. Önmagában ez, még nem jelent gondot. Az első hallásra furcsán csengő kifejezés azt jelenti, hogy a gyermek szájpadlása magasabban helyezkedik el az átlagosnál, így nagyobb hely marad a szájüregben. A logopédus valószínűleg a hangok képzése és a még nem ejtett hangok fejlesztése kapcsán figyelt fel erre a problémára a gyermekénél.

Az, hogy ez az anatómiai eltérés hogyan befolyásolja a hangképzést, a fejlesztés módját is meghatározza. Bizonyos hangok ejtésénél ugyanis nem elhanyagolható, hogy mekkora résen halad keresztül a levegő. A nyelv erősítése, és a nyelv tartásának javítása kiemelten fontos, ha gótikus szájpad is nehezíti a hangok helyes ejtését. Ha a logopédus ezt észrevette, minden bizonnyal figyelembe veszi a terápia során, további teendő csak akkor merül fel, ha azt a gyermekkel foglalkozó szakember külön jelzi.

Nagycsoportos kislányom még négy hangot nem tud ejteni. Év eleje óta jár az óvodában logopédiára, most pedig a tanév végén járunk és a probléma még mindig nem rendeződött. Mikorra várható a teljes gyógyulás?

Kedves Anna!

Aggodalomra semmi ok, az Ön által említett probléma gyakoribb, mint gondolná és bizony minden gyermeknél más és más a teljes javuláshoz szükséges idő. Sok nagycsoportos gyermeknél tapasztaljuk a kollégáimmal, hogy nehézséget okoz négy, vagy akár több hang ejtése. Nagyon jó, hogy a kislányával logopédus foglalkozik, biztos, hogy szépen haladnak, a javulást pedig nem lehet és nem is érdemes siettetni.

Az, hogy a hangok megtanulása mennyi időt vesz igénybe, sok mindentől függ, éppen ezért nehéz megjósolni. A kívánt eredmény elérése érdekében vegye fel a kapcsolatot a gyermek logopédusával, és beszéljék meg, Ön mit tud tenni az előrehaladás érdekében. Rengeteget számít a haladásban, ha otthon végezhető játékos gyakorlatokkal egészülnek ki a logopédiai foglalkozások. Ha erre még nem került sor, mindenképpen javasolt mihamarabb elkezdeni!

A feleségem várandós, nemsokára kisfiúnk születik. Már most azon töprengek, mikor lesz az első alkalom, amikor mesélhetek majd neki. Érdekel, hogy milyen életkortól javasolt mesét mesélni a gyerekeknek?

Kedves Gergő!

A mese remek lehetőség a gyermekkel való kapcsolat elmélyítésére, ugyanakkor segíti őket a napi események feldolgozásában, megmozgatja a fantáziájukat, fejleszti a beszédértésüket és a nyelvi képességeiket is, amikor a hallott történetek segítségével új szavakat, szófordulatokat tanulnak. Megértem az izgalommal teli várakozását, nagy öröm lesz megtapasztalni a mesélés örömét, érdemes rá időt fordítani.

Kérdésére visszatérve nézzük meg azt is, mikor érdemes először mesélni a gyermeknek? Mesélni már az apró csecsemőknek is lehet, de ez még nem az igazi mesélés időszaka, ilyenkor még célszerű a gyermek körül fellelhető tárgyak és jelenségek leírására összpontosítani

A gyermekek 1-2 éves koruk körül kezdenek érdeklődni a könyvek iránt, de hosszasan még nem lehet lekötni a figyelmüket, így inkább csak a látottak megnevezése, a képnézegetés, illetve a hangutánzó szavak ejtése szórakoztató a számukra.

Amikor a gyermekek 2-3 éves koruk körül elkezdenek folyékonyabban beszélni, rendkívül hasznossá válik a közös meseolvasás. Arra azért érdemes figyelni, hogy olyan meséket válasszunk, ami a gyermek korának megfelelő. A kisebbek a rövid mondatokból álló történeteket tudják követni, és imádják nézegetni a képeket, ami nagyban segíti számukra a mese megértését. Később engedjünk egyre nagyobb teret annak, hogy a gyermek a saját fantáziája segítségével képzelje el a mesét. Eleinte rövid és könnyű nyelvezetű meséket válasszunk!

Ne felejtsük el azt sem, hogy a meseolvasás a különböző fejlesztő hatásain túl a közös együttlét szempontjából is nagyon hasznos! Tévénézés helyett, az esti lefekvés előtt naponta ajánlott a meseolvasás.

Nagycsoportos kisfiam nemrég logopédiai szűrésen vett részt. Megállapították, hogy néhány hangot még nem tud kimondani, mivel felcseréli a hangok sorrendjét. Mennyire súlyos ez a probléma?

Kedves Zoltán!

Szerencsére nincs nagy baj. Megnyugtató, hogy a problémát időben kiszűrték a szakemberek, ilyenkor a javulás üteme is gyorsabb. Sok gyermeknél előfordul, hogy amikor kimond egy szót, az egyes hangok sorrendjét felcseréli. Például „telefon” helyett „tefelont” mond. Komolyabb problémával állunk szemben, ha a szótagokat cseréli meg a gyermek, vagy esetleg nem ejti a szavak végét, ami egyébként jelentős mértékben rontja a beszéd érthetőségét is.
Érdemes tudni, hogy ezek a hibák bizonyos életkorban normálisak. Egyáltalán nem biztos, hogy rendellenességként kell tekintenünk rájuk, ebben az esetben öt-hat éves korban maguktól megszűnnek. Ha ez mégsem történik meg, érdemes mihamarabb logopédus segítséget kérni.

1 / 7 oldal12345...Utolsó »