A kislányom most kezdte az óvodát, de még nem beszél, csak mutogat, és hangutánzó szavakat használ. Az óvó nénik, és én is kezdünk emiatt aggódni. Szerencsére, amit neki mondanak, mindent megért és reagál is rá. Ilyen esetben mi a teendő?

Kedves Lázár!

Köszönöm a kérdését, az Ön által említett esetben valóban érdemes szakemberhez fordulni. Ha a lányok két és fél, a fiúk három éves korukra sem kezdenek el beszélni, ez mindenképpen indokolt. Különösen igaz ez akkor, ha az óvodai beszoktatást követően sem indul meg a gyermek beszéde.

Az, hogy a beszéd milyen életkorban indul meg nagy egyéni különbségeket mutat, és sok tényezőn múlik. Vannak olyan esetek, amikor valóban csak arról van szó, hogy később indul meg a beszéd, ilyenkor idősebb korban nem maradnak tünetek emiatt. Számos eset ismert azonban, amikor a gyermek másképpen sajátítja el a beszédet, amikor az megindul. Ilyenkor a későbbiekben gyakran maradnak tünetek, amik zavaróak és az iskolai teljesítményt is negatívan befolyásolják. Érdemes tehát szakemberhez fordulni, hogy mielőbb segítséget kapjon a gyermek, hogy a későbbi kudarcait megelőzhessék.

Mindenképpen bizakodásra ad okot, hogy a kislánya mindent ért! Ez nagyon jó, hiszen van kapcsolata a környezetével, így valószínűleg kevésbé frusztrálja a helyzet, hogy még nem beszél.

Elsősorban logopédus felkeresését javaslom. A szakemberek ilyenkor hallásvizsgálatot szoktak kérni és logopédiai vizsgálatot is végeznek, amely feltárja a fejlesztésre szoruló területeket. Készüljenek rá, hogy a vizsgálat a gyermek életkorából adódóan több alkalmat is igénybe vehet, erre azért van szükség, hogy ne legyen túl fárasztó a gyermek számára. A logopédus a vizsgálatok végén tanácsadás keretében nyújt segítséget, a szükségleteknek megfelelően terápiás megsegítést ajánl egyéni, illetve kiscsoportos formában.

 

Nagyobbik fiam szeptemberben fogja kezdeni az iskolát. Azt mondta az óvónő, hogy jó lenne logopédushoz vinni, mert most van az a kritikus periódus, amíg az „sz” és „z” hangok helyes ejtését megtanulhatja. Később ez már nem lehetséges. Ez mit jelent? Meddig tart ez a kritikus időszak?

Kedves Mónika!

A kisfia óvónője rendkívül lelkiismeretes és láthatóan a szívén viseli, hogy gyermeke egészségesen fejlődjön! Szeretném megnyugtatni, ha a fia két hangot ebben a korban még nem ejt tisztán, még nincs olyan nagy baj! Azonban valóban érdemes logopédus véleményét kérni, javasolja-e a hangok javítását, és ha igen, mikor? Erre most, de akár később is sor kerülhet. Némely esetben foghiány okozza a hangok nem tiszta ejtését, de az is lehet, hogy ezeket a hangokat a fia más hangokkal helyettesíti, vagy esetleg a nem megfelelő nyelésből adódik az eltérés. Ha a „sz” és „z” hangok ejtése nem helyes, a fiának még nem feltétlenül kell logopédushoz járnia. Az okok megtalálása a legfontosabb, így pontosan megállapítható, mi a teendő.

Az óvónő által említett kritikus periódus azt jelenti, hogy a gyermekek a nyelvet, beszédet, a hangok ejtését bizonyos életkorban könnyebben, rövidebb idő alatt képesek elsajátítani, mint később. Ilyen érzékenyebb életszakaszok egyébként a fejlődés más területein is megfigyelhetőek. A hangok tiszta ejtésének megtanulása óvodáskorban általában gyorsan történik, azonban ez nem mindenkire igaz, vannak gyerekek, akiknél hosszabb tanulási folyamat eredménye. Akár még felnőtt korban is javíthatóak ezek a hibák, amikor a tudatosság, az eltökéltség és a sok gyakorlás segíti a javulást.

Kisfiam középső csoportos. Mostanában vettem észre, hogy bizonyos szavakat rendszeresen rossz toldalékkal mond, ilyen például a „lót”, vagy „lókat”. Korábban ez nem fordult elő. Mi segíthet, hogy újra helyesen beszéljen?

Kedves Ferenc!

Ebben az életéletkorban az ilyesmi teljesen normális jelenség. Sőt, egyben azt is mutatja, hogy a fia a nyelvtani szabályok használatában egyre tudatosabbá válik, de ilyenkor a ritkábban előforduló toldalékolási típusoknál még hibát vét. Ezzel nincsen semmi gond, sok esetben csupán hét-nyolc éves korra alakulnak ki a stabilan használt helyes formák.

Jogosan teszi fel a kérdést, hogyan lehetséges, hogy eleinte jól mondják a gyerekek, hogy „lovak”, „lovakat”, aztán egyszer csak a hibás változatot kezdik használni, mint például a „lók”, vagy „lókat”? Ennek az az egyszerű magyarázata, hogy a gyerekek utánzás útján tanulnak. Amit és ahogy hallanak, megismétlik, vagyis ugyanazokat a szavakat, szókapcsolatokat, és mondatokat használják, amit a környezetükben gyakran hallanak. Később, ahogy érnek, okosodnak, a nyelvtani rendszert is kezdik elsajátítani, ez pedig nem egy tudatos folyamat részeként történik. A gyermek ráébred, hogy nyelvtani szabályok szerint képezzük a szavakat, és rendhagyó esetekben is használni kezdi őket, ilyenkor gyakran előfordul, hogy téveszt. A türelem most a legfontosabb. Öt-nyolc éves korára ezek a hibák maguktól rendeződnek majd.

Fotó: Student Association

A kislányom nemrég kezdett logopédushoz járni, de a nyári szünet miatt szünetelnek a foglalkozások. Tudok segíteni neki az otthoni gyakorlásban, hogy ne felejtse el az év közben tanult hangokat?

Kedves Brigitta!

Kiváló ötlet a nyári gyakorlás, sokat segíthet, hogy elmélyüljenek az eddig tanultak.

Gyakran tapasztalom a praxisomban, hogy a gyerekek eleinte nem mindig használják a megtanult és frissen begyakorolt hangokat, ami egyébként teljesen normális jelenség. Nagy előrelépés, ha már tisztán tudják ejteni az adott hangot, ilyenkor már egyre kisebb a valószínűsége, hogy elfelejtik. Ehhez azonban a rendszeres gyakorlás kulcsfontosságú.

Csupán napi öt perc gyakorlás is gyors fejlődést eredményezhet. Figyeljen ilyenkor arra, hogy a kislánya minél több olyan szót, vagy mondatot ismételjen, amiben megtalálható a gyakorolni kívánt hang. Ha a lánya még nem ejti hibátlanul a hangot, ismételtesse meg vele még egyszer, hibátlanul az adott szót vagy mondatot, de semmiképpen se vigyék túlzásba a gyakorlást. Ha eltelt az öt perc, jöhet a lazítás, és bőven elegendő másnap folytatni a munkát. A gyakorlás előbb-utóbb mindenképpen meghozza a kívánt eredményt! Kitartást és sok sikert kívánok hozzá!

Nagycsoportos kislányom még négy hangot nem tud ejteni. Év eleje óta jár az óvodában logopédiára, most pedig a tanév végén járunk és a probléma még mindig nem rendeződött. Mikorra várható a teljes gyógyulás?

Kedves Anna!

Aggodalomra semmi ok, az Ön által említett probléma gyakoribb, mint gondolná és bizony minden gyermeknél más és más a teljes javuláshoz szükséges idő. Sok nagycsoportos gyermeknél tapasztaljuk a kollégáimmal, hogy nehézséget okoz négy, vagy akár több hang ejtése. Nagyon jó, hogy a kislányával logopédus foglalkozik, biztos, hogy szépen haladnak, a javulást pedig nem lehet és nem is érdemes siettetni.

Az, hogy a hangok megtanulása mennyi időt vesz igénybe, sok mindentől függ, éppen ezért nehéz megjósolni. A kívánt eredmény elérése érdekében vegye fel a kapcsolatot a gyermek logopédusával, és beszéljék meg, Ön mit tud tenni az előrehaladás érdekében. Rengeteget számít a haladásban, ha otthon végezhető játékos gyakorlatokkal egészülnek ki a logopédiai foglalkozások. Ha erre még nem került sor, mindenképpen javasolt mihamarabb elkezdeni!

A feleségem várandós, nemsokára kisfiúnk születik. Már most azon töprengek, mikor lesz az első alkalom, amikor mesélhetek majd neki. Érdekel, hogy milyen életkortól javasolt mesét mesélni a gyerekeknek?

Kedves Gergő!

A mese remek lehetőség a gyermekkel való kapcsolat elmélyítésére, ugyanakkor segíti őket a napi események feldolgozásában, megmozgatja a fantáziájukat, fejleszti a beszédértésüket és a nyelvi képességeiket is, amikor a hallott történetek segítségével új szavakat, szófordulatokat tanulnak. Megértem az izgalommal teli várakozását, nagy öröm lesz megtapasztalni a mesélés örömét, érdemes rá időt fordítani.

Kérdésére visszatérve nézzük meg azt is, mikor érdemes először mesélni a gyermeknek? Mesélni már az apró csecsemőknek is lehet, de ez még nem az igazi mesélés időszaka, ilyenkor még célszerű a gyermek körül fellelhető tárgyak és jelenségek leírására összpontosítani

A gyermekek 1-2 éves koruk körül kezdenek érdeklődni a könyvek iránt, de hosszasan még nem lehet lekötni a figyelmüket, így inkább csak a látottak megnevezése, a képnézegetés, illetve a hangutánzó szavak ejtése szórakoztató a számukra.

Amikor a gyermekek 2-3 éves koruk körül elkezdenek folyékonyabban beszélni, rendkívül hasznossá válik a közös meseolvasás. Arra azért érdemes figyelni, hogy olyan meséket válasszunk, ami a gyermek korának megfelelő. A kisebbek a rövid mondatokból álló történeteket tudják követni, és imádják nézegetni a képeket, ami nagyban segíti számukra a mese megértését. Később engedjünk egyre nagyobb teret annak, hogy a gyermek a saját fantáziája segítségével képzelje el a mesét. Eleinte rövid és könnyű nyelvezetű meséket válasszunk!

Ne felejtsük el azt sem, hogy a meseolvasás a különböző fejlesztő hatásain túl a közös együttlét szempontjából is nagyon hasznos! Tévénézés helyett, az esti lefekvés előtt naponta ajánlott a meseolvasás.

1 / 4 oldal1234