A kislányom nemrég kezdett logopédushoz járni, de a nyári szünet miatt szünetelnek a foglalkozások. Tudok segíteni neki az otthoni gyakorlásban, hogy ne felejtse el az év közben tanult hangokat?

Kedves Brigitta!

Kiváló ötlet a nyári gyakorlás, sokat segíthet, hogy elmélyüljenek az eddig tanultak.

Gyakran tapasztalom a praxisomban, hogy a gyerekek eleinte nem mindig használják a megtanult és frissen begyakorolt hangokat, ami egyébként teljesen normális jelenség. Nagy előrelépés, ha már tisztán tudják ejteni az adott hangot, ilyenkor már egyre kisebb a valószínűsége, hogy elfelejtik. Ehhez azonban a rendszeres gyakorlás kulcsfontosságú.

Csupán napi öt perc gyakorlás is gyors fejlődést eredményezhet. Figyeljen ilyenkor arra, hogy a kislánya minél több olyan szót, vagy mondatot ismételjen, amiben megtalálható a gyakorolni kívánt hang. Ha a lánya még nem ejti hibátlanul a hangot, ismételtesse meg vele még egyszer, hibátlanul az adott szót vagy mondatot, de semmiképpen se vigyék túlzásba a gyakorlást. Ha eltelt az öt perc, jöhet a lazítás, és bőven elegendő másnap folytatni a munkát. A gyakorlás előbb-utóbb mindenképpen meghozza a kívánt eredményt! Kitartást és sok sikert kívánok hozzá!

Nagycsoportos kislányom még négy hangot nem tud ejteni. Év eleje óta jár az óvodában logopédiára, most pedig a tanév végén járunk és a probléma még mindig nem rendeződött. Mikorra várható a teljes gyógyulás?

Kedves Anna!

Aggodalomra semmi ok, az Ön által említett probléma gyakoribb, mint gondolná és bizony minden gyermeknél más és más a teljes javuláshoz szükséges idő. Sok nagycsoportos gyermeknél tapasztaljuk a kollégáimmal, hogy nehézséget okoz négy, vagy akár több hang ejtése. Nagyon jó, hogy a kislányával logopédus foglalkozik, biztos, hogy szépen haladnak, a javulást pedig nem lehet és nem is érdemes siettetni.

Az, hogy a hangok megtanulása mennyi időt vesz igénybe, sok mindentől függ, éppen ezért nehéz megjósolni. A kívánt eredmény elérése érdekében vegye fel a kapcsolatot a gyermek logopédusával, és beszéljék meg, Ön mit tud tenni az előrehaladás érdekében. Rengeteget számít a haladásban, ha otthon végezhető játékos gyakorlatokkal egészülnek ki a logopédiai foglalkozások. Ha erre még nem került sor, mindenképpen javasolt mihamarabb elkezdeni!

A feleségem várandós, nemsokára kisfiúnk születik. Már most azon töprengek, mikor lesz az első alkalom, amikor mesélhetek majd neki. Érdekel, hogy milyen életkortól javasolt mesét mesélni a gyerekeknek?

Kedves Gergő!

A mese remek lehetőség a gyermekkel való kapcsolat elmélyítésére, ugyanakkor segíti őket a napi események feldolgozásában, megmozgatja a fantáziájukat, fejleszti a beszédértésüket és a nyelvi képességeiket is, amikor a hallott történetek segítségével új szavakat, szófordulatokat tanulnak. Megértem az izgalommal teli várakozását, nagy öröm lesz megtapasztalni a mesélés örömét, érdemes rá időt fordítani.

Kérdésére visszatérve nézzük meg azt is, mikor érdemes először mesélni a gyermeknek? Mesélni már az apró csecsemőknek is lehet, de ez még nem az igazi mesélés időszaka, ilyenkor még célszerű a gyermek körül fellelhető tárgyak és jelenségek leírására összpontosítani

A gyermekek 1-2 éves koruk körül kezdenek érdeklődni a könyvek iránt, de hosszasan még nem lehet lekötni a figyelmüket, így inkább csak a látottak megnevezése, a képnézegetés, illetve a hangutánzó szavak ejtése szórakoztató a számukra.

Amikor a gyermekek 2-3 éves koruk körül elkezdenek folyékonyabban beszélni, rendkívül hasznossá válik a közös meseolvasás. Arra azért érdemes figyelni, hogy olyan meséket válasszunk, ami a gyermek korának megfelelő. A kisebbek a rövid mondatokból álló történeteket tudják követni, és imádják nézegetni a képeket, ami nagyban segíti számukra a mese megértését. Később engedjünk egyre nagyobb teret annak, hogy a gyermek a saját fantáziája segítségével képzelje el a mesét. Eleinte rövid és könnyű nyelvezetű meséket válasszunk!

Ne felejtsük el azt sem, hogy a meseolvasás a különböző fejlesztő hatásain túl a közös együttlét szempontjából is nagyon hasznos! Tévénézés helyett, az esti lefekvés előtt naponta ajánlott a meseolvasás.

Nagycsoportos kisfiam nemrég logopédiai szűrésen vett részt. Megállapították, hogy néhány hangot még nem tud kimondani, mivel felcseréli a hangok sorrendjét. Mennyire súlyos ez a probléma?

Kedves Zoltán!

Szerencsére nincs nagy baj. Megnyugtató, hogy a problémát időben kiszűrték a szakemberek, ilyenkor a javulás üteme is gyorsabb. Sok gyermeknél előfordul, hogy amikor kimond egy szót, az egyes hangok sorrendjét felcseréli. Például „telefon” helyett „tefelont” mond. Komolyabb problémával állunk szemben, ha a szótagokat cseréli meg a gyermek, vagy esetleg nem ejti a szavak végét, ami egyébként jelentős mértékben rontja a beszéd érthetőségét is.
Érdemes tudni, hogy ezek a hibák bizonyos életkorban normálisak. Egyáltalán nem biztos, hogy rendellenességként kell tekintenünk rájuk, ebben az esetben öt-hat éves korban maguktól megszűnnek. Ha ez mégsem történik meg, érdemes mihamarabb logopédus segítséget kérni.

A kislányom most másodikos, és már kicsi korában felfigyeltünk rá, hogy a természetes beszédhangja mintha magasabb lenne a megszokottnál. Néhány óvodás társánál is tapasztaltunk hasonlót, ezért nem foglalkoztunk vele. A suliban viszont szembetűnő lett a különbség a többiekhez képest. Érdemes ezzel a problémával logopédushoz fordulni?

Kedves Lilla!

Legyen szó gyermekekről, vagy felnőttekről, mindannyiunk hangja másképpen cseng. Nincs ebben semmi meglepő. Hanghordozásunk és hangszínünk egyedisége segít, hogy könnyen felismerjük egymást pusztán a hangunk alapján. Természetes tehát, hogy abban is különbözünk, kinek magasabb vagy mélyebb a hangja.

Beszéd közben a tüdőből kiáramló levegő a gégén halad keresztül, ahol a hangszalagok mozgása határozza meg, milyen hangokat hozunk létre. Minél szaporábban rezegnek a hangszalagok, illetve anatómiai szempontból minél rövidebbek, annál magasabb a képzett hang. A levegő útjának következő állomása a szájüreg, ahol a rezgés hangot hoz létre.

Ha a tapasztalt problémáról nehéz eldönteni, vajon természetes jelenségről van-e szó, esetleg a hangképző szervekben jelentkező elváltozással állunk-e szemben, tanácsos logopédus szakember véleményét kérni. Ha a magas hangokat helytelen hangképzés okozza, mindenképpen terápiára lesz szükség. Amikor túlságosan hosszú ideig túl magas vagy túl mély hangon beszél a gyermek, a hangszalagoknál elváltozások alakulhatnak ki, ilyen például a hangszalagcsomó. A logopédus kiváló segítséget tud nyújtani a gyermeknek mind a megfelelő beszédtechnika elsajátításában, mind az előbb említett elváltozás kezelésében. Makacsabban kezelhető probléma esetében érdemes foniáter szakemberrel is felvenni a kapcsolatot.

A kisfiam három éves, és pöszén beszél. Kihez forduljak ezzel?

 Kedves Viola!

Sok óvodást érint ez a probléma! A megfelelő vizsgálatokkal és a személyre szabott terápiával szerencsére jól kezelhető. Először is fontos megállapítani, hogy a pöszeségnek pontosan milyen fajtája érinti a gyermeket. Ha például a beszéd nehezen érthető, sőt a beszédhiba a hangszínt is idegen csengésűvé változtatja, érdemes orvoshoz fordulni, és kizárni, hogy esetleg orrhangzóság áll a háttérben. Erre akkor gyanakodhatunk, ha például a nem orrhangzós hangokat is orrhangzósan ejti a gyermek. A problémát ez esetben fizikai elváltozás okozza, amelyen kisebb orvosi beavatkozással lehet segíteni.

Ha az orvos véleménye alapján műtét is indokolt, a beavatkozás után veheti kezdetét az intenzív beszédjavítás. A megfelelő terápiás terv felállításához a gyermek életkori sajátosságait is szem előtt kell tartani. A későbbiekben orvosi kontroll vizsgálatokra van szükség, sőt ha fogszabályozásra is sor kerül, figyelemmel kell követni, hogy mindez hogyan hat a beszédhangok tisztaságára. Az orvos, a logopédus és a szülő folyamatos együttműködése a leghatékonyabban segíti a probléma kezelését.

1 / 3 oldal123