Két lányom van, ikrek. Most nagycsoportosok, és mindketten járnak logopédiára. Az egyiküknél csak a „r” hang képzése okoz gondot, a másik viszont hét hangot is rosszul ejt, pedig ugyanannyit szoktunk gyakorolni otthon. Mi lehet a különbség oka?

Kedves Krisztina!

Az otthoni gyakorlás meghálálja a ráfordított időt, érdemes kitartónak lenni, habár való igaz a gyerekek nem mindig azonos ütemben fejlődnek, ami a testvéreknél különösképpen szembetűnő. A nem tisztán ejtett hangok hátterében számtalan okot találunk. A folytatás olvasása →

Hallottam, hogy vannak olyan iskolák, ahol a gyerekek nem kapnak házi feladatot. Ez tényleg jó dolog?

Kedves Tamás!

Ez a téma manapság megosztja a szakembereket és a szülőket egyaránt. A gyerekek sokszor túlterheltek az iskolában, érthető, ha a szülők úgy érzik, jobb, ha az otthoni feladatokkal már nem kell tovább vesződniük a nap végén. A folytatás olvasása →

Kamasz gyermekemnek beszédtechnika órát javasolt a dráma tanár a helyes légzéstechnika elsajátításához. Van ennek értelme? Miért lenne gond a fiam légzésével?

Kedves Zoltán!

Valóban nem magától értetődő, de a beszéd- és a légzéstechnika mégis remekül kiegészíti egymást. Hogy miért? Érdemes tudni, hogy miközben a beszédtechnika tanulása rendkívül hasznos, ugyanakkor az elnevezés túlmutat a nevén, a légzéstől önmagunk kifejezéséig mindent magába foglal. A beszédtechnika oktatás mindig a helyes légzéstechnika tanításával, és javításával indul. A folytatás olvasása →

Több ismerősünk gyermekénél beszédmegértési nehézséget állapított meg a logopédus. Honnan tudhatom, hogy ez a probléma az én gyerekeimet nem érinti?

Kedves Vilma!

Természetes, hogy szeretne megbizonyosodni arról, hogy az ön gyermekét ez a probléma biztosan nem érinti. Nézzük meg, mik azok a jelek, ami alapján ezt könnyedén el lehet dönteni! A beszédmegértési nehézség már egészen korán megmutatkozik. Ez például abban is tetten érhető, hogy korához képest kisebb a gyermek szókincse, és csak lassan bővül. A folytatás olvasása →

Ötéves gyermekem szeptember óta logopédiára jár. Végre megtanulták a „k” hang helyes ejtését, most viszont újra a „t”-vel együtt gyakorolják, amit korábban helyette mondott. Nem értem, miért jó ez? Nem fog visszaesni és újra „t” hangot mondani a „k” helyett?

Kedves Délia!

Aggodalomra semmi ok, éppen ellenkezőleg, az Ön által említett gyakorlat arról tanúskodik, hogy a gyermek szépen halad a gyakorlással! Hogy pontosabban is érthető legyen, miért, tekintsük át röviden a logopédiai foglalkozások menetét! A folytatás olvasása →