Lányom 10. osztályos gimnazista, idén önkéntes munkára szeretne menni a barátnőivel. A Nem Adom Fel Alapítványt választották, amiről én még nem hallottam. Mit lehet róluk tudni? Lehet ilyen helyen pontot kapni a munkájukra?

Kedves Zsuzsa!

Az Alapítvány 2005-ben jött létre a sérült emberek támogatására, elismert szervezet, több népszerű kezdeményezést indítottak útjára az elmúlt években. Van például zenekaruk, kórusuk, több, gyermekeket foglalkoztató intézményük, sőt még egy kávézót is létrehozott a csapat. Gyakran lépnek fel patronáltjaikkal különböző rendezvényeken, illetve dolgoznak iskolákban, cégeknél, és más helyeken is, hogy a fogyatékkal élő embereket és az egészségeseket közelebb hozzák egymáshoz.

A lányok azt gondolom nagyon jól választottak, azonban érdemes előzetesen konzultálni a fiatalok szándékáról az Alapítvány vezetőjével, vagy a munkatársaival. Ha a szervezet fogadni tudja a gyerekeket, az iskola és a civil szervezet együttműködési megállapodást köt egymással. Csak ezután kezdhetik a munkát a gyerekek, az elvégzett órák függvényében pedig a pontok jóváírásra kerülnek. Minden bizonnyal nagyon hasznos lesz számukra ez a tevékenység, és érdekes élményekkel gazdagodnak a jövőben.

Úgy látom, hogy kislányunknak fantasztikusan jó érzéke van a zenéhez, rendkívül muzikális gyerek. A férjemmel nem vagyunk zenészek, de szerintünk abszolút hallása van. Hogyan lehet erről megbizonyosodni? Szokták vizsgálni a zenei tehetségeket?

Kedves Noémi!

Léteznek ilyen vizsgálatok. A muzikalitás képességeit leggyakrabban zenei adottságtesztek segítségével szokták feltérképezni. A legtöbbjük négy alapfunkciót néz, ami nem más, mint a ritmus- és hangemlékezés, illetve a hangmagasságok, és a hangerő megkülönböztetésének képessége. A vizsgálat menetéről és helyéről a tehetséggondozó kollégák részletes tájékoztatást tudnak nyújtani.

Ha a gyermeknek abszolút hallása van, képes azonosítani, és megnevezni a hallott hangokat külső viszonyítási pont nélkül. A tehetségek vizsgálata természetesen komplex eljárás, ami sok egyéb más kiemelkedő képességet is igyekszik azonosítani. A zenei tehetség meglehetősen hamar megmutatkozik, a korai tanulás rendkívül fontos ezeknél a gyerekeknél.  Ha eddig még nem történt meg, érdemes zeneművész – tanárt felkeresni, aki rendszeresen foglalkozik gyermekükkel.

Egy kissé bonyolult 17 éves kamaszlány édesanyja vagyok. Szerintem jó képességű gyerek, de az utóbbi időben elkezdett egyre rosszabbul tanulni. Ráadásul a napokban kijelentette, hogy el akar jönni ebből az iskolából. Teljesen tanácstalan vagyok, erőszakoskodni sem akarok. Hová tud menni évközben, lehet egyáltalán ilyenkor váltani?

Kedves Vilma!

Az első, és legfontosabb lépés megtudni, hogy mi történhetett? Azt javasoljuk, hogy üljenek le, és beszélgessenek el arról, hogy mi minden állhat a háttérben. Ez egy hirtelen kialakult helyzet, vagy régóta érlelődik? Esetleg sorozatos kudarcok érték a tanulásban? Vagy a kortársaival van problémája? Esetleg családi nehézségek okoznak problémát? Lehet, hogy kiderül, kisebb a probléma annál, mint amilyennek látszik, és még időben orvosolható. A serdülők időnként hajlamosak a végletekre, egyik pillanatban sötétnek, kilátástalannak látják a világot, a következő pillanatban már ők csodálkoznak ezen a legjobban. Az is lehet, hogy érdemes lesz az osztályfőnökkel, szaktanárokkal is konzultálni. Ha nem sikerül az akadályokat elgördíteni, és mégis iskolaváltásra kerül sor, akkor a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Ifjúsági és Pályaválasztási Intézettel érdemes felvenni a kapcsolatot, ahol felkészült szakemberek segítenek megtalálni a megfelelő megoldást.

Családunkban mindenki tehetséges matematikus. A bátyámat elsőre felvették az egyik legjobb egyetemre. Én jövőre érettségizek, és bizonytalan vagyok, hol tanuljak tovább. Mi van, ha kiderül, hogy én nem vagyok olyan jó, mint ők? Hol tudják felmérni a képességeimet, és hogy tényleg alkalmas vagyok-e arra, hogy bejussak egy jó egyetemre? 

Kedves Timi!

Sok fiatal küzd azzal a nehézséggel, hogy nem tudja mihez is kezdjen az életben, tanácstalan, hol tanuljon tovább. „Ki vagyok én? Merre tartok? Miben vagyok jó? Másokhoz képest milyenek a képességeim?” Mindenkinek az életében vannak olyan szakaszok, amikor ezek a kérdések fokozottan előtérbe kerülnek, bizonytalanságot, vívódást, és félelmeket ébresztenek bennünk. A folytatás olvasása →

A középiskolás fiam zongoratehetség, és matekból is kiválóan teljesít, a társai viszont nem kedvelik és emiatt gyakran rosszkedvű. Mit tehetek én és miben segít az iskolai tehetséggondozás?

Kedves Artúr!

A kiváló tehetséggel megáldott gyerekek gyakran élnek át hasonló kellemetlenségeket. Kiemelt figyelemre van szükségük, és fontos, hogy személyre szabott gondozásban részesüljenek. A folytatás olvasása →