Ötödik osztályos kisfiam nagyon jól teljesít a suliban, ezért idén szeptemberben elhoztuk őt egy erősebb iskolába, hogy minél jobban tudjon fejlődni. Sajnos az új osztályban nem érzi jól magát, és romlani kezdtek a jegyei. Teljesen tanácstalanok vagyunk, mit tegyünk. Vigyük vissza a régi iskolába?

Kedves Viola!

Ez bizony valóban nem könnyű helyzet, de egészen biztosan van rá megoldás. A lényeg, hogy most ne kapkodjanak, hanem alaposan gondolják végig az esetleges megoldási lehetőségeket. Gyermekük nagy valószínűséggel nehezen éli meg a mostani változást, elképzelhető, hogy megijedt az eltérő követelményrendszertől, és az új környezettől is. Az ötödik osztály komoly kihívás a legtöbb gyerek számára, sok minden megváltozik az alsó tagozathoz képest.

Mindenekelőtt a kisfiú osztályfőnökével lenne célszerű beszélgetni arról, ő hogy látja a helyzetet, milyen megoldási lehetőségeket lát annak érdekében, hogy a csemete be tudjon illeszkedni a közösségbe. Osztályfőnöki órán jó alkalom lenne beszélgetni erről a tanulókkal is. Érdemes a többi gyermek szüleivel is felvenni a kapcsolatot, és rákérdezni, ők miről hallanak a gyerekektől, és hogyan látják a helyzetet? A beszélgetések kezdeményezésében az iskola pszichológusa is segítségükre lehet, javaslom, keressék fel, ha megtalálható az intézményben! Mielőtt bármit eldöntenek, azt is fontos lenne tudni, gyermekük hogyan viszonyulna az újabb változáshoz.

Arról nem esik szó levelükben, hogy mit szólt a kisfiú, amikor elhozták a megszokott iskolai közegéből? Azt a hibát semmiképpen nem szabad elkövetni, hogy nélküle hozzanak meg egy olyan döntést, ami rendkívül meghatározó számára. Ha az iskola pszichológusa nem elérhető, forduljanak a kerületi Szakszolgálat munkatársaihoz, akik sokat tudnak segíteni abban is, hogyan érdemes belevágni egy ilyen beszélgetésbe, ha bizonytalanok. Ha nincs más megoldás, javaslom, kizárólag gondos előkészítés után térjenek vissza a korábbi iskolához.

Lányom 10. osztályos gimnazista, idén önkéntes munkára szeretne menni a barátnőivel. A Nem Adom Fel Alapítványt választották, amiről én még nem hallottam. Mit lehet róluk tudni? Lehet ilyen helyen pontot kapni a munkájukra?

Kedves Zsuzsa!

Az Alapítvány 2005-ben jött létre a sérült emberek támogatására, elismert szervezet, több népszerű kezdeményezést indítottak útjára az elmúlt években. Van például zenekaruk, kórusuk, több, gyermekeket foglalkoztató intézményük, sőt még egy kávézót is létrehozott a csapat. Gyakran lépnek fel patronáltjaikkal különböző rendezvényeken, illetve dolgoznak iskolákban, cégeknél, és más helyeken is, hogy a fogyatékkal élő embereket és az egészségeseket közelebb hozzák egymáshoz.

A lányok azt gondolom nagyon jól választottak, azonban érdemes előzetesen konzultálni a fiatalok szándékáról az Alapítvány vezetőjével, vagy a munkatársaival. Ha a szervezet fogadni tudja a gyerekeket, az iskola és a civil szervezet együttműködési megállapodást köt egymással. Csak ezután kezdhetik a munkát a gyerekek, az elvégzett órák függvényében pedig a pontok jóváírásra kerülnek. Minden bizonnyal nagyon hasznos lesz számukra ez a tevékenység, és érdekes élményekkel gazdagodnak a jövőben.

Úgy látom, hogy kislányunknak fantasztikusan jó érzéke van a zenéhez, rendkívül muzikális gyerek. A férjemmel nem vagyunk zenészek, de szerintünk abszolút hallása van. Hogyan lehet erről megbizonyosodni? Szokták vizsgálni a zenei tehetségeket?

Kedves Noémi!

Léteznek ilyen vizsgálatok. A muzikalitás képességeit leggyakrabban zenei adottságtesztek segítségével szokták feltérképezni. A legtöbbjük négy alapfunkciót néz, ami nem más, mint a ritmus- és hangemlékezés, illetve a hangmagasságok, és a hangerő megkülönböztetésének képessége. A vizsgálat menetéről és helyéről a tehetséggondozó kollégák részletes tájékoztatást tudnak nyújtani.

Ha a gyermeknek abszolút hallása van, képes azonosítani, és megnevezni a hallott hangokat külső viszonyítási pont nélkül. A tehetségek vizsgálata természetesen komplex eljárás, ami sok egyéb más kiemelkedő képességet is igyekszik azonosítani. A zenei tehetség meglehetősen hamar megmutatkozik, a korai tanulás rendkívül fontos ezeknél a gyerekeknél.  Ha eddig még nem történt meg, érdemes zeneművész – tanárt felkeresni, aki rendszeresen foglalkozik gyermekükkel.

Egy kissé bonyolult 17 éves kamaszlány édesanyja vagyok. Szerintem jó képességű gyerek, de az utóbbi időben elkezdett egyre rosszabbul tanulni. Ráadásul a napokban kijelentette, hogy el akar jönni ebből az iskolából. Teljesen tanácstalan vagyok, erőszakoskodni sem akarok. Hová tud menni évközben, lehet egyáltalán ilyenkor váltani?

Kedves Vilma!

Az első, és legfontosabb lépés megtudni, hogy mi történhetett? Azt javasoljuk, hogy üljenek le, és beszélgessenek el arról, hogy mi minden állhat a háttérben. Ez egy hirtelen kialakult helyzet, vagy régóta érlelődik? Esetleg sorozatos kudarcok érték a tanulásban? Vagy a kortársaival van problémája? Esetleg családi nehézségek okoznak problémát? Lehet, hogy kiderül, kisebb a probléma annál, mint amilyennek látszik, és még időben orvosolható. A serdülők időnként hajlamosak a végletekre, egyik pillanatban sötétnek, kilátástalannak látják a világot, a következő pillanatban már ők csodálkoznak ezen a legjobban. Az is lehet, hogy érdemes lesz az osztályfőnökkel, szaktanárokkal is konzultálni. Ha nem sikerül az akadályokat elgördíteni, és mégis iskolaváltásra kerül sor, akkor a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Ifjúsági és Pályaválasztási Intézettel érdemes felvenni a kapcsolatot, ahol felkészült szakemberek segítenek megtalálni a megfelelő megoldást.

Családunkban mindenki tehetséges matematikus. A bátyámat elsőre felvették az egyik legjobb egyetemre. Én jövőre érettségizek, és bizonytalan vagyok, hol tanuljak tovább. Mi van, ha kiderül, hogy én nem vagyok olyan jó, mint ők? Hol tudják felmérni a képességeimet, és hogy tényleg alkalmas vagyok-e arra, hogy bejussak egy jó egyetemre? 

Kedves Timi!

Sok fiatal küzd azzal a nehézséggel, hogy nem tudja mihez is kezdjen az életben, tanácstalan, hol tanuljon tovább. „Ki vagyok én? Merre tartok? Miben vagyok jó? Másokhoz képest milyenek a képességeim?” Mindenkinek az életében vannak olyan szakaszok, amikor ezek a kérdések fokozottan előtérbe kerülnek, bizonytalanságot, vívódást, és félelmeket ébresztenek bennünk. A folytatás olvasása →

A középiskolás fiam zongoratehetség, és matekból is kiválóan teljesít, a társai viszont nem kedvelik és emiatt gyakran rosszkedvű. Mit tehetek én és miben segít az iskolai tehetséggondozás?

Kedves Artúr!

A kiváló tehetséggel megáldott gyerekek gyakran élnek át hasonló kellemetlenségeket. Kiemelt figyelemre van szükségük, és fontos, hogy személyre szabott gondozásban részesüljenek. A folytatás olvasása →