Másfél éves kisfiam mindenhová cipeli magával viharvert, koszos plüss bárányát. Próbáltunk helyette mást adni neki, de semmit nem fogad el, ordít utána. Hogy lehetne kicselezni?

Kedves Imre!

Ne próbálják kicselezni! Gondoljon csak bele, mi felnőttek is ragaszkodunk bizonyos tárgyainkhoz, nemcsak a gyerekek. Sőt, tudnia kell, hogy a csöppségek számára az ilyen pótolhatatlan játék tulajdonképpen nem is tárgy, hanem mágikus funkciót betöltő társ, amely a biztonságot, megnyugvást, a magány elűzését, a szeretett felnőtt pótlására szolgáló eszközt jelenti.

Kisfiúk számára tehát a bárány fontos útitárs, aki segít kibírni azt a kalandot, amely az anyától való fokozatos eltávolodást, a leválást, és a növekedést segíti.

A legtöbb kisgyermek választ magának ilyen tárgyat, amely általában puha, selymes tapintású. Ezzel alszanak, mennek a nagymamához, vagy a bölcsődébe, óvodába. Ez az első olyan tárgy, amely valóban a sajátjuk. A legtöbb egészséges gyermek fejlődésében tehát nagyon fontos szerepet töltenek be ezek a játékok.

Javaslom, tehát fogadják el gyermekük ragaszkodását! Idővel majd eltűnik a fontosságuk, a biztonságot a nagyobb gyerekek már máshogyan teremtik meg maguknak. Nincs hát miért aggódni, legfeljebb a „kispajtás” tisztán tartása miatt kell bevetniük minden kreativitásukat.

Négy éves kislányomnál gótikus szájpadot állapított meg a logopédus. Mit jelent ez pontosan?

Kedves Éva!

Érdemes tudni, hogy a száj belső része mindenkinél más és más. A szájpadlás egyeseknél alacsonyabban, másoknál magasabban helyezkedik el. Önmagában ez, még nem jelent gondot. Az első hallásra furcsán csengő kifejezés azt jelenti, hogy a gyermek szájpadlása magasabban helyezkedik el az átlagosnál, így nagyobb hely marad a szájüregben. A logopédus valószínűleg a hangok képzése és a még nem ejtett hangok fejlesztése kapcsán figyelt fel erre a problémára a gyermekénél.

Az, hogy ez az anatómiai eltérés hogyan befolyásolja a hangképzést, a fejlesztés módját is meghatározza. Bizonyos hangok ejtésénél ugyanis nem elhanyagolható, hogy mekkora résen halad keresztül a levegő. A nyelv erősítése, és a nyelv tartásának javítása kiemelten fontos, ha gótikus szájpad is nehezíti a hangok helyes ejtését. Ha a logopédus ezt észrevette, minden bizonnyal figyelembe veszi a terápia során, további teendő csak akkor merül fel, ha azt a gyermekkel foglalkozó szakember külön jelzi.

Nagycsoportos kislányom még négy hangot nem tud ejteni. Év eleje óta jár az óvodában logopédiára, most pedig a tanév végén járunk és a probléma még mindig nem rendeződött. Mikorra várható a teljes gyógyulás?

Kedves Anna!

Aggodalomra semmi ok, az Ön által említett probléma gyakoribb, mint gondolná és bizony minden gyermeknél más és más a teljes javuláshoz szükséges idő. Sok nagycsoportos gyermeknél tapasztaljuk a kollégáimmal, hogy nehézséget okoz négy, vagy akár több hang ejtése. Nagyon jó, hogy a kislányával logopédus foglalkozik, biztos, hogy szépen haladnak, a javulást pedig nem lehet és nem is érdemes siettetni.

Az, hogy a hangok megtanulása mennyi időt vesz igénybe, sok mindentől függ, éppen ezért nehéz megjósolni. A kívánt eredmény elérése érdekében vegye fel a kapcsolatot a gyermek logopédusával, és beszéljék meg, Ön mit tud tenni az előrehaladás érdekében. Rengeteget számít a haladásban, ha otthon végezhető játékos gyakorlatokkal egészülnek ki a logopédiai foglalkozások. Ha erre még nem került sor, mindenképpen javasolt mihamarabb elkezdeni!

Barátainkkal sokat vitatkozunk azon, mi árt vagy használ a gyerekeknek a családi perpatvarok alkalmával. Az a jobb, ha látják a gyerekek, hogy vitatkoznak a szüleik, vagy ha nem? Melyik az egészségesebb?

Kedves Dorina!

A kérdés nagyon izgalmas! A válasz azonban annál összetettebb, semmint, hogy rövid igennel, vagy nemmel lehetne rá válaszolni.

Szakemberek, és nem szakemberek általában egyet értenek abban, hogy gyermekeinket fölöslegesen ne tegyük ki extrém feszültségeknek, stressznek, így tehát a szülők konfliktusaiból adódó indulatok, veszekedések érzelmi terhei alól is jobb mentesíteni őket. A felnőttek kontrollálatlan indulatai a nebulók számára félelmetesek lehetnek, sokszor nem is értik pontosan miről van szó, ilyenkor tehetetlennek, és kiszolgáltatottnak érezhetik magukat, amit jobb elkerülni. Egyszóval a rendszeres, nyílt családi viharok olyan hosszú távú következményekkel járhatnak a gyerekek számára, amelyekre a felnőttek gyakran nem is gondolnak.

Annak a megközelítésnek tehát, miszerint ne a gyerekek előtt bonyolódjanak a párkapcsolati drámák, abszolút helye van! Azonban tudnunk kell, hogy a lurkók akkor is érzik a feszültséget, ha előttük soha egy hangos szó nem hangzik el. Ilyenkor „kénytelenek” a fantáziájukat használni, ami adott esetben lehet, hogy félelmetesebb, szorongáskeltőbb, mint a valóság. A kisebbek könnyen magukra vonatkoztatják a problémákat, és komoly bűntudatot élhetnek át. Ezen túlmenően az indulatok, érzelmek nyílt kifejezésének tilalma miatt hiányozhat a hiteles viselkedés jelenléte a család életéből, és ezzel olyan tanulási folyamatok sérülhetnek, amelyeken keresztül a gyerekek elsajátíthatják a konfliktushelyzetekben történő helyes viselkedés alapjait.

A mértékkel megjelenő hiteles érzelmek, indulatok tehát kevésbé kártékonyak, mint a rejtett feszültségek. A hozzájuk fűzött magyarázatokkal, én-közlő kommunikációval a felnőttek segítik a gyerekeket az eligazodásban, és megfelelő modellt nyújtva felkészítik őket a „nagybetűs életre”.

17 éves vagyok, és rendszeresen vannak rémálmaim. Időnként olyan érzésem van, mintha ébren lennék, mégsem tudok megmozdulni, és közben mégis mintha álmodnék. Nagyon megijedek ilyenkor, ez ugye nem normális dolog?

Kedves Tamás!

A pihentető, nyugodt alvásra nagy szüksége van a testünknek, lelkünknek egyaránt, ezért ezzel a problémával mindenképpen fontos foglalkozni. Nem kell azonban megijedned, ez a jelenség egészséges embereknél is előfordul, orvosi szaknyelven alvási paralízisnek nevezik. A hétköznapi életben is lehet róla hallani-olvasni, népies elnevezése: „lidércnyomás”.

A modern alváskutatások alapján ma már tudjuk, hogy kellemetlensége ellenére „ártalmatlan” jelenségről van szó. Az agy ilyenkor az ébrenlét és az álmodó állapot, az úgynevezett „REM” periódus határán lebeg. Ezért tapasztalható ez a furcsa kettőség, amiről beszámolsz. Az alvásparalízis tehát nem tartozik a kóros alvászavarok körébe, leggyakrabban a 20-25 éves korosztályt érinti, és általában magától elmúlik.

Nem kell tehát azon nyugtalankodni, hogy valami „nem normális” dolog történik veled. Ezzel együtt, mivel rémálmokat is említesz a leveledben, érdemes tenned annak érdekében, hogy alvásod nyugodt, és pihentető legyen, hiszen ez meghatározhatja a másnapi hangulatod, és a teljesítményedet. Keress fel bátran egy pszichológust, aki sokat segíthet Neked abban, hogy megszabadulj esetleges feszültségeidtől, aggodalmaidtól. Ilyen szakembert találsz a lakóhelyed szerinti pedagógiai szakszolgálatnál, ahol ingyenesen segítenek a személyre szabott megoldások megtalálásában.

Fotó: Petra

A feleségem várandós, nemsokára kisfiúnk születik. Már most azon töprengek, mikor lesz az első alkalom, amikor mesélhetek majd neki. Érdekel, hogy milyen életkortól javasolt mesét mesélni a gyerekeknek?

Kedves Gergő!

A mese remek lehetőség a gyermekkel való kapcsolat elmélyítésére, ugyanakkor segíti őket a napi események feldolgozásában, megmozgatja a fantáziájukat, fejleszti a beszédértésüket és a nyelvi képességeiket is, amikor a hallott történetek segítségével új szavakat, szófordulatokat tanulnak. Megértem az izgalommal teli várakozását, nagy öröm lesz megtapasztalni a mesélés örömét, érdemes rá időt fordítani.

Kérdésére visszatérve nézzük meg azt is, mikor érdemes először mesélni a gyermeknek? Mesélni már az apró csecsemőknek is lehet, de ez még nem az igazi mesélés időszaka, ilyenkor még célszerű a gyermek körül fellelhető tárgyak és jelenségek leírására összpontosítani

A gyermekek 1-2 éves koruk körül kezdenek érdeklődni a könyvek iránt, de hosszasan még nem lehet lekötni a figyelmüket, így inkább csak a látottak megnevezése, a képnézegetés, illetve a hangutánzó szavak ejtése szórakoztató a számukra.

Amikor a gyermekek 2-3 éves koruk körül elkezdenek folyékonyabban beszélni, rendkívül hasznossá válik a közös meseolvasás. Arra azért érdemes figyelni, hogy olyan meséket válasszunk, ami a gyermek korának megfelelő. A kisebbek a rövid mondatokból álló történeteket tudják követni, és imádják nézegetni a képeket, ami nagyban segíti számukra a mese megértését. Később engedjünk egyre nagyobb teret annak, hogy a gyermek a saját fantáziája segítségével képzelje el a mesét. Eleinte rövid és könnyű nyelvezetű meséket válasszunk!

Ne felejtsük el azt sem, hogy a meseolvasás a különböző fejlesztő hatásain túl a közös együttlét szempontjából is nagyon hasznos! Tévénézés helyett, az esti lefekvés előtt naponta ajánlott a meseolvasás.

10 / 28 oldal« Első...89101112...20...Utolsó »