A kisfiam három éves, és pöszén beszél. Kihez forduljak ezzel?

Kedves Viola! 

Sok óvodást érint ez a probléma! A megfelelő vizsgálatokkal és a személyre szabott terápiával szerencsére jól kezelhető. Először is fontos megállapítani, hogy a pöszeségnek pontosan milyen fajtája érinti a gyermeket. Ha például a beszéd nehezen érthető, sőt a beszédhiba a hangszínt is idegen csengésűvé változtatja, érdemes orvoshoz fordulni, és kizárni, hogy esetleg orrhangzóság áll a háttérben. Erre akkor gyanakodhatunk, ha például a nem orrhangzós hangokat is orrhangzósan ejti a gyermek. A problémát ez esetben fizikai elváltozás okozza, amelyen kisebb orvosi beavatkozással lehet segíteni.

Ha az orvos véleménye alapján műtét is indokolt, a beavatkozás után veheti kezdetét az intenzív beszédjavítás. A megfelelő terápiás terv felállításához a gyermek életkori sajátosságait is szem előtt kell tartani. A későbbiekben orvosi kontroll vizsgálatokra van szükség, sőt ha fogszabályozásra is sor kerül, figyelemmel kell követni, hogy mindez hogyan hat a beszédhangok tisztaságára. Az orvos, a logopédus és a szülő folyamatos együttműködése a leghatékonyabban segíti a probléma kezelését.

Másodikos kisfiam dadog. Valamikor jobban, valamikor kevésbé. 1,5 éve járunk dadogás terápiára. Én mivel tudok segíteni neki, hogy gyorsabban tudjon fejlődni?

Kedves Péter!

A dadogás gyógyulása bizonyos esetekben hosszabb időt igényel, nincs ebben semmi szokatlan. Ilyenkor különösen nagy jelentősége van, hogy a gyermekünkkel türelmesek legyünk, és mi magunk is elfogadjuk, hogy mindennek eljön az ideje. A folytatás olvasása →

Alsó tagozatos kisfiamat ADHD-szindrómával diagnosztizálták. Gyógyszeres kezelést is javasolt neki az orvos, én viszont nem szeretném, hogy a gyermekem gyógyszert szedjen. Enélkül nem gyógyulhat meg?

Kedves Éva!

A izgő-mozgó hiperaktív gyerekek problémája egyre gyakoribb manapság. Sokszor teszik fel a szülők a kérdést, mi a helyes döntés, ha ebben a szindrómában érintett a gyermekük. A folytatás olvasása →

Nagycsoportos kislányomat mindig úgy neveltük, hogy ne keseredjen el, ha nem végez az első helyen. Ennek ellenére nem fogadja el a vesztes szerepet, ha például játszunk, és nem ő nyer. Ilyenkor feláll és elvonul, vagy ami még rosszabb hisztizni kezd. Mi lesz majd az iskolában, ha kudarcok érik? Mit csinálok rosszul?

Kedves Erika!

Veszíteni rossz érzés, ezzel sokszor a felnőtteknek is nehéz megbirkózni. A gyerekeknek különösen fontos megtanítani, hogyan kezeljék ezeket a helyzeteket, hiszen a tanulásban is sok probléma elejét vehetjük, ha ebben támogatni tudjuk őket A folytatás olvasása →

Kislányom most kezdte az ovit. Szeretnék vele minél több olyan játékot játszani, ami igazán hasznos a fejlődése szempontjából. Lehet tudni, hogy pontosan milyen képességeit fejlesztheti egy-egy játék?

Kedves Andrea!

Az óvodás gyermekek számára az érzelmi biztonság megteremtése alapvető fontosságú testi-lelki fejlődésük szempontjából. A játék ugyancsak fontos szerepet játszik ebben. A folytatás olvasása →

A fiamnak szövegértési problémák okoznak nehézséget, ezért érettségi előtt két hónappal az írásbeli helyett a szóbeli számonkérést javasolták a tanárai. Nem teljesen értem, miért. Ekkora a baj? Mikor jár a tantárgyi felmentés és mi a haszna?

Kedves Klára!

Nem kell megijednie, a javaslatnak oka van, most minden bizonnyal ez a döntés a legjobb a gyermek számára. Jó néhány részletről nem tesz említést, így az sem derül ki, milyen diagnózis indokolhatja ezt a lépést? Sokan nem tudják egyébként, hogy a mentességet, és más könnyítéseket azok a tanulók kérelmezhetik, akiket a pedagógiai szakszolgálatokban (szakértői bizottságokban) vizsgáltak és beilleszkedési, magatartási, illetve tanulási nehézséget találtak náluk. Ide tartoznak a sajátos nevelési igényűek is, akiket tanulási zavarral, vagy figyelem- és magatartásszabályozási zavarral diagnosztizáltak.

Előfordul, hogy több éves fejlesztést követően egyik-másik tantárgy minimumkövetelményeit nem, vagy csak alig képesek teljesíteni a gyerekek. A sajátos nevelési igényű diákokat többnyire differenciáltan oktatják és az alkalmazott módszereket, és eszközöket is ennek megfelelően választják ki. Vannak olyan gyerekek, akik a kiemelt támogatás ellenére is bukás előtt állnak. A szakszolgálatok szakemberei a rendszeres felülvizsgálataik során ezeket az információkat is mérlegelik, az adott tantárgyból az osztályzat helyett a szöveges értékelést javasolják.

Érdemes tudni, hogy ha a fiatal már középiskolás, nem kap szöveges értékelést, akkor sem, ha nem osztályzattal értékelik. Ennek ellenére a diák nem mindig jár jobban, ha az adott tantárgyból nem kap minősítést. Akkor sem feltétlenül kap felmentést a tanuló, ha még éppen teljesíti a minimumkövetelményeket, ilyenkor könnyítésekkel élhet. A gyermek hosszabb felkészülési időt kap, eszközhasználatot biztosítsanak számára, illetve írásbeli helyett szóban felelhet. Ugyanez érvényes azokra is, akiknek a figyelmi, a vizuális, illetve motoros képességei gyengék, vagy éppen fordítva, szóbeli helyett írásban tudnak jobban teljesíteni, ha például a nyelvi képességek terén vannak problémáik.

Mindezekre a szakértői bizottságok szakemberei tesznek javaslatot. Ők döntenek arról is, milyen egyéb dokumentumokra van szükség az iskolától, illetve milyen kiegészítő vizsgálatokat kérnek akár a gyermekpszichiátriáktól, akár a neurológiai szakrendelésekről. A vizsgáló team hozza meg a végső döntést, és ez nem megy egyik napról a másikra. A szakértői vélemény tartalma bekerül a diák bizonyítványába, ahogy az is, hogyan teljesítse a követelményeket egy-egy tantárgyból. Az értékelés komoly felelősség, hiszen a fiatal későbbi szakma- és pályaválasztása szempontjából meghatározó.

Az érettségi vizsgán a középiskolai tanulmányok időszakában érvényes kedvezmények vehetőek igénybe. Az érvényes szakértői vélemény ide vonatkozó részére hivatkozva az iskola igazgatója a vizsga évének márciusában határozatot hoz arról, hogy a diák miként tehet érettségi vizsgát. Ne feledjük, az érettségi évében már késő elindítani az eljárást, hiszen ez több éves számos lépcsőből álló folyamat végeredménye!

Fotó: KardulaKB