Kislányom most kezdte az ovit. Szeretnék vele minél több olyan játékot játszani, ami igazán hasznos a fejlődése szempontjából. Lehet tudni, hogy pontosan milyen képességeit fejlesztheti egy-egy játék?

Kedves Andrea!

Az óvodás gyermekek számára az érzelmi biztonság megteremtése alapvető fontosságú testi-lelki fejlődésük szempontjából. A játék ugyancsak fontos szerepet játszik ebben. A folytatás olvasása →

A fiamnak szövegértési problémák okoznak nehézséget, ezért érettségi előtt két hónappal az írásbeli helyett a szóbeli számonkérést javasolták a tanárai. Nem teljesen értem, miért. Ekkora a baj? Mikor jár a tantárgyi felmentés és mi a haszna?

Kedves Klára!

Nem kell megijednie, a javaslatnak oka van, most minden bizonnyal ez a döntés a legjobb a gyermek számára. Jó néhány részletről nem tesz említést, így az sem derül ki, milyen diagnózis indokolhatja ezt a lépést? Sokan nem tudják egyébként, hogy a mentességet, és más könnyítéseket azok a tanulók kérelmezhetik, akiket a pedagógiai szakszolgálatokban (szakértői bizottságokban) vizsgáltak és beilleszkedési, magatartási, illetve tanulási nehézséget találtak náluk. Ide tartoznak a sajátos nevelési igényűek is, akiket tanulási zavarral, vagy figyelem- és magatartásszabályozási zavarral diagnosztizáltak.

Előfordul, hogy több éves fejlesztést követően egyik-másik tantárgy minimumkövetelményeit nem, vagy csak alig képesek teljesíteni a gyerekek. A sajátos nevelési igényű diákokat többnyire differenciáltan oktatják és az alkalmazott módszereket, és eszközöket is ennek megfelelően választják ki. Vannak olyan gyerekek, akik a kiemelt támogatás ellenére is bukás előtt állnak. A szakszolgálatok szakemberei a rendszeres felülvizsgálataik során ezeket az információkat is mérlegelik, az adott tantárgyból az osztályzat helyett a szöveges értékelést javasolják.

Érdemes tudni, hogy ha a fiatal már középiskolás, nem kap szöveges értékelést, akkor sem, ha nem osztályzattal értékelik. Ennek ellenére a diák nem mindig jár jobban, ha az adott tantárgyból nem kap minősítést. Akkor sem feltétlenül kap felmentést a tanuló, ha még éppen teljesíti a minimumkövetelményeket, ilyenkor könnyítésekkel élhet. A gyermek hosszabb felkészülési időt kap, eszközhasználatot biztosítsanak számára, illetve írásbeli helyett szóban felelhet. Ugyanez érvényes azokra is, akiknek a figyelmi, a vizuális, illetve motoros képességei gyengék, vagy éppen fordítva, szóbeli helyett írásban tudnak jobban teljesíteni, ha például a nyelvi képességek terén vannak problémáik.

Mindezekre a szakértői bizottságok szakemberei tesznek javaslatot. Ők döntenek arról is, milyen egyéb dokumentumokra van szükség az iskolától, illetve milyen kiegészítő vizsgálatokat kérnek akár a gyermekpszichiátriáktól, akár a neurológiai szakrendelésekről. A vizsgáló team hozza meg a végső döntést, és ez nem megy egyik napról a másikra. A szakértői vélemény tartalma bekerül a diák bizonyítványába, ahogy az is, hogyan teljesítse a követelményeket egy-egy tantárgyból. Az értékelés komoly felelősség, hiszen a fiatal későbbi szakma- és pályaválasztása szempontjából meghatározó.

Az érettségi vizsgán a középiskolai tanulmányok időszakában érvényes kedvezmények vehetőek igénybe. Az érvényes szakértői vélemény ide vonatkozó részére hivatkozva az iskola igazgatója a vizsga évének márciusában határozatot hoz arról, hogy a diák miként tehet érettségi vizsgát. Ne feledjük, az érettségi évében már késő elindítani az eljárást, hiszen ez több éves számos lépcsőből álló folyamat végeredménye!

Fotó: KardulaKB

Második osztályos kislányom sok tanulási nehézséggel küzd több tantárgyból is. Rosszul teljesít, pedig sokat bátorítom, ráadásul nehezen alkalmazkodik a társaihoz. Sokszor azt érzem, hogy nem érti, ha beszélgetünk ezekről a helyzetekről, mintha másként érzékelné a világot maga körül, mint a többiek. Sokat olvastam az enyhe értelmi fogyatékos gyerekekről és felmerült bennem, hogy talán érintett lehet a gyermekem. Hogyan segíthetek a kislányomnak?

Kedves Eszter! 

Az említett jelek sok egyéb más szervi vagy pszichés problémára is utalhatnak, így mindenképpen javasolt szűrővizsgálatra vinni gyermekét. A pontos diagnózis segít eloszlatni a kétségeket, és abban is megerősítést ad, ha a probléma valódi okait máshol kell keresni. A folytatás olvasása →

Elmúltam 18 éves, középiskolás koromban nem sikerült az érettségim matematikából. Később újra próbálkoztam, akkor is megbuktam. Lehet, hogy diszkalkuliás vagyok? Kitől kérhetem a vizsgálatot, ha a pedagógiai szakszolgálatban már nem vizsgálnak meg, és nem veszek részt a köznevelésben?

Kedves Máté!

Csak bátorítani tudom, hogy részt vegyen a vizsgálaton, hiszen a diszkalkúlia felismerése és kezelése segít megbirkózni a vizsga helyzettel is, sőt ha súlyos tanulási zavart diagnosztizálnak Önnél, a vizsgán mentesítést is kaphat a tárgyból. A folytatás olvasása →

Gyermekünk 2 éves. Előfordul, hogy játék után egyik pillanatról a másikra hisztis lesz, semmi nem jó neki, sír, mintha fájna valamije, nem eszik, csak sírdogál. Ilyenkor lefektetjük, gyorsan elalszik, de akkor is fel-felriad. Mi lehet a gond? Gondoltunk arra, hogy túlpörög, de legutóbb is 2 óra alvás után, majd 2 óra játék után került ebbe az állapotba.

Kedves Mariann!

Ez a helyzet bizonyára nagyon megterheli a családot. A bizonytalanság, és az aggodalom senkinek nem tesz jót, sem a felnőtteknek, sem a csemetének. A folytatás olvasása →