Összefoglaló a XVIII. kerületi logopédiai konferenciáról

„Játszva beszélni-beszélve játszani” beszédfejlesztés játékosan

Az OH Bp.-i Pedagógiai Oktatási Központ „Őszi Pedagógiai Napok” keretében megrendezett XVIII. kerületi logopédiai konferencia összefoglalója

A témaválasztás indolása

Hámori József szerint: „A játék minden gondolkodási folyamat alapja”. Fontos a beszédterápia során a játékosság, az idei előadások mind ehhez kapcsolódnak.

A program rövid összefoglalása

2006 óta szerveznek a XVIII. kerületi logopédusok regionális szintű konferenciát, ami országossá nőtte ki magát az elmúlt években.

A program a következő támogatók nélkül nem valósulhatott volna meg:
OH Pudapesti POK, Bp. XVIII. kerületi Önkormányzat Kondor B. Közösségi Ház, FPSZ XVIII. Kerületi Tagintézményének logopédusai, OFI, neteducatio.hu.

logopedia_konferencia_04Jankó István (FPSZ főgazgató helyettes) szakmai megnyitójában kiemelte a szervezők szakmai elkötelezettségét és a korábbi konferenciák gyakorlatcentrikusságát. Herczeg Katalin (POK főosztályvezető helyettes) köszöntőjében a hálózati tudásmegosztás fontos színterének nevezte a létszámában legnépszerűbb programot (a 74 meghirdetett programba illeszkedett ez a konferencia). Szarvas Attila (XVIII. kerületi alpolgármester) személyes hangvételű köszöntője kitért a gyakorlati ötletek hasznosítására, a mindennapi munkába való beépüésére.
Sárosdi Virág a gyereketeto.hu honlap szerzője a logopédiai munka hangautomatizációjának gyorsan és olcsón megvalósítható játékos ötleteit osztotta meg a hallgatósággal.
Thiesz Angéla a Retextil Alapítvány szakmai vezetője a gyógypedagógusokkal kifejlesztett, újrahasznosított textilből készült játékokat mutatta be. Fontos céljuk, hogy a szülők is belekerüljenek az alkotói folyamatba.

Gereben Anitával interaktív és ötletgazdag módon, a „beszédtechnika vizére” evezhetett a nagy számú hallgatóság. A játékokat nehéz logopedia_konferencia_06volt abbahagyni!
Fung Emília gyógytornászokkal együtt dolgozó logopédus sok artikulációs gyakorlatot osztott meg, amit a nyelésterápiában és több másik terápiában is nagyon jól hasznosíthatók. Az előadó által is készített új kiadvány (Mackógyógytorna a helyes nyelésért) hiánypótló a logopédiai, gyógypedagógiai szakmában.
Két játékos őszi verssel köszöntötte a hallgatóságot Takácsné Raffai Erzsébet.
Az ebédszünet egy órájában lehetősége volt a résztvevőknek szakmai eszmecserére, szakkönyvek vásárlására, az előadók által készített eszközök, kiadványok megismerésére.

A délután első logopedia_konferencia_05előadója Sósné Pintye Mária volt, aki az írott nyelvi zavar szakszerű ismertetésével, az általa készített tudástár játékainak felvillantásával ízelítőt adott az egyszerű és kevés eszközt igénylő játékokról. A későbbiek folyamán tervezzük ennek a gazdag játékcsomagnak a részletesebb „kibontását”- az előadó és a hallgatóság javaslatára.

Az utolsó előadás Dr. Donauer Nándorhoz köthető: a keveset mozgó, késleltetési képességgel nem rendelkező, az információk feldolgozására időt nem kapó, keveset beszélő gyermekek neuropszichológiai, az agyban lejátszódó folyamatainak következményeit mutatta be igen személetesen, humoros példák segítségével.

A konferencia résztvevői
250 fő regisztrál előzetesen, a jelenlévők száma meghaladta a 300-at. Tanítók, óvodapedagógusok, gyógypedagógusok, fejlesztőpedagógusok, pszichológusok és logopédusok voltak a jelenlévők.

 

 

 

Összefoglalás

A hallgatóság visszajelzései alapján igen aktuális volt a témaválasztás, mindegyik előadó nagy szeretettel és szakmai elkötelezettséggel osztotta meg tudását, tapasztalatait a hallgatósággal. Sokt tanultunk egymástól, jó szakmai eszmecsere volt ez a konferencia. Reméljük, hogy a jövőben még lesz lehetőség ennek a XVIII. kerületi hagyománynak az ápolására.

Budapest, 2016. 11.17.

Karayné Pavalacs Zsuzsa szervező logopédus, szaktanácsadó

A diszpraxia

Idegenül cseng ez a kifejezés a fülünkben, nem forog gyakran a szóbeszédben, pedig a beszédzavarban…

Valóban nem forog gyakran a szóbeszédben ez a kifejezés, amely mégis a beszédzavarban érintett gyermekek 4,3 %-át érinti. Előfordul, hogy sokáig rejtve marad, mert az érintett személy „csupán” nagyon ügyetlennek tűnik. Ennél azonban többről van szó. A betegségből adódó kudarcok elkerülése, a személyiségfejlődés megfelelő alakulása érdekében érdemes minél korábban felfedezni és kezelni is.

A diszpraxia fogalma

A praxia szó cselekvéssorok tervezését, irányítását jelenti, ami meghatározott feladat érdekében történik. Tanulási folyamat eredményeként alakul ki. A praxia a saját test és környezet kölcsönhatásában megszerzett és elsajátított mozgás megfelelő alkalmazása. Magába foglalja, hogy

  • a mozgássorok helyes időrendben követik egymást,
  • a felesleges együttmozgások kiiktatásra kerülnek,
  • a testséma és téri tájékozódás pontos.

A praxia zavara a diszpraxia, amely a saját test és a környezet kölcsönhatásának zavara. Idegrendszeri eredetű mozgáskoordinációs zavar. Fennállásakor hiába a mozgásos, gyakorlati tapasztalat, azt nem képes az érintett személy a megfelelő módon alkalmazni. Ayres szerint a szenzoros integráció zavarinak egyfajta megnyilvánulása, amely az érzékek – látás, hallás, tapintás, szaglás, mozgás – feldolgozását, összekapcsolását és az azokra adott megfelelő válaszadást foglalja magába. A folytatás olvasása →

Mozgásfejlődés és a beszéd

Sok a kérdés a témában

Mi köze van a beszédnek a mozgáshoz? Mire érdemes a mozgásfejlődés során figyelni? Mitől lehet az elmaradás? Kihez érdemes fordulni a problémával?

Ilyen és hasonló kérdésekkel gyakran találkozunk, gyakran fogalmazódnak meg bennünk. Itt ott egy –egy részének utána is nézhetünk. Azonban, hogy összefüggéseiben hogyan viszonyul a beszéd- és nyelvi fejlődés a mozgásfejlődéshez arról már ritkábban.

Az alábbi sorok e kettő közös okairól, előfordulásáról, egymásra hatásáról szólnak és a probléma két irányból történő megsegítésének hasznosságára hívják fel a figyelmet.

Kommunikáció a babáknál

Mára már rengeteg kutatás rávilágított arra a tényre, hogy a beszéd- és nyelvi fejlődés szoros kapcsolatban áll a mozgásfejlődéssel. A beszéd a kommunikáció részeként jelenik meg a gyermekek fejlődése során, azonban azt megelőzően is számtalan módon kommunikálnak a gyermekek a környezetükkel. A születésüket követően a babák mozgása tulajdonképpen a kommunikáció első formájaként jelenik meg. Erre épül a későbbiekben a többi kommunikációs forma is. Mindez rámutat arra, hogy fontos már az elejétől kezdve nagy figyelemmel követni a gyermek mozgásfejlődését. Ugyanis, ha az esetleg elmarad, az negatív hatással lesz a gyermek környezetének felfedezésére. Mindez pedig a beszédfejlődés lelassulásához is vezethet. A folytatás olvasása →

A Logopédia Európai Napja – 2016

A FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLAT a LOGOPÉDIA EURÓPAI NAPJA alkalmából március 7-én
megnyitja kapuit az érdeklődők előtt.

Célunk, hogy felhívjuk a figyelmet a szakma szerepére, valamint a beszéd-, nyelvi-, és kommunikációs zavarok tüneteire és a fejlesz-tés mielőbbi megkezdésének fontosságára.

Az előző évek hagyományainak megfelelően tagintézményeink nyílt foglalkozásaira, rendezvényeire várjuk az ellátásban részesülő gyermekek szüleit, pedagógusait.

Ezen kívül logopédiai tanácsadással kívánunk segítséget nyújtani azon szülőknek, akik úgy érzik, hogy gyermekük beszéde/nyelvi fej-lettsége nem felel meg az életkorában elvárt szintnek, ill. várjuk mindazokat a felnőtteket is, akik saját beszédükön, kommunikáció-jukon szeretnének változtatni.

Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

A részletes eseményinformációs oldal elérhető erre a linkre kattintva, a témával kapcsolatos szakmai írásaink itt olvashatóak!

fotó: Howard Lake