Hallottam, hogy vannak olyan iskolák, ahol a gyerekek nem kapnak házi feladatot. Ez tényleg jó dolog?

Kedves Tamás!

Ez a téma manapság megosztja a szakembereket és a szülőket egyaránt. A gyerekek sokszor túlterheltek az iskolában, érthető, ha a szülők úgy érzik, jobb, ha az otthoni feladatokkal már nem kell tovább vesződniük a nap végén. Éppen ezért nem is gondolnánk, hogy a diákok 80%-a a házi feladatot hasznosnak találja! Kifejezetten hatékony, ha otthoni feladatok segítik a tanulást. Lássuk, miért és mikor hasznos a házi feladat! Az otthonra kapott feladatok az iskolában tanultak elmélyítését, begyakorlását, és kiegészítését segítik. Fontos, hogy a házi feladat felkeltse a gyermek kíváncsiságát az adott téma iránt, és a gyermek aktív részesévé váljon a tudás megszerzésének. Több oka is lehet, ha a gyermek nem szeret leckét írni. Érdemes kideríteni, miért kerüli, halogatja, hogy nekilásson a feladatainak. Ez a pedagógus és a szülő számára egyaránt kulcsfontosságú, és kiemelt figyelmet érdemel. A házi feladattal kapcsolatos tanári észrevételek rendkívül meghatározóak a gyermek tanulási kedve, kíváncsisága és ösztönzése szempontjából. A jó házi feladat a diák képességeihez igazodik, és kedvet csinál az adott témában való elmélyedéshez, mi több inspirálja a tanulást. Kutatások igazolják, hogy azok a tanulók, akik élvezik a házifeladat-írást, később szívesebben választják a kihívást jelentő feladatokat, kitartóbbak a tanulásban, mint azok a gyerekek, akik kételkednek magukban és a tudásukban. A szülő megerősítése, illetve visszajelzése is rendkívül fontos mind a gyermek, mind a tanár felé. Hasznos lehet, ha a szülő a tanárral egyeztetett szempontok szerint lecke naplót vezet, ami alapján a pedagógus is könnyebben tud tanácsot adni, min és hogyan érdemes változtatni, ha a házifeladat-írás nehézségekbe ütközik.

Fotó: Michael Fawcett