Második osztályos kisfiam rosszul olvas, és a helyesírással is nehezen boldogul, a fantáziája viszont elképesztően kreatív. Saját meséket talál ki, egyiket a másik után, látszik, hogy mennyire élvezi, és nagyon ügyes ebben. Leckét viszont nem szívesen ír, az iskolában figyelmetlen, emiatt kevesebb a sikerélménye és gyakran rosszkedvű. Hogyan segíthetek neki?

Kedves Zita!

Olyan problémára hívja fel a figyelmet, amellyel szinte minden olyan szülő találkozik, aki tehetséges gyermeket nevel. Egy örök érvényű idézet jut erről eszembe: „a kreatív emberek hibáznak, a rendkívül kreatívak pedig gyakrabban”. A sajátos nevelési igényű gyerekek, akik olvasási, számolási problémákkal küzdenek, esetleg az írástanulással is lassabban haladnak, mint társaik, gyakran kiemelkedően tehetségesek valamiben. Az iskolában figyelmetlenek lehetnek, rakoncátlanok és sokat rendetlenkednek, sőt az is előfordul, hogy tanulási teljesítményük is elmarad a többiekétől, mégis különlegesek valamiben. Egy-egy területen például kiugró szellemi teljesítményre képesek, és képzelőerejükkel, kitartásukkal, ötleteikkel hívják fel magukra a figyelmet. Ezek a gyerekek kielégíthetetlenül kíváncsiak, szeretik tudni, mi, hogyan működik körülöttük, és szenvedélyesen keresik az önkifejezés lehetőségeit a mindennapokban. Átszellemültek és boldogok, amikor olyan tevékenységbe feledkeznek, amiben örömüket lelik, és amiben jók.

Amikor a gyermek hiányosságokkal küzd, ugyanakkor meglepően ügyes valamiben, könnyű elbizonytalanodni, mi szolgálja őt a legjobban! Ilyenkor nehéz eldönteni, mit kérjünk számon rajta, és mivel kapcsolatban legyünk megengedőbbek vele.

Először is javaslom Önnek, hogy a nehézségeket és a lehetőségeket egyaránt tudatosítsa gyermekével kapcsolatban. A számolási, és olvasási nehézségek megoldásában a fejlesztő terápia nyújt segítséget, és is Ön is sokat tehet gyermeke fejlődése érdekében. Bátorítsa őt az otthoni gyakorlásra, végezzék együtt a játékos feladatokat, minden apróbb változást dicsérjen meg! Ha a gyermeke szeret meséket mondani, inspirálja őt a szabad önkifejezésben, és adjon számára lehetőséget, hogy önfeledten megélje kedvtelését! Ez azért is fontos, mert később ezekben a tevékenységekben találhatja meg igazán önmagát. Érdemes a kerületi szakszolgálatot is felkeresni és tanácsot kérni a kollégáktól, akik a részképesség zavarát pontos diagnózissal szűrik és a célzott fejlesztő terápia ajánlása mellett a tehetség azonosításában és gondozásában is segítséget nyújtanak.