Tagintézményünk jelenleg hét feladat ellátásával áll a kerület lakosságának rendelkezésére. Három telephelyen fogadjuk a szülőket és gyermekeket a vizsgálatokra és terápiákra, illetve a kerületi bölcsődékben, óvodákban, és az iskolák nagy részében is folytatunk szakszolgálati feladatellátást.
Korai fejlesztés
A korai fejlesztést igénylő sajátos nevelési igényű gyermekek ellátása a bölcsődékben történik, a szakértői véleményben kijelölt fejlesztési területeknek megfelelően, egyéni fejlesztési terv alapján.
Tankerületi szakértői bizottsági tevékenység
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység keretében képességvizsgálatokat végzünk a gyermekeknél, tanulóknál. Szakértői feladatunk – a hatályos jogszabályok szerint indult vizsgálatok esetében – a gyermekek, tanulók teljes körű pszichológiai, pedagógiai–gyógypedagógiai vizsgálata, ezen belül az iskolaérettségi vizsgálatok elvégzése, illetve a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségek megállapítása, illetve kizárása, valamint az ehhez kapcsolódó felülvizsgálatok elvégzése. Tevékenységünket olyan szakmai csoportmunkában látjuk el, amely sokoldalú diagnosztikus és terápiás képzettségeink és a folyamatos együttműködés révén lehetővé teszi számunkra, hogy a bennünket megkereső ügyfelek részére komplex ellátást nyújtsunk. Tagintézményünk gyermekcentrikus és családbarát légköre, valamint szakembereink humanisztikus attitűdje egyaránt a hozzánk forduló szülők, gyermekek, családok és szakemberek bizalomteljes, partneri fogadását szolgálják.
Nevelési tanácsadás
A nevelési tanácsadás körében pszichológiai konzultációt, tanácsadást, pszichés gondozást, gyermek-pszichoterápiát, illetve pedagógiai támogatást és fejlesztő tevékenységet vehetnek igénybe a gyermekek, tanulók és családjaik. Szakembereink team-jelleggel dolgoznak együtt, minden esetben több-szempontú és rendszerszemléletű megközelítéssel fordulunk a minket megkereső ügyfelekhez. Ez azt is jelenti, hogy nem önmagában egy tünetet, problémát, nehézséget kezelünk, hanem az egyedi embert, és családi, pedagógiai környezetét tekintjük a lehetséges változás erőforrásának. Fejlődési perspektívában dolgozunk, vagyis abban igyekszünk segíteni, hogy a fiatalok és családjaik, illetve pedagógiai környezetük ki tudjanak teljesedni a mindenkori életkornak megfelelő harmóniára törekvésben, és közelíteni tudjanak az egészségességhez, a társadalmilag értékes és elfogadott alkotó életmódhoz. A nagy problémák általában lassan alakulnak ki, ezért a nehézségeket okozó eltérő fejlődés jeleit érdemes időben észrevenni, és azokra választ keresni.
Logopédia
Feladatainkat óvodákban és általános iskolákban látjuk el. Speciális terápiáinkat a központi helyszínen biztosítjuk a rászorulóknak.
A logopédus munkája: a szűrő- és egyéb kiegészítő vizsgálatok, a tanácsadás és a terápia vezetése. Minden májusban a középső csoportos óvodások artikuláció vizsgálatát, szeptemberben a nagycsoportosok artikuláció és részképesség, valamint az első osztályosok artikuláció szűrését végezzük.A gyerekeket szükség szerint egész évben megvizsgáljuk, előzetes időpont egyeztetés után. A gyermekek logopédiai vizsgálatára, ellátására javaslatot tehet a szülő, a pedagógus, vagy más szakember (pszichológus, orvos, védőnő), jelentkezést azonban csak a szülőtől áll módunkban elfogadni.
Igénybe vehető terápiáink:
-
megkésett beszédfejlődés (3-5 éves korosztály beszédindítása, fejlesztése),
-
enyhe és súlyos pöszeség javítása,
-
nyílt, zárt orrhangzós beszéd terápiája,
-
dadogó gyermekek terápiája,
-
hangképzési zavarok javítása,
-
nagymozgás fejlesztés (szenzomotoros tréning),
-
rajzoló, finommozgások fejlesztése (grafomotoros fejlesztés),
-
az olvasáshoz, íráshoz szükséges részképességek fejlesztése,
-
nyelvlökéses nyelés terápia iskolásoknak.
Gyógytestnevelés
Újbuda Budapest egyik legnagyobb kerülete, ahol a tanulók orthopédiai szűrése jól működik. Nagyon sok a gyógytestnevelést igénylő tanuló, az ellátásuk sajnos még nem teljes körben megoldott. Sok iskolában problémát okoz a tornaterem biztosítása is, a mindennapi testnevelés órák miatt. Az iskolákban a szerellátottság nagyon jónak mondható. Kerületünk biztosítja a gyermekek számára a gyógyúszás lehetőségét a Nyéki Imre Uszodában.
A kerületi gyógytestnevelés fontos feladata, hogy mozgáslehetőséget biztosít olyan gyermekeknek, akik csak részben vagy esetleg semmilyen formában nem vehetnek részt az iskolai testnevelésben, mert az egészségi állapotuk ezt nem teszi lehetővé. A kerületi gyógytestnevelés ellátásban olyan csoportok vannak, ahol vagy azonos diagnózisú, vagy azonos korú, de nem azonos osztályú gyermekek vesznek részt, ezáltal egy olyan csapat alakul ki, amelynek a tagjai máshol semmilyen formában nem találkoznak, így kicsit családiasabb, felszabadultabb légkörben mozoghatnak a tanulók a gyógytestnevelés órákon.
Óvoda-iskolapszichológus koordinátor
Teljes állásban foglalkoztatott koordinátorunk alapvető feladata a nevelési-oktatási intézményekben dolgozó óvoda- és iskolapszichológusok munkájának szakmai segítése, koordinálása, kerületi szintű összefogása. Kerületünkben ez jelenleg 23 óvodában 6 óvodapszichológus, és 12 tankerületi iskolában 9 iskolapszichológus munkáján keresztül valósul meg. Dolgozunk az ellátás bővítésén, a szakmai koordinálás kiterjesztésén a kerület valamennyi oktatási és nevelési intézményében.
A koordinátor összekötőként is működik az óvoda/iskolapszichológusok és más ellátó intézmények között. Fogadja az önkéntesen bejelentkező gyermekeket, szülőket és pedagógusokat, akik az óvodától és iskolától függetlenül szeretnék igénybe venni az iskolapszichológiai szolgáltatást.
Tehetséggondozás
A hatékony tehetséggondozáshoz sok szereplő együttműködésére van szükség: tehetségek, szülők, pedagógusok, egyéb szakemberek, állami és civil szervezetek. A kerületi tehetséggondozásban az a legfontosabb cél, hogy minél több gyermek kerüljön be tehetséggondozó programokba.
A kettős különlegességű gyermekek felismerése, erős és gyenge oldalaik együttes fejlesztése fontos feladatunk. Nagy hangsúlyt fektetünk a pedagógusok továbbképzésére, szülőket segítő fórumokra a tehetség témakörében.
Részletes honlapjaink: