Barnabás fiúnkról nemrég állapították meg, hogy autizmus spektrumzavarral él. Szerencsére remek szakemberek kezdtek el foglalkozni velünk, sok segítséget kapunk. Érdekelne, hogy milyen irodalmat érdemes tanulmányozni, hogy minél mélyebben megismerjük ezt a betegséget és felkészülten tudjunk segíteni kisfiúnknak? Van olyan könyv, ami kifejezetten azzal foglalkozik, mi zajlik az autistákban, amikor társas helyzetekben szokatlanul viselkednek?

Kedves Imola!

Dr. Peter Vermeulen könyve Az autizmus, mint kontextusvakság pont ezzel a témával foglalkozik.

Az agykutatás egyre sokasodó eredményei ellenére még mindig nem értjük, hogyan működik az agyunk, még kevésbé ismerjük egy autisztikus agy működését. Eközben az autizmussal élők rendkívüli nehézségekkel szembesülnek, és meglévő képességeiket nem, vagy csak alig tudják kibontakoztatni. Peter Vermeulen az autizmus kutatásának fókuszába a viselkedést állítja, az azt kiváltó okok keresése helyett. Könyvében – amelyet Uta Frith, a nemzetközileg elismert autizmus szakértő gondolatai inspiráltak – rengeteg példával illusztrálva, hétköznapi fogalmakkal magyarázza az autisták látszólagos érzéketlensége és a társas helyzetek közötti kapcsolatot. Humoros történeteken keresztül vizsgálja a körülmények összefüggését az észleléssel, a társas interakcióval, a kommunikációval és a tudással. A könyv legfontosabb megállapítása, hogy ezeken a területeken vitális fontosságú a kontextusvakság csökkentése ahhoz, hogy az autizmussal élők sikeres életet élhessenek.

Négy és fél éves gyermekemet a napokban autizmus spektrum zavarral diagnosztizálták, nagyon lesújtott bennünket a hír. Vajon korábban is kiderülhetett volna, például képalkotó eljárás segítségével? Jól tudom, hogy van ilyen lehetőség az autizmus diagnosztizálásában?

Kedves Éva!

Megértem, hogy nehéz napokat élnek át, gyakran találkozom azzal, hogy a szülők ilyenkor magukat hibáztatják, és bánkódnak, hogy nem hamarabb derült fény a problémára. Fontos tudniuk, hogy két éves kor előtt különösen nehéz az autizmus diagnózisa, hiszen a kórkép olyan viselkedések hiánya vagy megléte alapján állapítható meg, ami teljesen egészséges gyermekeknél is előfordulhat. Egyelőre sajnos gyerekcipőben jár az autizmus korai diagnózisa, de egyre komolyabb eredményeket érnek ezen a területen. A University of North Carolina School of Medicine kutatói hat hónapos babák agyáról készítettek MRI felvételeket, akik testvéreinél korábban autizmust diagnosztizáltak, tehát magas hajlamot mutatnak a betegségre. A kisbabák agyának MRI képeit egy számítógépes algoritmus analizálta és kilenc gyermeknél állapítottak meg ez alapján autizmust. Két éves korukban a gyermekeket utánkövették, ötvenkilencből tizenegy gyermek kapott autizmus diagnózist. Nagy eredmény, hogy a gyermekek 80%-ánál helyesen állapították meg a diagnózist és egyetlen egészséges gyermeket sem diagnosztizáltak tévesen autizmussal. Tehát hamarosan rendelkezésre állhatnak ilyen vizsgálatok is, erre egyelőre azonban még várni kell.

A gyermekemnél autizmus spektrum zavart állapítottak meg. Peti fiam még csak óvodás, viszont hamarosan iskolát kell választanunk neki. Milyen szempontok szerint döntsük el, melyik suliba menjen?

Kedves Tünde!

A megfelelő iskola kiválasztása valóban az egyik legfontosabb döntés, ami a terápiás ellátás mellett a gyermekük fejlődését hatékonyan támogatja. Jó hír, hogy az autizmus spektrumzavarral diagnosztizált gyerekeket a gyógypedagógiai és a többségi iskolák egyaránt fogadhatják. Hogy melyik gyermeknek javasolt az együttnevelés a többségi iskolában, azt a szakértői bizottságok döntik el. Mindkét iskolatípusban vannak már modellértékű intézmények, ahol az oktatásba az autizmus teljes spektrumát érintően bevonhatóak a gyerekek. Az iskolaválasztásnál mindezeken túl egyéb szempontokat is érdemes mérlegelni.

Az integráció akkor javasolt, amikor a tanuló nagy létszámú közösségben is képes fejlődni és ezek között a körülmények között is jól érzi magát. A gyógypedagógiai iskolákban viszont előny a kis létszám, az egyénre szabott segítségnyújtás, és a strukturált környezet, ahol a csoportban fejlesztési eszközök, és speciális módszerek is alkalmazhatóak. Az autizmus-specifikus módszerek, és eszközök megléte jogszabályi elvárás is. Bármelyik iskolatípusban is tanul a gyermek, elvárható, hogy a nevelők specifikus tudással rendelkezzenek, ugyancsak alapvető a szülőkkel való szoros kapcsolattartás, és együttműködés, nem utolsó sorban a kortársak aktív bevonása a tanulási folyamatba. A tanórai megsegítések mellett az autizmus-specifikus, vagy kognitív-viselkedésterápiás stratégiák is megjelennek, illetve a szociális  és kommunikációs képességek fejlesztésére is hangsúlyt fektetnek.

Forrás: Esőember, AOSZ, 2017.márc. XXI. évfolyam, 1. szám

Fotó: BES Photos

A gyermekem ötödikes és nemrégiben tanulási nehézséget állapítottak meg nála. A pedagógiai szakszolgálatnál a neurofeedback terápiát javasolták hetente két alkalommal. Mit érdemes tudni erről a kezelésről?

Kedves Ágota! 

Szeretném megnyugtatni, hogy az egyik legkorszerűbb módszerrel végzik a gyermek terápiáját. Általános visszajelzés, hogy a tanulási nehézségek esetében nagyon jó hatékonysággal dolgozik az említett kezelés, hamar tapasztalni fogják áldásos hatásait. A neurofeedback terápia segítségével a tanuló képessé válik arra, hogy saját idegrendszeri folyamatait szabályozza, ez pedig sokat segít a gyógyulásban.

A terápia vizsgálattal kezdődik, amely során a fejről elvezetett elektromos jelek tanulmányozásával feltérképezik a normálistól eltérő mintázatokat, ezek javításával pedig a tanuló problémája kezelhetővé válik. Az állapotfelmérés és a kezelési terv felállítása után a fejbőrre és a fülcimpákra elektródákat helyeznek el, amelyek segítségével megfigyelik az agy elektromos aktivitását és megvizsgálják a kivetített képet. A tanuló ezután a számítógép képernyőjén filmet vagy valamilyen animációt kezd nézni, amit a saját agyhullámai vezérlésével irányít. Ha megfelelően hangolja be az agyhullámait, jó minőségben látja a képet, ha viszont elkalandozik a figyelme vagy csökken a teljesítménye a kép elmosódott lesz és a hang élvezhetetlenné válik. A tanuló feladata, hogy megtanulja megváltoztatni az agyhullámait, hogy a kép ismét élvezhető legyen.

Az eredmények csak fokozatosan mutatkoznak meg, a tünetektől függően a javuláshoz nagyjából 10-60 alkalom szükséges. A kezelés általában 20-40 percet vesz igénybe, a kezelésre szánt időt a tanuló terhelhetősége is befolyásolja.

Bővebben itt olvashat a neurofeedback terápiáról.

Mit érdemes tudni az autizmusról és hol végzik a szakemberek a szűrő vizsgálatot?

Kedves Szülő!

Az autizmus tünetek és súlyosság tekintetében egyaránt széles skálán mozog. Általában óvodás vagy kisiskolás korú gyerekeknél diagnosztizálható, három éves kor alatt csak kivételes esetben. Elsősorban az idegrendszer fejlődését befolyásolja, rendellenességeket okoz a beszéd- és kommunikáció, illetve a társas készségek területén. Az egyik legfontosabb jel a szülő számára, ha szokatlan, önmagukat ismétlő gondolkodási és viselkedési szokásokra lesz figyelmes a gyermeknél. A folytatás olvasása →