Balázs fiúnk másodikos, és sajnos idén sokat romlottak a jegyei a szétszórtsága miatt. Kiderült, hogy tanulási nehézségei miatt fejlesztésre is járnia kell. Érdeklődöm, hogy milyen könyvet érdemes tanulmányozni a figyelemzavarból fakadó magatartási problémák témájában? A szakembereknek szóló elméleti megközelítések is érdekelnek.

Kedves Ivett!

Az „Akaratlagos figyelem, Biztos egyensúly, Csodálatos összhang – A sikeres tanulás ABC-je” című könyv hozzáértő, átfogó és forradalmian új eszköz a tanulási nehézségek és a kísérő magatartási rendellenességek megértéséhez. A könyv naprakész kézikönyv, amely a specifikus magatartási problémák eredetének új értelmezését nyújtja elsősorban az oktatásban dolgozó és a gyermekek fejlődésével foglalkozó szakemberek számára. Ha Önt is érdeklik a legkorszerűbb elméleti megközelítések, ezt a könyvet lebilincselőnek fogja találni. Sally Goddard Blythe úttörő munkával gyakorlatban használható és hatékony módszert fejlesztett ki a gyermekek és tanáraik segítésére azzal, hogy megvilágította a tökéletes mozgáshoz szükséges „fejlődési szintet”, és felszabadította a gondolkodást és a képzeletet a reflexes megszokottság korlátaitól. Sally Goddard Blythe a Neurofiziológiai Pszichológiai Intézet (Chester) igazgatója. Az Intézet a specifikus tanulási nehézségekkel, tériszonnyal (agorafóbia) és pánikbetegséggel küzdő gyermekeknél és felnőtteknél alkalmazott fejlesztő módszerek értékelésére és irányítására specializálódott. Több, széles körben elismert könyv szerzője, beleértve a „Reflexek, tanulás és viselkedés” és „A kiegyensúlyozott gyermek” című könyveket.

A szerző általam ajánlott könyvében a tanulás fizikai alapjait kutatja. Megvilágítja a korai reflexek szerepét, azok funkcióit a korai fejlődésben, és hátramaradásuk esetén hatásaikat a tanulásra és a magatartásra. Vizsgálja azokat a lehetséges hatásokat is, amelyeket ezek a korai reflexek az élet későbbi időszakában a fejlődés más aspektusaira fejtenek ki, például a testtartásra, az egyensúlyra, a motoros képességekre, valamint a stressz és a szorongás iránti fogékonyságra. Kiváló választás a témát elmélyülten tanulmányozni kívánók számára.

Tizenhét éves gyerekemnek kevés a sikerélménye az iskolában, sajnos nem szívesen tanul egyedül, pedig nem dyslexiás, és nincs tanulási zavara sem. Az pedig kifejezetten idegesíti, ha odaülők mellé és segíteni akarok a másnapi felkészülésben vagy a házi feladatában. Mit javasolnak, hova forduljak segítségért?

Kedves Imre!

Sok szülő teszi fel aggódva ezt a kérdést, sajnos egyre gyakoribb probléma, hogy a gyerekeket nehéz rávenni a tanulásra, ennek pedig számtalan különböző oka lehet. Ezek közé tartozik a szorongás, a motiváció hiánya, sőt az időbeosztás, a tanulási tempó, a tervezés hiánya is, a nem megfelelő tanulási stratégiákról nem is beszélve. Ezért lényeges, hogy a gyermek megismerje és elsajátítsa a hatékony tanulás titkait, amelyek a legjobban beválnak számára. A pedagógiai szakszolgálatokban tanulástechnikai tréning teszi lehetővé ezen ismeretek elsajátítását. A gyermek szűrővizsgálati tesztek segítéségével megismerheti például, hogy hallás vagy látás útján fogadja be könnyebben az új ismereteket. A tanulási motivációt növelő feladatokkal, valamint teljesítményszorongást csökkentő módszerekkel, figyelem- és memóriafejlesztő stratégiák megtanulásával, illetve hatékony problémamegoldási- és tanulási technikák elsajátításával sok segítséget kapatnak a mindennapi tanuláshoz. Javaslom, beszéljenek erről a fiával!

Kisiskolás kislányom figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral él, nagyon sok nehézséget okoz, hogyan kezeljük őt. Az iskolában is sok a probléma vele, de szerencsére kiváló nevelők veszik körül. Érdeklődni szeretnék, hogy milyen könyv foglalkozik részletesen ezzel a problémával, illetve a terápiás lehetőségekkel? Szeretnénk a legjobbat biztosítani Borikának, mindennek utánajárunk, aminek csak tudunk.

Kedves Vera!

A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD, vagyis Attetion Deficit Hyperactivity Disorder) sajnos évről évre több gyereket érint. Magam is egyre több szülővel találkozom, akik kétségbeesetten kérnek tanácsot, mi tévők legyenek hasonló helyzetben. Számos könyv látott napvilágot a témában, ezek közül Christine Ettrich és Monika Murphy-Witt: A hiperaktív, figyelemhiányos gyerek – Segítség az ADHD megértéséhez és kezeléséhez című könyvét ajánlom most figyelmébe. A kötetben egy rövid elméleti áttekintést követően bemutatásra kerülnek azok a tesztek, amelyek segíti a diagnózis felállítását. Ez az alapja a megfelelő terápia megtalálásának, ami az első és legfontosabb lépés az ADHD kezelésében. A szenzoros integrációs gyógymóddal például az agyi működést lehet fejleszteni, a homeopátia a test öngyógyító képességét erősíti, ha pedig az étrendterápiát választja az olvasó és a szakember, akkor egy tucat gondosan összeállított recept közül válogathat a kötet mellékletében. Gyermeke közérzetét azonban nemcsak a terápia befolyásolja és alakítja, hanem mindenekelőtt a nevelés, a mozgás, a játék és a társas kapcsolatok. A szerzőpáros részletesen foglalkozik ezekkel a témákkal is.

Óvodás kisfiam autizmussal él, rendszeresen járunk az előírt fejlesztő foglalkozásokra. Sajnos hajlamos vagyok türelmetlenné válni vele szemben, és előfordul, hogy tanácstalan, vajon jól kezelem-e a fiam. Szeretném, ha felkészülten tudnék neki segíteni otthon is. Milyen könyvet olvassak a témában?

Kedves Éva!

Az autizmussal élő gyerekek nevelése valóban nehéz helyzetek elé állítja a szülőket, természetes, hogy időre van szükségük, hogy egyre magabiztosabban tudják otthon is alkalmazni a fejlesztők és a segítők nevelési javaslatait. Nem könnyű elfogadni, hogy a gyermek sajátos nevelési igényű, más bánásmódot igényel, mint a kortársai és természetesen a gyermek jövője miatti aggodalom is megterheli a szülőket. A szülőcsoportok és a segítőkkel folytatott konzultációk sokat segítenek abban, hogy kezelhetővé és reménytelivé válhasson ez az élethelyzet.

Ajánlom figyelmébe Kari Dunn Buron és Mitzi Curtis: A csodálatos 5 pontos skála: a társas viselkedés és az önkontroll összefüggésének tudatosítása a nevelésben gyerekek, serdülők és felnőttek számára című könyvét, ami a Geobook Hungary kiadó gondozásában jelent meg.

A kötet nem csupán az autizmussal élő gyerekeknek, fiataloknak és felnőtteknek segítő szülők és szakemberek számára nyújt támogatást a nehéz helyzetek, a problematikus viselkedés kezelésére. Olyan autizmus-barát rendszert tanít meg, amivel a nehezen érthető érzelmeket lehet egyszerűen megtanítani a gyermek számára, és segít elkerülni a kialakuló viselkedésproblémák következményeit, nem utolsó sorban megtanítja a feszült helyzetek megoldásához nélkülözhetetlen kommunikáció alapjait. Ez a nagyon gyakorlatias módszer a már jól ismert vizuális szimbólumok használatával az önismeret, az önszabályozás, az önállóság fejlesztésével az autizmussal élő ember mindenkori beilleszkedését segíti különböző élethelyzetekben: a családban, az iskolában, az utcán, vagy akár a lakóotthonban egyaránt. A könyv kiváló ötletekkel szolgál a nehezen kezelhető helyzetekben alkalmazható stratégiák kialakításához akkor is, ha kicsi még a gyermek és nem tud beszélni, vagy ha jó tanuló, és kiválóak a nyelvi készségei, sőt akkor is, ha nem autizmus áll a sajátos indulatkezelési nehézségek hátterében. A kötet végén a napi munkát segítő fénymásolható skálák, és segédletek kaptak helyet. Kiváló kézikönyv, ami garantáltan megkönnyíti a szülők dolgát.

Nemrégiben derült ki, hogy óvodás kisfiúnk értelmi fogyatékos, ami nagyon váratlanul ért bennünket. Korábban nem voltak jelei annak, hogy baj van, de azzal vígasztalnak bennünket, hogy a korai felismerés és fejlesztés nagy mértékben segíti a javulást. Szeretném megtudni, milyen irodalmat érdemes tanulmányozni a témában, hogy a gyakorlati ismereteinket is bővíthessük, és otthon is felkészülten segíthessünk Zoli fiúnknak.

Kedves Borbála!

Ezzel a problémával sajnos egyre több szülő szembesül, a KSH adatai szerint Magyarországon évente nyolcvanezer újszülött jön a világra, közülük minden tíz gyermek sajátos nevelési igényű. Egyre fontosabb tehát, hogy a szülők felkészítése minél gördülékenyebben történhessen. Ezt a célt szolgálja az a kiadvány is, amire szeretném felhívni a figyelmét. Az Útikönyv eltérő fejlődésű gyereket nevelő családoknak című kiadvány Magyarországon elsőként ad az érintett szülők számára útmutatást a diagnózis közlése utáni életszakaszra. Az Útikönyv a „Mindenkinek Becsengettek” koragyermekkori intervenció és iskolai együttnevelés integrált gyakorlati protokollja, amely a fogyatékkal élőkért című ERASMUS+ projekt részeként készült el. A kiadvány a tanácsadás mellett támogatást kíván nyújtani az érintett szülők és szakemberek részére közérthető módon.

A kisfiam ötéves. A logopédiai szűrésen diszlexia veszélyeztetettséget vettek észre nála. A logopédus emiatt, illetve az artikulációs hibái miatt kétféle terápiát javasolt. A fiam viszont egy éve ugyanezek kezelésére tornára és fejlesztő pedagógushoz is jár. Melyik a fontosabb? Melyiket csinálja tovább?

Kedves Júlia!

Megnyugtató, ha különböző szakemberek ugyanazon véleményen vannak és ugyanazokat a nehézségeket látják fejlesztendő területnek. Nagyon jó, hogy fiával az elmaradásai miatt már ilyen korai életkorban segítségért fordult. A torna és az egyéb elmaradásokat fejleszteni célzó foglalkozások megférnek egymás mellett. A mozgásfejlesztés ugyanis általában nagyon jótékony hatással van mind a részképességek fejlődésére, mind pedig az artikulációra.

Az, hogy a fejlesztő pedagógus milyen felépítésű foglalkozást tart a fiának, illetve hogy a logopédus mit tervez, mindenképpen egyeztetést igényel. Célszerű, ha a két szakember – logopédus és fejlesztő pedagógus – felveszi egymással a kapcsolatot egyeztetés céljából. Ezt akár Ön is kezdeményezheti. A szakemberek általában a gyermek életkorát, terhelhetőségét, az elmaradás mértékét mind-mind figyelembe véve szakszerűen tudnak döntést hozni, milyen terápiákat javasolnak a gyermeknek egyidejűleg. Lehetséges, hogy valóban mind a négy típusú foglalkozást indokoltnak tartják, de az is előfordulhat, hogy egy ideg például csak hármat javasolnak. Bárhogy is döntenek Önnel közösen, időnként érdemes újra és újra végiggondolni, mi a legcélszerűbb javaslat. Hasznos, ha a két szakember a továbbiakban is tartja a kapcsolatot, és fia fejlődése érdekében konzultálnak egymással az elért eredményekről, észrevételeikről.

Ebben a folyamatban Ön a legtöbbet a kapcsolattartás terén teheti, érdemes támogatni a szakemberek együttműködését.

Fotó: Kathy Casssidy