Gyermekem nemsokára kezdi az első osztályt és túlsúlyos. Milyen úszásnem a legmegfelelőbb a számára?

Kedves Gyula!

Az elhízott gyermekeknél kiemelten fontos az úszás és a légzés összehangolása, mivel a has tájékon lerakódott zsír és a rekeszizom magas állása miatt a belégzés nehezített, a szív bal kamrája túlterhelt. A légzés helyes technikáját is érdemes elsajátítani, tanítsa meg gyermekének, hogyan tud egyenlő hosszúságú be és kilégzéssel úszni. A belégzés és kilégzés között csak rövid szünetet tartson és a préselést mindenképpen kerülje. Figyelni kell arra is, hogy a kilégzés ne sietve, felületesen történjen. Fontos feladat még a láb izmainak erősítése, mivel az elhízott gyermekek nagy része lúdtalpas.

Javaslom, mind a három úszásnemben (mell,- hát,- gyors) ússzon a gyermek. A hosszantartó úszás kifejezetten hasznos, miközben az úszásnemek váltakozásával elkerülhető az egyhangúság.

Gyermekemről megállapították, hogy Aszténiás alkatú. Mit kell tudni erről a típusról, és milyen úszás ajánlott ilyenkor?

Kedves Anett!

Az aszténiás alkatú gyermekek általánosan gyengén fejlett izomzattal rendelkeznek. Jellemző rájuk a szervek, a keringés, az anyagcsere és az izmok kiegyensúlyozatlan működése, a laza szalagrendszer, és a vékony csontok.

A gyengén fejlett izomzatot, mindegyik úszásnem erősíti. Az általános erősítés mellett fontos a tüdő kapacitásának növelése. Erre a legcélszerűbb a mellúszás gyakorlása.

Az aszténiás gyermekek teherbíró képessége gyenge. A terhelést fokozatosan emeljék rövid ideig tartó, erőteljes, szakaszos úszásokkal, biztosítva a szükséges pihenőidőt.

Ez az igénybevétel ingerként hat, de nem fárasztja túlzottan el a szervezetet és fokozatosan növeli az állóképességet. Ezeket a rövid ideig tartó úszásokat a gyermek teljesítőképessége teljes kihasználásával végezze, ugyanis az alacsony intenzitású, kisterjedelmű, hosszú pihenőkkel megszakított úszás, nem éri el a fejlesztő hatást.

Kislányomnak lapos hát miatt gyógyúszást javasolt az orvos. Milyen úszásnem ajánlott ilyenkor?

Kedves Annamária!

Lapos hátnál a legfőbb feladat a hiányzó gerincgörbületek kialakítása, éppen ezért a mellúszás és gyorsúszás, illetve ezek variációi rendkívül hasznosak. Erősítik a mellkas izomzatát, a vállövet és a hátizmokat, ez pedig hatékonyan támogatja a helyes testtartás kialakítását. A pillangó úszás és a hullámszerű delfin úszás az ágyéki szakasz mély hátizmait erősíti, ami az ágyéki homorulat kialakításában játszik szerepet. A mellúszó karmunkával és gyorsúszó lábmunkával végrehajtott úszásnemek szintén segítik a természetes gerincgörbületek egészséges változását.

A lapocka veleszületett magas állása esetén milyen úszásnem ajánlott? (Spergel-féle deformitás)

A Sprengel-féle deformitásnál az úszásnemek közül elsősorban a mellúszást javaslom, mivel a mellúszó karmunka során a vállövet a megfelelő helyre mozgatjuk, ez rögzíti a lapockát is. Úszás közben figyelmeztessük gyermekünket, hogy a vállait engedje le!

Enyhébb esetben, amikor a kar felemelése nem akadályozott, hát vagy gyorsúszás is szóba jöhet. Ha az elváltozás csak az egyik oldalon jött létre, egykarú hátúszással célszerű végezni az úszást. Ebben az esetben az érintett oldali karral ússzon a gyermek!

Milyen úszásnem ajánlott kisiskolás kislányomnak csípőficam esetén?

Kedves Dóra!

A kislánya számára elsősorban a mellúszást javaslom, csapott lábtempóval, kihangsúlyozva a sarkak felemelését és a lábterpesztést, amire egyébként a lábak közelítő és távolító izomzatának erősítése miatt van nagy szükség. Figyeljenek arra, hogy a gyermek lehetőleg ne húzza a combjait a hasa alá, mert ez a mozdulat a csípőhorpasz izomzatot erősíti, ami a csípőficam gyógyulását nem támogatja!

Engedhetem a kisfiamnak, hogy ússzon, ha magasa a vérnyomása?

Kedves Vera!

Igen, úszhat a gyermeke! Ennél a betegségnél az állóképesség fejlesztése a legfontosabb, az úszás pedig kiváló módszer erre. Két dologra érdemes az úszás kapcsán nagyobb figyelmet fordítani. Először is figyeljünk oda, hogy úszás közben a be- és kilégzés kiegyensúlyozott legyen, és ugyanannyi ideig tartson! Ezt a légzéssel összehangolt mellúszás támogatja a leghatékonyabban. Másodszor pedig figyeljenek arra is, hogy a levegő visszatartását kerülje a gyermek, belégzés után rögtön kezdje meg a kilégzést! Az erőfeszítés nélküli, laza úszás remek hatással van a keringésre, és nyugtatóan hat az idegrendszerre is.

Fotó: Philippe Lewickl