Hetedik osztályos lányom hadaró beszéde miatt a mai napig jár terápiára. Idén új magyar tanárt kapott az iskolában, így jóval több fogalmazást írnak a gyerekek. A lányomnak ez nagyon nehezen megy, és nem igazán fejlődik benne. Lehet, hogy ennek is a hadarásához van köze?

Kedves Iván!

Gyakran fordulnak hozzám a szülők hasonló félelmek miatt, valóban gyakori, hogy a hadaró gyerekek nem csupán a beszéd, hanem a fogalmazás terén is gyengébben teljesítenek. Mindezek ellenére szeretném megnyugtatni, hogy ha az Ön gyermekénél is ez a helyzet, a megfelelő terápia segíteni fog!

A fogalmazás összetett dolog, sok minden befolyásolja a színvonalát. A fogalmazáshoz szükséges a verbális figyelem megfelelő működése, a logikai felépítés végiggondolása, a lényeg megragadása, az emlékezet, a megfelelő szókincs, és a nyelvtan megfelelő használata. A hadaró személyeknél a szókincs általában szegényebb, a gondolataik területén jellemző a kuszaság, a rohanó beszédtempó, a kifejezés felületessége pedig rontja a fogalmazás színvonalát. Ami a hadaró személy spontán beszédére jellemző, az általában az írott fogalmazás területén is nehézséget okoz.

Mivel azonban fogalmazáskor általában van idő a szöveg megtervezésére is, a fogalmazásírás szabályainak gondos megtanulásával és sok gyakorlással javítható a teljesítmény. Bátran forduljon ez ügyben lánya logopédusához!

Felső tagozatos fiam nagyon gyorsan beszél. Kiderült, hogy hadarással van dolgunk, logopédushoz is jár emiatt. Észrevettem, hogy sokszor a mondatokat is eltéveszti. Ha a hadarása javulni fog, a mondatai is helyesebbek lesznek? Várható, hogy javulni fog a teljesítménye az iskolában a terápia hatására?

Kedves Dorina!

A hadarás súlyossága egyénenként változik, ahogy az is, hogy milyen más jellemzőkkel társul. Ha a fia mondatai olykor helytelenek, ez valóban összefügghet a hadarással. Az is gyakran előfordul, hogy a gyermek ilyenkor beszéd közben gyakran habozik, vagy ismétli önmagát. Általában ez a gyerkőcöt nem feszélyezi, hiszen legtöbbször nincs tudatában gyors beszédtempójának, nem lesz emiatt görcsös. Éppen ezért oldottabb légkörben általában fokozódik a hadarás, míg irányított vagy feszültséggel járó helyzetben jobbnak tűnik.

A hadaróknál az is gyakori, hogy az írásuk is rendezetlen. A hadarás egyébként ismert szöveg olvasásakor rendszerint jobban kihallatszik, míg ismeretlen szöveg olvasásakor sokszor nem jellemző, ahogy akkor sem, amikor idegen nyelven beszél.

Az iskolában jellemzően képességeikhez képest alulteljesítenek a hadarók, ugyanis a felületesség, feledékenység, türelmetlenség, gondatlanság általában jellemző rájuk. Viszont az is elmondható róluk, hogy barátkozó természetűek, könnyen építenek szociális kapcsolatokat.

Mivel a terápia sikeressége nagyban függ attól, hogy milyen a figyelemösszpontosítás, illetve hogy milyen mértékű javulást lehet elérni ezen a téren, nehéz megjósolni, hogy milyen területen hoz javulást a terápia. A hadarással való foglalkozás azonban nagyon fontos, így mindenképpen elkerülhető, hogy az abból adódó jellemzők ne állandósuljanak a gyermeknél.