A kislányom tavasszal lesz tizenegy éves. Nagyon szépen énekel, de sokszor fáj utána a torka. Voltunk már foniáternél, azt javasolta, hogy a hangszalagján lévő kis csomó miatt keressünk fel logopédust. Hogyan tudná ő eltüntetni a hangszalagcsomót? Lehet, hogy a lányom hangjával van baj, csak nem hallatszik?

Kedves Ákos!

A gyönyörű énekhang nagy áldás, és ritka örökség. Feltételezem a gyermeken kívül más is született hasonló tehetséggel a családban. Igen, nagyon fontos a hang képzése, akárcsak az éneklés tanulása, nem csupán a tehetség kibontakoztatása miatt, hanem azért is, hogy a hangképzés megfelelő módon történjen, így éneklés közben elkerülhető legyen a túlerőltetés. Nagyon jól tették, hogy foniáterhez fordultak lánya panaszaival!

A hangképzés beszéd, és éneklés közben egyaránt összetett folyamat. Mivel egy életen át folyamatosan használjuk, érdemes törődni vele, ápolni. A megfelelő légzéstechnika elsajátítása segít, hogy minél egyenletesebben, hosszabb egységekben tudjuk kifejezni magunkat. A levegő a légcsövön át a gégén, majd a garaton keresztül jut el a száj- és az orrüregbe beszéd, illetve éneklés közben. A szervi elváltozások eltérő működést eredményeznek a hangképző szerveknél, és a beszédhang a szabályostól eltérő lesz. Ha például a szájtérben a nyelv erőtlenül mozog, artikulációs, azaz kiejtési probléma lép fel. Az artikulált beszédhang kiejtése előtt azonban a hangadáshoz használt levegő soklépcsős utat tesz meg, többek között áthalad a gégefő hangszalagjai között. Amennyiben a hangképzés nem megfelelő, a hangképző szerv hamarabb elfárad, ami hosszabb távon elváltozások forrása, többek között például hangszalagcsomót okozhat. A foniáter jól tette, hogy logopédus segítségét javasolta, hiszen hangterápiával a hangszalagcsomó általában elmúlik, és elkerülhető az orvosi beavatkozás, a helyes hangadás hosszú távú előnyeiről nem is beszélve. Helytelen hanghasználatra akkor érdemes gyanakodni, ha beszéd közben hamar elfárad a hang, gyakran hallható rekedtség, illetve sokszor betegség nélkül is torokfájás tapasztalható.

Mindenképpen bíztatom, hogy keressenek fel logopédust, aki hangterápiával hosszan tartó megoldást tud kínálni! A helyes hangképzés elsajátítása fontos, különösen azoknál, akik a munkájuk során hivatásszerűen használják hangjukat.

Hetedik osztályos lányom hadaró beszéde miatt a mai napig jár terápiára. Idén új magyar tanárt kapott az iskolában, így jóval több fogalmazást írnak a gyerekek. A lányomnak ez nagyon nehezen megy, és nem igazán fejlődik benne. Lehet, hogy ennek is a hadarásához van köze?

Kedves Iván!

Gyakran fordulnak hozzám a szülők hasonló félelmek miatt, valóban gyakori, hogy a hadaró gyerekek nem csupán a beszéd, hanem a fogalmazás terén is gyengébben teljesítenek. Mindezek ellenére szeretném megnyugtatni, hogy ha az Ön gyermekénél is ez a helyzet, a megfelelő terápia segíteni fog!

A fogalmazás összetett dolog, sok minden befolyásolja a színvonalát. A fogalmazáshoz szükséges a verbális figyelem megfelelő működése, a logikai felépítés végiggondolása, a lényeg megragadása, az emlékezet, a megfelelő szókincs, és a nyelvtan megfelelő használata. A hadaró személyeknél a szókincs általában szegényebb, a gondolataik területén jellemző a kuszaság, a rohanó beszédtempó, a kifejezés felületessége pedig rontja a fogalmazás színvonalát. Ami a hadaró személy spontán beszédére jellemző, az általában az írott fogalmazás területén is nehézséget okoz.

Mivel azonban fogalmazáskor általában van idő a szöveg megtervezésére is, a fogalmazásírás szabályainak gondos megtanulásával és sok gyakorlással javítható a teljesítmény. Bátran forduljon ez ügyben lánya logopédusához!

16 éves nagyfiam még mindig nem beszél tisztán. Mivel politikai pályára készül, ezért több éves kihagyás után újra logopédushoz jár, beszédtechnikát tanul. Miben különbözik ez a korábbi terápiájától? Mit takar a beszédtechnika?

Kedves Édua!

Soraiból kitűnik, hogy szívén viseli fia boldogulását, és odaadóan segíti őt abban, hogy valóra váltsa az álmait. Valóban igaz, hogy a fiatalok pályaválasztását nagy mértékben befolyásolhatja, milyen a beszédük tisztasága. Nagyon jó, hogy logopédussal foglalkozik a beszédtechnika fejlesztésén.

Érdemes tudni, hogy a beszédtechnika a beszéd egészét javítja, így a légzés, a hangadás, a kiejtés és a kifejezés finomítására is kiterjed. Kisebbeknél a beszéd tudatosságot, önreflexiót igénylő területeket általában csak indirekt módon fejlesztik a logopédusok, hiszen a kicsik még sok mindent nem sajátítottak el nagyobb társaikhoz képest. Idősebb gyermekeknél, felnőtteknél már a teljes beszédkép javítása a cél, ez a feladat pedig már túlmutat a hangok tisztán ejtésén.

A légzés a jó hangadás alapja. Gyakorlással a légzéskapacitás növelhető, a hangtalan belégzés gyakorlása, a levegőbeosztás az egyenletes hangadást támogatják, amire kivételes szükség van, ha valaki munkaeszközként használja a hangját. A hang, amin beszélünk mindenkinél más színezetű. A hangadás csiszolásával az egyénre jellemző középhangsáv megtalálása és kimunkálása a cél, ami magába foglalja a hangterjedelem szélesítését és a könnyed hangerőfokozás elsajátítását is. A szép kiejtés megtanulása a beszédtechnika tanulás legkézenfekvőbb része, a hangok tisztán ejtése a beszédösszképet jelentős mértékben javítja. Ezeket fiatalabb és idősebb gyermekeknél is a hangkialakítás után a hang automatizálásával végzi a logopédus. A kifejezés, a beszéd érthetősége a hangsúly-, hanglejtés-, hangszín- és a ritmusgyakorlatokon keresztül fejleszthető.

A beszédtechnika a kisebbeknél alkalmazott artikuláció javításán túl a személyiség bevonásával, és koncentrációs gyakorlatokkal együtt teszi lehetővé a megfelelő, szép, tisztán képzett és tisztán ejtett, minél érthetőbb beszéd kialakítását. Mindenképp támogassák gyermekük törekvését, és buzdítsák őt a gyakorlásra is!

Második osztályos kisfiam hipotón, test szerte gyenge izomzatú, kicsi kora óta járunk vele tornára. A logopédus diszfóniát állapított meg nála. Lehet ennek köze az izomgyengeségéhez?

Kedves Emma!

Valóban előfordulhat, hogy két teljesen különböző területen mutatkozó elmaradás összefüggésben áll egymással. Mielőtt fia esetében is ezt a lehetőséget latolgatnánk, néhány kérdést érdemes tisztázni.

A diszfónia hangképzési zavart jelent, melynek számos típusa van. Kialakulhat túlterhelés, szervi elváltozás, esetleg neurológiai probléma eredményeként, de pszichés okok is állhatnak a hátterében. A diszfónia egyik típusa, a hipofunkcionális diszfónia valóban sokszor együtt jár az izomgyengeség tünetével, ami fiánál is jellemző, mindazonáltal más is okozhatja a panaszt.

Mindenképpen javaslom, hogy keresse fel fia logopédusát, bátran forduljon hozzá kérdéseivel, és mondja el neki eddigi terápiás tapasztalataikat! Akkor is érdemes beszélniük, ha eddig látszólag más területek fejlesztésén dolgoztak. A logopédus a rendelkezésére álló információk, a megfigyelései, vizsgálatai és tapasztalatai alapján tud egyénre szabott terápiás tervet összeállítani, ami valódi segítséget nyújt fiának a hangképzési zavar leküzdésében.

Gimnazista lányom színésznek készül. Vannak hanghibái, a légzéstechnikája is fejlesztésre szorul, de nem szeretne logopédushoz járni. Nagyon elszánt, hogy ő egyedül, könyvből fogja helyrehozni a hibáit. Lehetséges ez?

Kedves Sámuel!

Minden bizonnyal nagyon céltudatos, eltökélt lánya van. Minden elismerésem, hogy kamasz létére ilyen bátran ugrik bele az ismeretlenbe és igyekszik mindent megtenni önerőből, hogy színésznek tanulhasson.

A kérdése valóban elgondolkodtató, hiszen a hanghibák javítása logopédus feladata, és a beszédtechnika javításával – aminek része a megfelelő légzéstechnika elsajátítása is – elsősorban logopédusok foglalkoznak. Napjainkban persze egyre több cikk, kiadvány jelenik meg, amelyek abban erősítik meg az olvasót, hogy önerőből, szakember segítsége nélkül is lehetséges ezeket a dolgokat megfelelően elsajátítani. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy vannak olyanok, akiknek ez sikerülhet és sikerül is. Ők rendszerint nagyon-nagyon elszántak, jó megfigyelő készséggel rendelkeznek, amit magukon is eredményesen tudnak alkalmazni, és hosszú időn át, kitartóan foglalkoznak a dologgal. Általában persze azok járnak sikerrel egyedül, akiknél nincs nagy probléma, inkább csak apróbb finomításokra van szükség. Például az artikulációjuk tiszta, a hangképzésük megfelelő, csakúgy mint a beszédritmusuk, és a gyakorlás során csupán a légzéstechnikájukkal kell foglalkozniuk, vagy a levegőkapacitás növelésén kell csak dolgozniuk.

Aki színésznek készül és a hangjával, beszédével szeretné megkeresni a kenyerét, annak nagyon oda kell rá figyelnie a hangképzésre, nem csupán a felvételi előtt, hanem később is folyamatosan ápolnia kell azt. Egy kamasz gyermek estében is azt javaslom, hogy forduljanak szakemberhez. Mindezt persze úgy érdemes tenni, hogy a közben lányát végig támogatja és biztatja a munkára, hiszen óriási dolog, hogy ilyen elszántsággal áll neki az önfejlesztésnek. Viszont érdemes felhívni a figyelmét arra, hogy egy szakember teljesebb képet lát, akár megbeszélés tárgyát képezheti az is, hogy milyen gyakorisággal találkoznak, és mennyi az otthoni munka. Mindenképpen javaslom, hogy legalább egy felmérés, és konzultáció erejéig találkozzanak logopédussal, hogy lánya és Ön is tisztában legyen vele, hogy mire vállalkozik.

Fotó: Dick Vos

A kisfiam ötéves. A logopédiai szűrésen diszlexia veszélyeztetettséget vettek észre nála. A logopédus emiatt, illetve az artikulációs hibái miatt kétféle terápiát javasolt. A fiam viszont egy éve ugyanezek kezelésére tornára és fejlesztő pedagógushoz is jár. Melyik a fontosabb? Melyiket csinálja tovább?

Kedves Júlia!

Megnyugtató, ha különböző szakemberek ugyanazon véleményen vannak és ugyanazokat a nehézségeket látják fejlesztendő területnek. Nagyon jó, hogy fiával az elmaradásai miatt már ilyen korai életkorban segítségért fordult. A torna és az egyéb elmaradásokat fejleszteni célzó foglalkozások megférnek egymás mellett. A mozgásfejlesztés ugyanis általában nagyon jótékony hatással van mind a részképességek fejlődésére, mind pedig az artikulációra.

Az, hogy a fejlesztő pedagógus milyen felépítésű foglalkozást tart a fiának, illetve hogy a logopédus mit tervez, mindenképpen egyeztetést igényel. Célszerű, ha a két szakember – logopédus és fejlesztő pedagógus – felveszi egymással a kapcsolatot egyeztetés céljából. Ezt akár Ön is kezdeményezheti. A szakemberek általában a gyermek életkorát, terhelhetőségét, az elmaradás mértékét mind-mind figyelembe véve szakszerűen tudnak döntést hozni, milyen terápiákat javasolnak a gyermeknek egyidejűleg. Lehetséges, hogy valóban mind a négy típusú foglalkozást indokoltnak tartják, de az is előfordulhat, hogy egy ideg például csak hármat javasolnak. Bárhogy is döntenek Önnel közösen, időnként érdemes újra és újra végiggondolni, mi a legcélszerűbb javaslat. Hasznos, ha a két szakember a továbbiakban is tartja a kapcsolatot, és fia fejlődése érdekében konzultálnak egymással az elért eredményekről, észrevételeikről.

Ebben a folyamatban Ön a legtöbbet a kapcsolattartás terén teheti, érdemes támogatni a szakemberek együttműködését.

Fotó: Kathy Casssidy