15 éves lányunk, Detti három hete nem jár iskolába, alig akar kimozdulni a szobájából. Nem tudjuk, mit csináljunk, kezdünk aggódni érte.

Kedves Lajos!

A tinédzsereknél viszonylag gyakran előfordul hirtelen, szélsőséges viselkedés, vagy hangulatváltozás. Az egyik pillanatban „madarat lehet fogatni” velük, majd látszólag ok nélkül nyűgössé, vagy zárkózottá válnak. Ennek hátterében bonyolult élettani és lelki változások állnak, amely időszakot szaknyelven serdülőkori fejlődési krízisnek is hívunk. Olyan természetes és szükségszerű életszakaszról beszélünk, amelyen mindenki keresztül megy a felnőtté válás útján. Kétségtelenül vannak kamaszok, akiknél mindez könnyebben, másoknál viharosabban zajlik. Az is biztos azonban, hogy a tinédzserekre fokozottabban kell figyelni. Detti esetében túl hosszúnak tűnik a három hét ahhoz, hogy ne tegyenek lépéseket. Fontos lenne szülőként végiggondolni, hogy nem történt-e a közelmúltban valami rossz dolog a családdal, vagy vele, és próbáljanak lányukkal is beszélgetni erről. Kérdezzék meg barátait, tanárait, hátha ők tudnak ebben segíteni. Detti viselkedése mögött sok minden húzódhat meg. A szerelmi csalódástól kezdve az iskolai kudarcon keresztül akár komolyabb problémával is küzdhet.

Fontos megérteni, hogy mi történik a lányukkal, ennek érdekében célszerű lehet a kerületükben is működő pedagógiai szakszolgálatban pszichológus segítségét kérni.

Kisfiam nagycsoportos óvodás. Az idei évben a vizuális észlelési nehézsége miatt logopédiai foglalkozásra jár. Korábban említette a logopédus, hogy számtalan otthoni játékkal, társasjátékkal is fejleszthető ez a terület. Most lesz a születésnapja, szívesen meglepnénk egy olyan játékkal, ami ezt a területet fejleszti, nagyon szeret ugyanis társasjátékozni.

Kedves Zoltán!

Tiszteletre méltó, hogy játékosan, de a fejlesztendő területet szem előtt tartva szeretnének fiukkal játszani otthon! Ez nem csupán a kapcsolatukat támogatja, hanem a támogatást igénylő terület fejlesztésére is jó alkalom!

A vizuális észlelés fejlesztésére számtalan játékot választhatnak. A nagyobb képen bizonyos apróságok megkeresése, vagy például a kirakósok mind fejlesztősen hatnak erre a területre. Persze van sok társasjáték is, ami az egész család számára szórakoztató lehet. Olyat érdemes keresni, ahol a látottak alapján kell hasonlóságot vagy különbséget keresni, ezekkel gyorsasági próbákat is lehet játszani. Sok ilyen jellegű kártyajáték és táblás társasjáték is kapható a piacon, érdemes körül nézni!

18 éves fiam az idén fog érettségizni. A szakértői bizottság korábban diszlexiát állapított meg nála, tantárgyi számonkéréseknél több időt kap a feladatok elvégzésére. Ezt a kedvezmény az érettségin is jár neki, de nem szeretne élni vele. Valószínűleg e nélkül is tudja majd teljesíteni a követelményeket. Az egyetemi diploma megszerzése azonban nyelvvizsgához kötött, az idegennyelv-tanulás pedig nagyon nehezen megy neki. Ekkor már nem lesz az ellátó rendszerben, a szakértői bizottság is csak 18 éves korig foglalkozik vizsgálatokkal. Mit tudunk tenni ezután?

Kedves Iván!

Nagyon örömteli, hogy fia a könnyítések nélkül is teljesíteni tudja az érettségit. Biztosan sok gyakorlás, munka és támogatás van a sikere mögött! Remélem valóban szép eredménnyel fog vizsgázni.

Olvasási zavarral küzdő, diszlexiás gyermekek esetében különösen fontos a pályaválasztás segítése. Az egyetemi követelmények jó, ha olyan elvárásokat támasztanak felé, amelyek lehetővé teszik a sikeres helyt állást. Bizonyára ezt Önök is figyelembe veszik jelentkezéskor.

A Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat szakértői bizottsága valóban a gyermekek 18 éves koráig foglalkozik vizsgálattal, és tesz javaslatot a felmentésre. A felnőttkorba lépéskor az olvasási zavarokkal küzdő fiatalok kiesnek az ellátottak köréből. Érdemes azonban tudni, hogy a felnőttek számára is létezik szakértői főosztály, akik vizsgálatokat végeznek. A vizsgálat eredményéről szintén szakértői véleményt állítanak ki, javaslatot fogalmaznak meg a nyelvvizsga teljesítésre vonatkozóan. Néhány esetben teljes felmentést, máskor a nyelvvizsga egy-egy része alóli mentességet javasolnak. Ezt követően a szakértői vélemény elfogadását általában az egyetemen kell kérvényezni. Amennyiben a nyelvhasználat nem szorosan kapcsolódik a diplomában lefedett tevékenység végzéséhez, általában el szokták fogadni a kérelmet, de természetesen ez egyetem függő. Érdemes a helyi szokásokról tájékozódni a kérvény benyújtása előtt.

Nagyon kellemetlen, hogy úgy látom az unokám fél tőlem, mióta hazajöttem külföldről. Összesen másfél hónapot voltam távol. Fanni most nyolc hónapos és korábban nagyon jól elvolt velem, még vigyáztam is rá. Most elég, ha a lányom kimegy a szobából, már bömböl szegény. 

Kedves Nagypapa!

Amit tapasztal unokáján természetes jelenség. A szakemberek szeparációs szorongásnak nevezik a babák reakcióját arra, ha édesanyjukat szem elől veszítik. Ez a viselkedés általánosan a gyerekek hat hónapos életkora körül jelentkezik, és ha egyébként biztonságos, szerető környezetben vannak, néhány hónap múltán magától elmúlik. Az önök esetében a kis Fanni feltehetően a nagypapát is családtagként kezelte, ha gyakoriak voltak a találkozások, ezért kevésbé indult el ez a reakció. Másfél hónap távollét egy babának annyira hosszú idő, hogy a nagypapát idegenként érzékelheti. Ne aggódjon, mert, ha gyakran találkoznak az elkövetkező időkben, akkor hamarosan visszatér a bizalom, és indulhat a közös játék.

Két éve váltunk el férjemmel. Krisztián, 11 éves fiunk csak kéthetente találkozik apjával, de az utóbbi időben úgy érzem, nálam jobban szereti őt. Nagyon félek, hogy a volt férjem ellenem neveli, és a gyerek is előbb-utóbb ellenem fordul.

Kedves Piroska!

Reméljük, hogy félelme alaptalannak bizonyul, és gyermeke édesapja is tisztában van azzal, hogy a másik szülő elleni nevelés alapvető hiba, és komoly károkat okozhat a kisfiú lelki életében. A válás okozta változásokkal egyébként sem egyszerű megküzdeni a gyerekeknek, és sokszor tapasztalható, hogy a felnőttek közötti elhúzódó konfliktusok azok, amelyektől igazán sérülnek a gyerekek. Kedves Piroska, attól, hogy önök úgy döntöttek külön válnak útjaik, Krisztián szeretete minden bizonnyal változatlanul megmaradt mindkettőjük iránt. Neki mindkettőjükre szüksége van. Fejlődéséhez igen fontos az apai törődés, és minta, és a férfi szerepek elsajátításához szüksége van arra, hogy bűntudat nélkül szerethesse édesapját. Mindez természetesen fordítva is igaz, egészséges felnőtté válásához, személyiségének harmonikus kialakulásához nagyban hozzájárul az édesanyjával való kiegyensúlyozott kapcsolat. A felnőtteknek, szüleinek továbbra is dolga, hogy gyermeküknek mindezt biztosítsák.

Fotó: Jurvis Tan

Kilencéves egypetéjű ikerlányaink állandóan veszekednek, mióta egy osztályba kerültek, tarthatatlanná vált a helyzet. Korábban ilyen gondjaink nem voltak velük, mindent együtt csináltak, régebben éppen ezért aggódtunk. Nem tudjuk mi a megoldás, pedig nagyon odafigyelünk arra, hogy ugyanazt kapják mindig, és ne tegyünk különbséget közöttük.

Kedves Zsófi!

Az ikergyerekek nevelése néha bizony komoly kihívást jelenthet. Amikor egypetéjű testvérekről van szó, nem ritkán speciális helyzetekben találhatják magukat a felnőttek. Gyakran az okoz nehézséget, hogy az ikrek véd és dacszövetséget alkotnak, saját külön világot teremtenek, amihez másokat nem engednek közel. Gyakran megtréfálják környezetüket azokban az esetekben, ahol nem tudják megkülönböztetni őket. Az Önök kislányainál most mintha pont az ellenkezőjéről lenne szó. Úgy tűnik veszekedésük mozgatórugója éppen az, hogy önálló egyéniségüket, szükségleteiket, érdekeiket szeretnék érvényre juttatni, és ennek pillanatnyilag ezt a módját találták meg. Erre utal az, hogy a jelenség az egy osztályba kerüléssel erősödött fel. A kislányok valószínűleg próbálnak megküzdeni önálló pozíciójukért. Személyiségfejlődésük minden bizonnyal olyan szakaszba érkezett, ahol fontossá vált az egyéniség, a személyiség egyszeri és megismételhetetlen volta. A veszekedések valójában egy egészséges folyamatról tanúskodnak, és, mint ilyet erőszakkal nem szabad elnyomni. Szülőként abban tudják segíteni őket, hogy mindketten rátaláljanak arra, amin keresztül önálló egyéniségüket, stílusukat kialakíthatják, megjeleníthetik. Például saját baráti kört építhetnek fel, saját hobbit találhatnak stb. Javasolom, hogy szervezzenek velük külön-külön programokat, az egyenlőség ne a „mindent ugyanúgy” stratégiában nyilvánuljon meg, hanem biztosítsanak különböző lehetőségeket számukra.

Fotó: Michel Desbiens