Hetedik osztályos lányom hadaró beszéde miatt a mai napig jár terápiára. Idén új magyar tanárt kapott az iskolában, így jóval több fogalmazást írnak a gyerekek. A lányomnak ez nagyon nehezen megy, és nem igazán fejlődik benne. Lehet, hogy ennek is a hadarásához van köze?

Kedves Iván!

Gyakran fordulnak hozzám a szülők hasonló félelmek miatt, valóban gyakori, hogy a hadaró gyerekek nem csupán a beszéd, hanem a fogalmazás terén is gyengébben teljesítenek. Mindezek ellenére szeretném megnyugtatni, hogy ha az Ön gyermekénél is ez a helyzet, a megfelelő terápia segíteni fog!

A fogalmazás összetett dolog, sok minden befolyásolja a színvonalát. A fogalmazáshoz szükséges a verbális figyelem megfelelő működése, a logikai felépítés végiggondolása, a lényeg megragadása, az emlékezet, a megfelelő szókincs, és a nyelvtan megfelelő használata. A hadaró személyeknél a szókincs általában szegényebb, a gondolataik területén jellemző a kuszaság, a rohanó beszédtempó, a kifejezés felületessége pedig rontja a fogalmazás színvonalát. Ami a hadaró személy spontán beszédére jellemző, az általában az írott fogalmazás területén is nehézséget okoz.

Mivel azonban fogalmazáskor általában van idő a szöveg megtervezésére is, a fogalmazásírás szabályainak gondos megtanulásával és sok gyakorlással javítható a teljesítmény. Bátran forduljon ez ügyben lánya logopédusához!

16 éves nagyfiam még mindig nem beszél tisztán. Mivel politikai pályára készül, ezért több éves kihagyás után újra logopédushoz jár, beszédtechnikát tanul. Miben különbözik ez a korábbi terápiájától? Mit takar a beszédtechnika?

Kedves Édua!

Soraiból kitűnik, hogy szívén viseli fia boldogulását, és odaadóan segíti őt abban, hogy valóra váltsa az álmait. Valóban igaz, hogy a fiatalok pályaválasztását nagy mértékben befolyásolhatja, milyen a beszédük tisztasága. Nagyon jó, hogy logopédussal foglalkozik a beszédtechnika fejlesztésén.

Érdemes tudni, hogy a beszédtechnika a beszéd egészét javítja, így a légzés, a hangadás, a kiejtés és a kifejezés finomítására is kiterjed. Kisebbeknél a beszéd tudatosságot, önreflexiót igénylő területeket általában csak indirekt módon fejlesztik a logopédusok, hiszen a kicsik még sok mindent nem sajátítottak el nagyobb társaikhoz képest. Idősebb gyermekeknél, felnőtteknél már a teljes beszédkép javítása a cél, ez a feladat pedig már túlmutat a hangok tisztán ejtésén.

A légzés a jó hangadás alapja. Gyakorlással a légzéskapacitás növelhető, a hangtalan belégzés gyakorlása, a levegőbeosztás az egyenletes hangadást támogatják, amire kivételes szükség van, ha valaki munkaeszközként használja a hangját. A hang, amin beszélünk mindenkinél más színezetű. A hangadás csiszolásával az egyénre jellemző középhangsáv megtalálása és kimunkálása a cél, ami magába foglalja a hangterjedelem szélesítését és a könnyed hangerőfokozás elsajátítását is. A szép kiejtés megtanulása a beszédtechnika tanulás legkézenfekvőbb része, a hangok tisztán ejtése a beszédösszképet jelentős mértékben javítja. Ezeket fiatalabb és idősebb gyermekeknél is a hangkialakítás után a hang automatizálásával végzi a logopédus. A kifejezés, a beszéd érthetősége a hangsúly-, hanglejtés-, hangszín- és a ritmusgyakorlatokon keresztül fejleszthető.

A beszédtechnika a kisebbeknél alkalmazott artikuláció javításán túl a személyiség bevonásával, és koncentrációs gyakorlatokkal együtt teszi lehetővé a megfelelő, szép, tisztán képzett és tisztán ejtett, minél érthetőbb beszéd kialakítását. Mindenképp támogassák gyermekük törekvését, és buzdítsák őt a gyakorlásra is!

Második osztályos kisfiam hipotón, test szerte gyenge izomzatú, kicsi kora óta járunk vele tornára. A logopédus diszfóniát állapított meg nála. Lehet ennek köze az izomgyengeségéhez?

Kedves Emma!

Valóban előfordulhat, hogy két teljesen különböző területen mutatkozó elmaradás összefüggésben áll egymással. Mielőtt fia esetében is ezt a lehetőséget latolgatnánk, néhány kérdést érdemes tisztázni.

A diszfónia hangképzési zavart jelent, melynek számos típusa van. Kialakulhat túlterhelés, szervi elváltozás, esetleg neurológiai probléma eredményeként, de pszichés okok is állhatnak a hátterében. A diszfónia egyik típusa, a hipofunkcionális diszfónia valóban sokszor együtt jár az izomgyengeség tünetével, ami fiánál is jellemző, mindazonáltal más is okozhatja a panaszt.

Mindenképpen javaslom, hogy keresse fel fia logopédusát, bátran forduljon hozzá kérdéseivel, és mondja el neki eddigi terápiás tapasztalataikat! Akkor is érdemes beszélniük, ha eddig látszólag más területek fejlesztésén dolgoztak. A logopédus a rendelkezésére álló információk, a megfigyelései, vizsgálatai és tapasztalatai alapján tud egyénre szabott terápiás tervet összeállítani, ami valódi segítséget nyújt fiának a hangképzési zavar leküzdésében.

Julcsi kislányunk 10. születésnapján szabadtéri zsúrt szeretnénk rendezni és arra gondoltunk a férjemmel, hogy olyan játékos feladatokkal készülnénk, amik nemcsak szórakoztatóak, de fejlesztő hatásúak is. Sok gyermek mozgásfejlesztésben vesz részt az osztályban, ahogy a kislányunk is, ezért sokaknak örömet okozna egy ilyen alkalom. Milyen könyvet javasol, amiből játékokat válogathatunk?

Kedves Éva!

Gergely Ildikó könyve habár óvodapedagógusok és tanítók részére íródott, az Önök számára is hasznos lehet. A Mozgásos játékok kézikönyve olyan játékötleteket tartalmaz, ami gyermekrendezvények, zsúrok alkalmával a szülők számára is inspiráló. Gergely Ildikó mestertanár életeleme a mozgás és a tanítás. Újabb és újabb játékötletekre ébred, és a szükséges fejlesztő hatások elérése érdekében a játékszabályok megváltoztatásával játékok számtalan variációit mutatja be. Ezeket a játékokat a gyerekek nagyon szeretik, és alig várják, hogy játszhassák azokat. A kötet több mint 120-féle különböző futójátékot tartalmaz. A részletes játékleírások mellet megtalálhatók a játékok fejlesztő hatása is. Választ kaphatunk arra, mit, miért és hogyan játsszunk, hogy a kívánt hatást érjük el. A kötetben bemutatott futójátékok arra inspirálják az olvasót, hogy saját játékötletekkel egészítse ki a meglévő gyűjteményt.

Barnabás fiúnkról nemrég állapították meg, hogy autizmus spektrumzavarral él. Szerencsére remek szakemberek kezdtek el foglalkozni velünk, sok segítséget kapunk. Érdekelne, hogy milyen irodalmat érdemes tanulmányozni, hogy minél mélyebben megismerjük ezt a betegséget és felkészülten tudjunk segíteni kisfiúnknak? Van olyan könyv, ami kifejezetten azzal foglalkozik, mi zajlik az autistákban, amikor társas helyzetekben szokatlanul viselkednek?

Kedves Imola!

Dr. Peter Vermeulen könyve Az autizmus, mint kontextusvakság pont ezzel a témával foglalkozik.

Az agykutatás egyre sokasodó eredményei ellenére még mindig nem értjük, hogyan működik az agyunk, még kevésbé ismerjük egy autisztikus agy működését. Eközben az autizmussal élők rendkívüli nehézségekkel szembesülnek, és meglévő képességeiket nem, vagy csak alig tudják kibontakoztatni. Peter Vermeulen az autizmus kutatásának fókuszába a viselkedést állítja, az azt kiváltó okok keresése helyett. Könyvében – amelyet Uta Frith, a nemzetközileg elismert autizmus szakértő gondolatai inspiráltak – rengeteg példával illusztrálva, hétköznapi fogalmakkal magyarázza az autisták látszólagos érzéketlensége és a társas helyzetek közötti kapcsolatot. Humoros történeteken keresztül vizsgálja a körülmények összefüggését az észleléssel, a társas interakcióval, a kommunikációval és a tudással. A könyv legfontosabb megállapítása, hogy ezeken a területeken vitális fontosságú a kontextusvakság csökkentése ahhoz, hogy az autizmussal élők sikeres életet élhessenek.

Balázs fiúnk másodikos, és sajnos idén sokat romlottak a jegyei a szétszórtsága miatt. Kiderült, hogy tanulási nehézségei miatt fejlesztésre is járnia kell. Érdeklődöm, hogy milyen könyvet érdemes tanulmányozni a figyelemzavarból fakadó magatartási problémák témájában? A szakembereknek szóló elméleti megközelítések is érdekelnek.

Kedves Ivett!

Az „Akaratlagos figyelem, Biztos egyensúly, Csodálatos összhang – A sikeres tanulás ABC-je” című könyv hozzáértő, átfogó és forradalmian új eszköz a tanulási nehézségek és a kísérő magatartási rendellenességek megértéséhez. A könyv naprakész kézikönyv, amely a specifikus magatartási problémák eredetének új értelmezését nyújtja elsősorban az oktatásban dolgozó és a gyermekek fejlődésével foglalkozó szakemberek számára. Ha Önt is érdeklik a legkorszerűbb elméleti megközelítések, ezt a könyvet lebilincselőnek fogja találni. Sally Goddard Blythe úttörő munkával gyakorlatban használható és hatékony módszert fejlesztett ki a gyermekek és tanáraik segítésére azzal, hogy megvilágította a tökéletes mozgáshoz szükséges „fejlődési szintet”, és felszabadította a gondolkodást és a képzeletet a reflexes megszokottság korlátaitól. Sally Goddard Blythe a Neurofiziológiai Pszichológiai Intézet (Chester) igazgatója. Az Intézet a specifikus tanulási nehézségekkel, tériszonnyal (agorafóbia) és pánikbetegséggel küzdő gyermekeknél és felnőtteknél alkalmazott fejlesztő módszerek értékelésére és irányítására specializálódott. Több, széles körben elismert könyv szerzője, beleértve a „Reflexek, tanulás és viselkedés” és „A kiegyensúlyozott gyermek” című könyveket.

A szerző általam ajánlott könyvében a tanulás fizikai alapjait kutatja. Megvilágítja a korai reflexek szerepét, azok funkcióit a korai fejlődésben, és hátramaradásuk esetén hatásaikat a tanulásra és a magatartásra. Vizsgálja azokat a lehetséges hatásokat is, amelyeket ezek a korai reflexek az élet későbbi időszakában a fejlődés más aspektusaira fejtenek ki, például a testtartásra, az egyensúlyra, a motoros képességekre, valamint a stressz és a szorongás iránti fogékonyságra. Kiváló választás a témát elmélyülten tanulmányozni kívánók számára.