Együtt- vagy különnevelő intézményt érdemes választani értelmi fogyatékosság esetén?

A kislányomat enyhe értelmi fogyatékossága miatt vizsgálta a szakértői bizottság. Az javasolták, hogy együttnevelésben tanuljon, így a körzetes általános iskolába írattam be. Sajnos az első év végén csak iskolalátogatási igazolást kapott, mert lemaradt a társaitól. Mit tegyek, vajon a különnevelésben nem éri majd kudarc?

Kedves Gyöngyvér!

Aggodalomra semmi ok, ezt néhány információ segít tisztázni. Az értelmi fogyatékosság esetében az intellektuális teljesítmények jelentős mértékben az átlag alatt maradnak, (IQ 70-75, vagy kisebb) ez együtt jár az alkalmazkodási képességek sérülésével is. Az Ön kislánya enyhe értelmi fogyatékos tanulók  általános  iskolájának  kerettanterve szerint kell, hogy tanuljon, bármelyik iskolába jár is. Így a követelmények ugyanazok az együttnevelő, és a különnevelő intézményben egyaránt. Úgy gondolom, hogy a gyermeke egyéni fejlesztési tervét kérje el, emellett a tankönyvei alapján beszélje át a tanítóval, milyen tantervi követelményeket várnak el a kislányától. Esetleg felmerülhet az is, hogy normál tanterv szerint oktatják, és ezt a követelményt nem tudja majd teljesíteni. A fentiek fényében könnyebb átlázni, mi legyen a következő lépés.

Gyermekem sokat rendetlenkedik órán, a tanárok rendszeresen panaszkodnak emiatt. Nem tudom, mi tévő legyek, ráadásul a helyzet egyre rosszabb. Már az is eszembe jutott, hogy elviszem egy másik iskolába. Mit tegyek?

Kedves Zsuzsanna! 

Fontolja meg a döntést, mielőtt lépéseket tesz! Az iskolaválasztást meghatározott szempontok alapján érdemes mérlegelni. Minden gyermeknek szüksége van az egyéni odafigyelésre, törődésre a pedagógusok és az osztálytársak részéről egyaránt. Amikor viselkedés- és magatartásproblémák miatt jelentkezik az agresszió, az önagresszió vagy épp a szorongás, kiemelt figyelemre van szükség. A folytatás olvasása →