SZÜLŐI KÉRDÉS:
Nagycsoportos fiam szeptember óta jár logopédushoz, főleg az „r” hang javításával foglalkoznak. Azt is mondta a fejlesztő, hogy a fiam szókincsét is bővíteni kell. Hogyan segíthetem őt ebben?
Kedves Tamás!
A szókincs bővítése a legmókásabb és a legkönnyebb otthoni tevékenységek közé tartozik, semmilyen komoly előkészületet-, sőt erőfeszítést sem igényel, és rengeteg lehetőség nyílik rá a hétköznapokban. A gyerekek szókincse az első szavak kimondásától kezdve folyamatosan gyarapszik, óvodáskorban pedig ez a folyamat még intenzívebbé válik. Nincs abban semmi szokatlan, hogy a gyermek szókincse a korosztályához képest nem olyan gazdag, és egy kis figyelmet igényel a bővítése.
Nincs más dolgunk, mint időt fordítani arra, hogy megnevezzük a körülöttünk látott, hallott, vagy érzékelt dolgokat. Hogy fest mindez a gyakorlatban? A közlekedés során, a vásárlások alkalmával beszélgessünk róla, mit látunk, és mit, mire használunk! Nevezzük meg a járművek egyes részeit, beszélgessünk arról, amit a plakátokon vagy a kirakatban látunk! Ha vásárolni megyünk, sorra vehetjük, mit látunk a polcokon, ki, mit szeret, és miért hasznos? Elég csak néhány dologról szót ejteni, ez könnyebbség a gyermeknek és a szülőnek egyaránt, így senki nem érzi terhesnek a játékot.
A szókincs bővítését otthon is folytathatjuk, továbbra is a tárgyak, és tevékenységek megnevezésével. Tegyük a hétköznapok részévé a közös olvasást, és kezdeményezzünk beszélgetést a hallott történetről! Legyünk kíváncsiak rá, mit értett meg abból, amit hallott, és kérdezzünk rá később, mire emlékszik belőle! Derítsük ki, mi tetszett neki a legjobban az utazás, vásárlás, vagy egyéb otthoni tevékenység közben tanultakkal kapcsolatban. Emlékszik-e még a szóban forgó dolog nevére, vagy arra, hogy hívják azt, amivel tojást lehet felverni például? Ha mindezt nem feladatnak érzi a gyermek, hanem élvezni tudja a játékot, nemcsak a közösen eltöltött mulatságot élvezi majd, hanem a szókincse is erőfeszítések nélkül gyarapszik majd!