Az enyhe értelmi fogyatékos gyerekek fejlődését biztosító speciális tantervek

Szülői kérdés:

A fiam 8 éves, és a szakértői bizottság enyhe értelmi fogyatékosságot állapított meg nála. Az iskolájában a tanulásban akadályozottak tanterve szerint fog tanulni. Aggódom a jövője miatt. Miben segíti majd őt ez a speciális tanagyag?

Kedves Júlia!

Az értelmi fogyatékosság jellemző tüneteit általában az iskolai követelmények és kihívások hozzák felszínre, így leginkább az iskoláskorhoz kötődő jelenség. Ezeknél a gyerekeknél jellemző az alacsony intelligencia hányados, ami egyébként nem feltétlenül állandó, emelkedhet és csökkenhet is. Az enyhe értelmi fogyatékosságnak összetett hatása van a személyiség alakulására. Az alacsony intelligencia hányados a szorosan vett mentális működéseken kívül a környezethez történő egészséges alkalmazkodás zavarában is megnyilvánul, így a személyes függetlenség, az autonómia kialakítása is nehezebbé válik, és az életvezetés akadályozottsága is gondot okoz. A számukra előírt speciális tananyag az értelmi képességeikhez illeszkedik, figyelembe veszi a terhelhetőségüket, a befogadó képességüket, és a feldolgozandó tananyag nehézségi fokát.

Ezek a gyerekek sajnos valóban nem képesek az önállóságnak olyan fokára eljutni, mint egészséges társaik, segítséggel is csak kevesebb tananyagmennyiséget képesek megérteni és feldolgozni. Tanulmányaik végeztével nem érettségiznek le, ezt a törvény sem várja el. Mindezek ellenére a szakmaválasztásban szép lehetőségek várnak rájuk, ami biztató jövőképet tesz lehetővé számukra. Szeretném megnyugtatni, hogy több lehetőség is vár a gyermekére. A lehetőségekről érdemes személyre szabott tanácsot kérni a gyermek gondozóitól, és fejlesztőitől.