Játékos feladatok a számolási zavar otthoni fejlesztésére

Kedves Attila!

Nagy örömmel hallom, hogy szeretik az otthoni gyakorlást. A számolási zavarral küzdő gyerekek egyéni terápiája akkor igazán hatékony, ha ezek a közösen végzett játékos feladatok is rendszeresek. A megfelelő gyakorlatok kiválasztásához fontos tudni, hogy ezeknek a gyerekeknek általában komoly hiányosságaik vannak az alapvető számfogalmak terén, amelyek többnyire a számrendszerrel kapcsolatos bizonytalan vagy hibás mennyiségészlelésben gyökereznek. Fontos segíteni nekik abban, hogy jobban értsék a számok és a köztük lévő viszonyokat. Az elemi szám- és mennyiségfogalmak megértéséhez és hatékony gyakorlásához a szemléltető, vizuálisan megtapasztalható élmények elengedhetetlenek. Később a magasabb matematikai szintek is könnyebben elsajátíthatóak, ha ezeket az alapok rendben vannak. A leglényegesebb az állandó ismétlés, illetve a kis lépésekben való haladás. Minden új tudáselemnek biztos alapokon, a korábban tanult és elsajátított ismereteken kell nyugodnia.

Ezek a tapasztalatok késztettek arra, hogy magam is kitaláljak, vagy máshonnan átvegyek és átdolgozzak számos játékot és fejtörőt. Ajánlom figyelmébe a Száz játék és fejtörő a számolási nehézségek legyőzésére című kötetet, ami egy remek gyakorlókönyv diszkalkuliával küzdő diákok számára, nagyon szeretem használni. A könyv nemcsak a diszkalkuliásoknak, hanem a matematikában nehezebben haladóknak is kedvet csinál a számoláshoz. Könnyen érthető gyakorlatokat és játékokat kínál tanárok és szülők számára egyaránt, amelyekkel ösztönzik a diákokat a számokkal való tevékenységre papír, ceruza, vagy gyakran dobókocka és egyéb izgalmas eszközök használatával.

Egy angol nyelvű oldalon, a www.ronitbird.com honlapon keresztül minden olvasó kapcsolatba léphet a szerzővel, és visszajelzést küldhet arról, hogy az ő gyerekei vagy diákjai hogyan fogadták az itt javasolt módszert. Azok, akiknek a nyelvhasználat nem jelent akadályt, a honlapon tanácsokat kaphatnak, a fórumon pedig eszmét cserélhetnek a számolási nehézségekkel kapcsolatos problémáikról és saját tapasztalataikról is. A kötetben található regisztrációs kód segítségével minden játék letölthető a könyv elektronikus mellékletéből is.

 

A diszkalkúlia hatékony terápiájáról — A Dyscalculine-program

Terápia, amely a számolási zavarok kezelésére szolgál

Beszélgetés Szabó Ottiliával, a Dyscalculine terápiás program kidolgozójával

Melyek a legjellemzőbb tünetei a diszkalkúliának? Mi az a tünet, előjel, amire a szülőnek, pedagógusnak figyelnie kell?
Akkor beszélünk diszkalkúliáról, ha, a mindennapokban amúgy jól teljesítő gyermeknek, súlyos és tartós problémát okoz az élet minden területén (iskolában, otthon) a dolgok megszámlálása, a számnevek használata, a számsorban a számok helyének felismerése, ill. a számfogalma nem életkorában elvárt számkörű. Ha a számnagyságrendek megértésében, az alapműveletek alkalmazásában ügyetlen. A diszkalkúlia közvetlen okát még kutatják, de valószínű, hogy multikauzális, vagyis a diszlexiához hasonlóan, különböző, és rendkívül sokféle eredete lehet, de a neurogén (az idegrendszer működével összefüggő) jellege kifejezett. A folytatás olvasása →