Robi fiam hatodik osztályos, számolási problémákkal küzd. Javasolták, hogy az iskolában számológépet használjon. Nem káros ez?

Kedves Zsófia!

Igen, fontos dilemmára hívja fel a figyelmet, valóban érdemes megvizsgálni a számológép használatának előnyeit és hátrányait egyaránt, és eloszlatni a kétségeket. Tanulási nehézség vagy tanulási zavar esetében, ha a szakértői bizottság szakértői véleménye erre javaslatot tesz, fontos tudni, egyáltalán nem káros a tanórai számológép használat. Az intézményvezetőnek ezt engedélyeznie kell, így a matek órán eszközhasználattal történik a számonkérés, vagy a feladatok megoldása. Bármennyire meglepő, a számológép használata elősegíti a logikai képességek illetve a problémamegoldó gondolkodás fejlődését, mivel megdolgoztatja a gyermek agytekervényeit. A matematikai tartalomnak megfelelő művelet kiválasztásával a gondolkodása gyorsulhat, még akkor is, ha a számfogalom kialakulása kevésbé fejlődik a számológép használata miatt. A technikai eszközöknek hála új lehetőségek nyílnak meg: változik a viselkedés, hisz az eszköz magabiztosabbá teszi a gyermeket, ugyanakkor az eszköz használatának rövid- illetve hosszú távú hatását is érdemes mérlegelni. Az eszközhasználat mellett mindenképpen indokolt lehet később a számfogalom fejlesztésének előtérbe kerülése, az eszköz ritkább használata vagy fokozatos elhagyása. A szakértői véleményben szereplő kedvezmény ezekben az esetekben akár ki is kerülhet a szakértői véleményből, amennyiben azt a szülő kérelmezi.

Fotó: Marie Andersson