Kisfiam nagycsoportos óvodás. Az idei évben a vizuális észlelési nehézsége miatt logopédiai foglalkozásra jár. Korábban említette a logopédus, hogy számtalan otthoni játékkal, társasjátékkal is fejleszthető ez a terület. Most lesz a születésnapja, szívesen meglepnénk egy olyan játékkal, ami ezt a területet fejleszti, nagyon szeret ugyanis társasjátékozni.

Kedves Zoltán!

Tiszteletre méltó, hogy játékosan, de a fejlesztendő területet szem előtt tartva szeretnének fiukkal játszani otthon! Ez nem csupán a kapcsolatukat támogatja, hanem a támogatást igénylő terület fejlesztésére is jó alkalom!

A vizuális észlelés fejlesztésére számtalan játékot választhatnak. A nagyobb képen bizonyos apróságok megkeresése, vagy például a kirakósok mind fejlesztősen hatnak erre a területre. Persze van sok társasjáték is, ami az egész család számára szórakoztató lehet. Olyat érdemes keresni, ahol a látottak alapján kell hasonlóságot vagy különbséget keresni, ezekkel gyorsasági próbákat is lehet játszani. Sok ilyen jellegű kártyajáték és táblás társasjáték is kapható a piacon, érdemes körül nézni!

Laura lányom most kezdte az óvodát. Nagyon szeret rajzolni, de úgy vettem észre, hogy a társaihoz képest rosszabbul megy neki. Hogyan tudnám fejleszteni őt?

Kedves Éva!

Nagyszerű dolog, hogy Laura kedvét leli a rajzolásban! Mindenképpen bátorítsák, dicsérjék őt, nehogy a bizonytalanságuk kedvét szegje.

A rajzoláshoz rengeteg részképesség összehangolt működése szükséges. Az egyik ilyen például az ún. asszociatív gondolkodás, ami annyit jelent, hogy a gyermek el tudja képzelni azt, amit rajzolni fog, a másik pedig a finommotorika, ami a ceruzafogáshoz, a pontos vonalvezetéshez szükséges. A szem-kéz koordináció elengedhetetlen, hogy a gyermek vonalak húzása közben a szemével követve folyamatosan korrigálni tudja a munkáját. Természetesen a térbeli és síkbeli tájékozódás is szükséges a rajzoláshoz, ugyanis a térben látott vagy elképzelt képet sík felületen igyekszik megjeleníteni a gyermek a rajzolás során.  A gyermekek ezeken a területeken más-más ütemben fejlődnek, ezért a rajzaik színvonala is különböző. Mindenképpen segítséget jelenthet a gyermek számára, ha ezekkel a területekkel játékosan foglalkozik.

Amennyiben lányánál nagycsoportos korában is fennmaradnak a problémák, mindenképpen forduljon logopédushoz, aki megállapítja, milyen területen lehet szükség célzott fejlesztésre.

Tünde lányom idén első osztályos. Szerencsére jól veszi az akadályokat a suliban, de gondjaink vannak az otthoni tanulással. Olvastam róla, hogy az ideális tanulási környezet sokat segíthet megoldani ezt a problémát. Mire érdemes figyelni?

Kedves Irén!

Igen, ez valóban így van. Érdemes időt szánni a tanulási környezet kialakítására, ehhez néhány szemponttal tudok a segítségére lenni, amelyeket érdemes személyre szabott módon a gyakorlatba ültetni. Az otthon tanuláshoz egyértelműen szükség van kényelemre,  és nyugalomra, illetve a zavaró ingerek kerülésére. Fontos, hogy a környezet motiválóan hasson a gyermekre. Sokat segít, ha pontosan tudják, hogyan a legkönnyebb tanulnia a kislánynak, vagyis hogy inkább vizuális vagy hallási úton fogadja be hamarabb a tanulnivalót. A tanulástechnikai módszerek szintén kiválóan működnek, el kell dönteniük, hogy a könnyebb tárgyakkal kezdődjön a tanulás, vagy éppen ezek maradjanak a tanulási idő végére! Tartsa szem előtt, hogy a túlgyakorlás nem eredményes, szükség van a tanultak beépülésére is, és egy kis nyugalmi időszakra. Nem szerencsés, ha az otthoni gyakorlás ára az, ha a gyermeknek a kedvenc időtöltéseiről kell lemondania, az otthoni munka semmiképpen se tartson hosszú órákig. Egyénileg kell eldöntenie, mi a gyermeke szükséglete! Elvárhatja ugyanakkor, hogy igazodjon a saját, tartható tanulási tempójához és az elért szintjéhez, és persze támogassa őt az aktuálisan elvégzendő feladatokban is! Ha otthon sikeresen halad, a tanári dicséret sem maradhat el, amire szintén nagy szükség van ahhoz, hogy fenntartsa és megerősítse a tanulási kedvet.

Áron fiam idén lett kiscsoportos óvodás, és adódtak nehézségei a beilleszkedéssel. A csoporttársaihoz képest különcnek tűnik, az óvónők szerint nem érti, amit hall, ezért nehéz vele kapcsolatot teremteni. Ezt egyébként otthon is tapasztaljuk nála. Lehet, hogy értelmi fogyatékos? Mi a teendő, ha szeretném kideríteni, mi áll a háttérben?

Kedves Adél!

Sok minden okozhatja gyermeke viselkedését, egyáltalán nem biztos, hogy értelmi fogyatékosságra kell gyanakodni. Ha kétségei vannak, forduljon a szakszolgálat munkatársaihoz, néhány vizsgálat gyorsan fényt derít arra, mi okozhatja Áron viselkedését.

Az értelmi fogyatékosságról érdemes tudni, hogy létrejöhet minden más mentális vagy fizikai állapottól függetlenül is. Az értelmi fogyatékosság, vagy intellektuális képességzavar mértékét hagyományosan intelligenciatesztekkel határozzuk meg. Ezeket kiegészíthetik tájékozódó fejlődési skálák, amelyek az adott környezethez való társas alkalmazkodás módjait mérik. A diagnózis függ még a gyakorlott diagnoszta teljes intellektuális képességekre kiterjedő vizsgálatától. Az intellektuális képességek és a társas alkalmazkodás változhatnak idővel, még az alacsony mentális teljesítményt is javíthatja az intenzív fejlesztés és a tréning.

A 2 éves kislányommal felkerestük a védőnőnket. Tőle hallottam az Őrzők programról. Az én gyermekem is igényelheti a program keretében nyújtott szolgáltatásokat?

Kedves Irén!

Az Őrzők program a csecsemőkori és a kisgyermekkori eltérő fejlődés szűrésében és a korai fejlesztés mielőbbi megkezdésében nyújt segítséget.  Az Ön gyermeke is részt vesz a szűrésen, bekapcsolódhat a programba is, ha a vizsgálatok megerősítik, hogy indokolt számára a kiemelt segítség. A projekt a 0-7 éves korú gyermekek alapellátásának színvonalát és hatékonyságát segíti elő.

A szakemberek szeretnék elérni, hogy 7 éves kor alatti gyermek rendszeres és korszerű szűrővizsgálatokban részesüljön, hogy a fejlődésükben veszélyeztetett gyermekek minél hamarabb segítséget kaphassanak. A programban korszerű módszertani anyagok fejlesztése valósult meg, ezen alapszik a programban részt vevő házi gyermekorvosok, háziorvosok és védőnők képzése is. Nagy szükség van erre, mert a kutatások azt igazolták, hogy a szülők koragyermekkori fejlődéssel, illetve gyermekneveléssel kapcsolatos ismeretei nem elég bővek, sok esetben hiányosak. Éppen ezért a projekt szülői tájékoztató anyagokkal és hírlevelekkel is erősíti a megfelelő szülői kompetencia és felelősségérzet kialakítását. A csecsemők és kisgyermekek alapellátásában területi egyenlőtlenségek figyelhetők meg a földrajzi helyzet, illetve a szociális háttér függvényében, így ezen egyenlőtlenségek csökkentése is kiemelt cél. Mindez az Őrzők programmal megvalósíthatóvá válik.

Halottam, hogy mentor közreműködését lehet kérni, hogy a diákok fel tudjanak készülni a tanórákra, ha segítségre szorulnak. Dóra lányunk sajátos nevelési igényű és tanulási nehézségekkel küzd. Kíváncsiak lennénk, milyen támogatást vehetünk igénybe, hogy fel tudjon készülni az órákra. Szeretnék többet tudnia az Útravaló Ösztöndíj programról.

Kedves Péter!

Az Ön által említett Útravaló Ösztöndíj program hátrányos helyzetű tanulókat segítő kezdeményezés és az Önök esetében is hasznos lehet. A program a 152/2005. (VIII. 2.) kormányrendelet alapján biztosítja, hogy a gyermekkel foglalkozó mentor megtervezett program keretében segíti a tanulót abban, hogy felkészüljön a tanórákra, különböző pedagógiai módszereket alkalmazva motiválja, illetve figyeli, mi segíti vagy akadályozza a gyermeket a fejlesztése keretében kitűzött közös célok elérésében. A szülőkkel aktív kapcsolatot ápol, és családlátogatások alkalmával ad rendszeres visszajelzéseket a szülőknek, miként segíthetik gyermeküket. A jogszabály szerint a mentor legalább heti 2 órában, munkaköri feladatain felül foglalkozik egy-egy mentorált tanuló felkészítésével. Ez a feladatellátás történhet csoportos foglalkozás keretében is. A mentor, az osztályfőnök és az érdekelt pedagógusok bevonásával legalább három havonta értékeli a tanuló előrehaladását, fejlődését, illetve az ezeket hátráltató okokat. Összetettebb a feladat, ha a hátrányos helyzetű tanulónál sajátos nevelési igény merül fel. Ilyenkor elengedhetetlen a gyógypedagógussal kialakított szoros kapcsolat.

A program keretében a jogszabály megadja, hogy a tanítási napok száma alapján minimum hány órában mentorál a pedagógus. A foglalkozások száma a minimum óraszámnál több is lehet. Az órák havi bontását a mentor önállóan ütemezi, figyelembe véve a kötelező szünetek, végzős tanuló esetében a vizsgák időpontját, nem utolsó sorban az esetleges hiányzások és egyéb elfoglaltságok miatt kiesett órák pótlását is szem előtt tartja.

https://ukir.emet.gov.hu/static.php?page=welcome