Tünde lányom idén első osztályos. Szerencsére jól veszi az akadályokat a suliban, de gondjaink vannak az otthoni tanulással. Olvastam róla, hogy az ideális tanulási környezet sokat segíthet megoldani ezt a problémát. Mire érdemes figyelni?

Kedves Irén!

Igen, ez valóban így van. Érdemes időt szánni a tanulási környezet kialakítására, ehhez néhány szemponttal tudok a segítségére lenni, amelyeket érdemes személyre szabott módon a gyakorlatba ültetni. Az otthon tanuláshoz egyértelműen szükség van kényelemre,  és nyugalomra, illetve a zavaró ingerek kerülésére. Fontos, hogy a környezet motiválóan hasson a gyermekre. Sokat segít, ha pontosan tudják, hogyan a legkönnyebb tanulnia a kislánynak, vagyis hogy inkább vizuális vagy hallási úton fogadja be hamarabb a tanulnivalót. A tanulástechnikai módszerek szintén kiválóan működnek, el kell dönteniük, hogy a könnyebb tárgyakkal kezdődjön a tanulás, vagy éppen ezek maradjanak a tanulási idő végére! Tartsa szem előtt, hogy a túlgyakorlás nem eredményes, szükség van a tanultak beépülésére is, és egy kis nyugalmi időszakra. Nem szerencsés, ha az otthoni gyakorlás ára az, ha a gyermeknek a kedvenc időtöltéseiről kell lemondania, az otthoni munka semmiképpen se tartson hosszú órákig. Egyénileg kell eldöntenie, mi a gyermeke szükséglete! Elvárhatja ugyanakkor, hogy igazodjon a saját, tartható tanulási tempójához és az elért szintjéhez, és persze támogassa őt az aktuálisan elvégzendő feladatokban is! Ha otthon sikeresen halad, a tanári dicséret sem maradhat el, amire szintén nagy szükség van ahhoz, hogy fenntartsa és megerősítse a tanulási kedvet.

Áron fiam idén lett kiscsoportos óvodás, és adódtak nehézségei a beilleszkedéssel. A csoporttársaihoz képest különcnek tűnik, az óvónők szerint nem érti, amit hall, ezért nehéz vele kapcsolatot teremteni. Ezt egyébként otthon is tapasztaljuk nála. Lehet, hogy értelmi fogyatékos? Mi a teendő, ha szeretném kideríteni, mi áll a háttérben?

Kedves Adél!

Sok minden okozhatja gyermeke viselkedését, egyáltalán nem biztos, hogy értelmi fogyatékosságra kell gyanakodni. Ha kétségei vannak, forduljon a szakszolgálat munkatársaihoz, néhány vizsgálat gyorsan fényt derít arra, mi okozhatja Áron viselkedését.

Az értelmi fogyatékosságról érdemes tudni, hogy létrejöhet minden más mentális vagy fizikai állapottól függetlenül is. Az értelmi fogyatékosság, vagy intellektuális képességzavar mértékét hagyományosan intelligenciatesztekkel határozzuk meg. Ezeket kiegészíthetik tájékozódó fejlődési skálák, amelyek az adott környezethez való társas alkalmazkodás módjait mérik. A diagnózis függ még a gyakorlott diagnoszta teljes intellektuális képességekre kiterjedő vizsgálatától. Az intellektuális képességek és a társas alkalmazkodás változhatnak idővel, még az alacsony mentális teljesítményt is javíthatja az intenzív fejlesztés és a tréning.

A 2 éves kislányommal felkerestük a védőnőnket. Tőle hallottam az Őrzők programról. Az én gyermekem is igényelheti a program keretében nyújtott szolgáltatásokat?

Kedves Irén!

Az Őrzők program a csecsemőkori és a kisgyermekkori eltérő fejlődés szűrésében és a korai fejlesztés mielőbbi megkezdésében nyújt segítséget.  Az Ön gyermeke is részt vesz a szűrésen, bekapcsolódhat a programba is, ha a vizsgálatok megerősítik, hogy indokolt számára a kiemelt segítség. A projekt a 0-7 éves korú gyermekek alapellátásának színvonalát és hatékonyságát segíti elő.

A szakemberek szeretnék elérni, hogy 7 éves kor alatti gyermek rendszeres és korszerű szűrővizsgálatokban részesüljön, hogy a fejlődésükben veszélyeztetett gyermekek minél hamarabb segítséget kaphassanak. A programban korszerű módszertani anyagok fejlesztése valósult meg, ezen alapszik a programban részt vevő házi gyermekorvosok, háziorvosok és védőnők képzése is. Nagy szükség van erre, mert a kutatások azt igazolták, hogy a szülők koragyermekkori fejlődéssel, illetve gyermekneveléssel kapcsolatos ismeretei nem elég bővek, sok esetben hiányosak. Éppen ezért a projekt szülői tájékoztató anyagokkal és hírlevelekkel is erősíti a megfelelő szülői kompetencia és felelősségérzet kialakítását. A csecsemők és kisgyermekek alapellátásában területi egyenlőtlenségek figyelhetők meg a földrajzi helyzet, illetve a szociális háttér függvényében, így ezen egyenlőtlenségek csökkentése is kiemelt cél. Mindez az Őrzők programmal megvalósíthatóvá válik.

Halottam, hogy mentor közreműködését lehet kérni, hogy a diákok fel tudjanak készülni a tanórákra, ha segítségre szorulnak. Dóra lányunk sajátos nevelési igényű és tanulási nehézségekkel küzd. Kíváncsiak lennénk, milyen támogatást vehetünk igénybe, hogy fel tudjon készülni az órákra. Szeretnék többet tudnia az Útravaló Ösztöndíj programról.

Kedves Péter!

Az Ön által említett Útravaló Ösztöndíj program hátrányos helyzetű tanulókat segítő kezdeményezés és az Önök esetében is hasznos lehet. A program a 152/2005. (VIII. 2.) kormányrendelet alapján biztosítja, hogy a gyermekkel foglalkozó mentor megtervezett program keretében segíti a tanulót abban, hogy felkészüljön a tanórákra, különböző pedagógiai módszereket alkalmazva motiválja, illetve figyeli, mi segíti vagy akadályozza a gyermeket a fejlesztése keretében kitűzött közös célok elérésében. A szülőkkel aktív kapcsolatot ápol, és családlátogatások alkalmával ad rendszeres visszajelzéseket a szülőknek, miként segíthetik gyermeküket. A jogszabály szerint a mentor legalább heti 2 órában, munkaköri feladatain felül foglalkozik egy-egy mentorált tanuló felkészítésével. Ez a feladatellátás történhet csoportos foglalkozás keretében is. A mentor, az osztályfőnök és az érdekelt pedagógusok bevonásával legalább három havonta értékeli a tanuló előrehaladását, fejlődését, illetve az ezeket hátráltató okokat. Összetettebb a feladat, ha a hátrányos helyzetű tanulónál sajátos nevelési igény merül fel. Ilyenkor elengedhetetlen a gyógypedagógussal kialakított szoros kapcsolat.

A program keretében a jogszabály megadja, hogy a tanítási napok száma alapján minimum hány órában mentorál a pedagógus. A foglalkozások száma a minimum óraszámnál több is lehet. Az órák havi bontását a mentor önállóan ütemezi, figyelembe véve a kötelező szünetek, végzős tanuló esetében a vizsgák időpontját, nem utolsó sorban az esetleges hiányzások és egyéb elfoglaltságok miatt kiesett órák pótlását is szem előtt tartja.

https://ukir.emet.gov.hu/static.php?page=welcome

Négy éves a kislányom nem szeret rajzolni. A feleségem és én is nagyon szeretnénk, ha ez változna, mert tudjuk, hogy az iskolában majd sok ceruzás feladatot fog kapni. Mit tegyünk, hogy ez változzon?

Kedves Attila!

Nagyon jó, hogy szívükön viselik, hogyan segítsék kislányukat a problémamentes iskolai beilleszkedésben. Aggódni azonban nem kell, mert sok négy éves nem szeret még rajzolni, és ennek nem biztos, hogy a kézügyességben való elmaradás az oka, lehet, hogy csak nem érdekli, szaladgálni, mozogni jobban szeret. Ez nem baj, nyugodtan engedjék meg neki!

Az azonban igaz, hogy a ceruzahasználatot jó, ha megszerettetjük a gyermekkel. Furcsának hangzik, de a legtöbb csemeténél ebben a korban még nem a ceruza kézbeadásával tehetjük ezt a legnagyobb sikerrel. Rengeteg olyan játékos tevékenység van, amit általában nagyon élveznek a kicsik. Nem is kell tudniuk róla, hogy közben ügyesedik a kezük, ami aztán a ceruzafogást, valamint ceruzahasználatot is megkönnyíti és sikerélményhez juttatja a gyereket.

Hogy milyen módon segíthetik a gyermeket ezen a területen? Rengeteg lehetőség van rá, sokat a hétköznapokba is könnyű beilleszteni közülük. A legfontosabb, hogy jókedvvel csináljuk, közös játék legyen, amit mindenki élvez. A ceruzahasználathoz jó finommotorika szükséges, így tehát ezt a területet érdemes fejleszteni. Nagyon jó, ha minél több matatós dolgot csinálunk a gyermekkel. Fogja meg, tegye át, tapogassa meg és találja ki mi az, ami a kezében van. Ezt játszhatjuk a játékaival, a konyhában, vagy akár a játszótéren is.

Engedhetjük, hogy rajzoljon ceruza nélkül – ezt nagyon szokták élvezni – a homokba, a betonra, nyáron a kavicsba festhessen az ujjával akár nagyobb lapra is. Nagyon hasznos, ha sok gyúró, nyomkodó mozdulatot csinálunk, legyen az akár sima vagy sóliszt gyurma, de bevonhatjuk a tészta-, illetve süteménykészítésbe is a picit. Ez csupán néhány ötlet ahhoz, hogy játékosan fejlesszük a gyermek finommotorikáját.

A ceruzahasználat elutasítása miatt akkor érdemes szakemberhez fordulni, ha a gyermek már elmúlt öt éves. Ekkor sem nagy probléma, de ilyenkor érdemes megnézni, hogy miről van szó valójában, arról hogy nem érdekli a gyermeket ez a tevékenység, vagy esetleg ügyetlenségét próbálja így palástolni.

Gyakran eltöprengek, hogy ha a kisfiam egyszer felnő majd, mi lesz számára a legfontosabb, amire biztosan emlékezni fog velem kapcsolatban? Vannak olyan kutatások, amik választ adnak erre a kérdésre?

Kedves Tímea!

A Time magazinban közétett gyűjtemény egyértelmű választ a kérdésére. Azok a pillanatok a legfontosabbak, amikor a gyermek biztonságban érzi magát, vagy éppen ellenkezőleg fél a szülőtől. Minden gyermek szívében ott él az igény, hogy szüleik, tanáraik megvédjék őket. Emlékezni fognak azokra az estékre, amikor a gondozók segítettek nekik elzavarni az ágy alól a szörnyeket, vagy amikor rémálmukból ébredve megvigasztalták őket. Azt sem felejtik el, amikor betegként ápolták őket. Ugyanakkor rögzülnek azok az emlékek is, amikor félniük kellett valamikor a felnőttől, amikor kiabáltak velük, esetleg bántották őket. Emberek vagyunk, így néha bizony megesik, hogy elveszítjük a fejünket, a legfontosabb viszont az, hogy többségében biztonságos légkört biztosítsunk gyermekeinknek.

Azok a pillanatok szintén nagyon fontosak, amikor egyedül csak ők kaptak figyelmet, amit a szeretet egyik kifejezési módjaként élnek meg. A velük töltött idő természetesen rendkívül jól esik nekik. Még egy ok amellett, hogy minél több időt szenteljenek egymásnak, kapcsolják ki a telefont, tv-t, és játsszanak, beszélgessenek egy jót!

Az is fontos, ahogy a hozzátartozókkal, szeretteinkkel hall beszélni minket a gyermek. A gyerekek figyelik és észrevétlenül másolják, ahogyan másokkal viselkednek szüleik. Ebbe beletartozik az is, ahogyan a párunkról, a szüleinkkel és szüleinkről beszélünk, de az is, ahogy a szomszéd nénit megszólítjuk. A gyermekeknek mindig a szüleik nyújtják az elsődleges modellt!

Ahogy dicséretet, és ahogy kritikát kap a gyermek, szintén rengeteget számít. A gyermek agya olyan, mint a friss cement: rögzít minden benyomást, jót és rosszat is. Ezek a benyomások építik fel később a személyiségünket, és önértékelésük alapjául is ezek a szavak szolgálnak. A szülők fontos feladata az önfegyelemre nevelés, a szabályok betartatása, ugyanakkor figyelni kell arra is, hogy a szavainkat szeretet, biztatás, és pozitív megerősítés hassa át.

A családi hagyományai ugyancsak a legemlékezetesebb örökségek a gyermek számára. A gyerekek szeretik a spontaneitást, de szükségük van a kiszámíthatóságra is. Emlékezni fognak a családi hagyományokra, legyenek azok heti rendszerességű, hétvégi programok, vagy akár a közös nyaralások, karácsonyok, szülinapok.

Fotó: Hanna Lerski