Robi fiam hatodik osztályos, számolási problémákkal küzd. Javasolták, hogy az iskolában számológépet használjon. Nem káros ez?

Kedves Zsófia!

Igen, fontos dilemmára hívja fel a figyelmet, valóban érdemes megvizsgálni a számológép használatának előnyeit és hátrányait egyaránt, és eloszlatni a kétségeket. Tanulási nehézség vagy tanulási zavar esetében, ha a szakértői bizottság szakértői véleménye erre javaslatot tesz, fontos tudni, egyáltalán nem káros a tanórai számológép használat. Az intézményvezetőnek ezt engedélyeznie kell, így a matek órán eszközhasználattal történik a számonkérés, vagy a feladatok megoldása. Bármennyire meglepő, a számológép használata elősegíti a logikai képességek illetve a problémamegoldó gondolkodás fejlődését, mivel megdolgoztatja a gyermek agytekervényeit. A matematikai tartalomnak megfelelő művelet kiválasztásával a gondolkodása gyorsulhat, még akkor is, ha a számfogalom kialakulása kevésbé fejlődik a számológép használata miatt. A technikai eszközöknek hála új lehetőségek nyílnak meg: változik a viselkedés, hisz az eszköz magabiztosabbá teszi a gyermeket, ugyanakkor az eszköz használatának rövid- illetve hosszú távú hatását is érdemes mérlegelni. Az eszközhasználat mellett mindenképpen indokolt lehet később a számfogalom fejlesztésének előtérbe kerülése, az eszköz ritkább használata vagy fokozatos elhagyása. A szakértői véleményben szereplő kedvezmény ezekben az esetekben akár ki is kerülhet a szakértői véleményből, amennyiben azt a szülő kérelmezi.

Fotó: Marie Andersson

Harmadikos fiam olvasási nehézséggel küzd. Logopédiából is kap gyakorolni valót, viszont én nem tudok vele gyakorolni, nekem is dolgoznom kell. Szeretném tudni, hogy olvasási zavar esetében hatékony lehet az önállóan végzett gyakorlás is?

Kedves Édua!

Többeknél nehézséget jelent a közös gyakorlás kivitelezése, a szülők otthonról történő munkavégzése érthetően nehezítő körülmény.

Minden gyermek különböző hozzáállással, motiváltsággal áll a munkához, tanuláshoz, és a logopédiához is. Az egyéni eltérések, nehézségek, a mögöttük álló okok, és azok súlyossága sem egyforma, továbbá a gyakorolni valók is igen különbözőek lehetnek. Általánosságban elmondható, hogy a kisebbeknél – óvodás és kisiskolás gyermekeknél – a szülő segítő jelenléte a tanulás során elengedhetetlen, hiszen a gyerekek még nem boldogulnak olyan jól a virtuális világban, nehezen dolgoznak önállóan. Persze részfeladatokban nagyon fontos, hogy az önálló munkavégzés felé tereljék őket.

Nehezen elképzelhető, hogy fia teljesen egyedül tud logopédiát gyakorolni. Javaslom, hogy beszéljen fia logopédusával, esetleg a terápiás anyag tervezésénél érdemes jobban szem előtt tartani az önálló munkavégzést, de teljesen önálló gyakorlás nem valószínű, hogy elvárható. Az olvasási zavar nagyon összetett lehet, hátterében több tényező is állhat. A tanulás során komoly hátrányt jelent, hiszen az olvasás a felsőbb osztályokban alapelvárásként jelenik meg. Érdemes ezért kellő figyelemmel, támogatással hozzáállni a gyermekhez, és a lehető legtöbbet megtenni azért, hogy a fejlesztés olvasási zavar esetén is hatékony legyen. Ez persze sokszor megköveteli a szülő aktív jelenlétét.

Mindenképpen javaslom, hogy a logopédiai gyakorlásokat közösen illesszék be a heti tanulnivalók közé, és próbáljon meg fia mellett lenni, amikor éppen ezzel foglalkozik. A támogató jelenléte, és az Ön által nyújtott segítség kiemelkedő jelentőségű a gyermek előrehaladása szempontjából ebben a szokatlan helyzetben.

Hetedikes fiam diszgráfiás. Nagyon sajnálom, hogy a logopédiai fejlesztés a karantén miatt most számítógép elé kényszeríti. Van esély arra, hogy így is fejlesztő hatásúak lesznek ezek az alkalmak?

Kedves Balázs!

A karantén miatt valóban kialakulnak olyan helyzetek, amik nem feltétlenül a legoptimálisabbak, de szerencsére működőképesek.

A diszgráfia hátterében sok tényező állhat, egyénenként változó. Sőt, megjelenésében is különböző lehet. Az online logopédiai terápia diszgráfia esetében is hatékony, a részképességek fejlesztése számítógépes eszközökkel is megvalósulhat. Az íráskészség gyengesége, a helyesírás gyakorlása szerencsére nem csupán írással fejleszthető. Továbbá a technika lehetőséget ad arra is, hogy írásos anyagnál a kézírásról készült fénykép a szakemberhez visszajusson, így igazából ez sem okoz gondot.

Javaslom, magyarázza el fiának a gyakorlás fontosságát, és biztosítsa őt támogatásáról! Mivel már nagyobb, valószínűleg önállóan végzi a gyakorlást, segítsen neki a megfelelő gyakorlási idő kijelölésében! Remélem, hogy a következő hetek legalább részben eloszlatják majd kételyeit a terápia hatékonyságát illetően.

Fotó: Jo

Tizenhét éves gyerekemnek kevés a sikerélménye az iskolában, sajnos nem szívesen tanul egyedül, pedig nem dyslexiás, és nincs tanulási zavara sem. Az pedig kifejezetten idegesíti, ha odaülők mellé és segíteni akarok a másnapi felkészülésben vagy a házi feladatában. Mit javasolnak, hova forduljak segítségért?

Kedves Imre!

Sok szülő teszi fel aggódva ezt a kérdést, sajnos egyre gyakoribb probléma, hogy a gyerekeket nehéz rávenni a tanulásra, ennek pedig számtalan különböző oka lehet. Ezek közé tartozik a szorongás, a motiváció hiánya, sőt az időbeosztás, a tanulási tempó, a tervezés hiánya is, a nem megfelelő tanulási stratégiákról nem is beszélve. Ezért lényeges, hogy a gyermek megismerje és elsajátítsa a hatékony tanulás titkait, amelyek a legjobban beválnak számára. A pedagógiai szakszolgálatokban tanulástechnikai tréning teszi lehetővé ezen ismeretek elsajátítását. A gyermek szűrővizsgálati tesztek segítéségével megismerheti például, hogy hallás vagy látás útján fogadja be könnyebben az új ismereteket. A tanulási motivációt növelő feladatokkal, valamint teljesítményszorongást csökkentő módszerekkel, figyelem- és memóriafejlesztő stratégiák megtanulásával, illetve hatékony problémamegoldási- és tanulási technikák elsajátításával sok segítséget kapatnak a mindennapi tanuláshoz. Javaslom, beszéljenek erről a fiával!

A kisfiam ötéves. A logopédiai szűrésen diszlexia veszélyeztetettséget vettek észre nála. A logopédus emiatt, illetve az artikulációs hibái miatt kétféle terápiát javasolt. A fiam viszont egy éve ugyanezek kezelésére tornára és fejlesztő pedagógushoz is jár. Melyik a fontosabb? Melyiket csinálja tovább?

Kedves Júlia!

Megnyugtató, ha különböző szakemberek ugyanazon véleményen vannak és ugyanazokat a nehézségeket látják fejlesztendő területnek. Nagyon jó, hogy fiával az elmaradásai miatt már ilyen korai életkorban segítségért fordult. A torna és az egyéb elmaradásokat fejleszteni célzó foglalkozások megférnek egymás mellett. A mozgásfejlesztés ugyanis általában nagyon jótékony hatással van mind a részképességek fejlődésére, mind pedig az artikulációra.

Az, hogy a fejlesztő pedagógus milyen felépítésű foglalkozást tart a fiának, illetve hogy a logopédus mit tervez, mindenképpen egyeztetést igényel. Célszerű, ha a két szakember – logopédus és fejlesztő pedagógus – felveszi egymással a kapcsolatot egyeztetés céljából. Ezt akár Ön is kezdeményezheti. A szakemberek általában a gyermek életkorát, terhelhetőségét, az elmaradás mértékét mind-mind figyelembe véve szakszerűen tudnak döntést hozni, milyen terápiákat javasolnak a gyermeknek egyidejűleg. Lehetséges, hogy valóban mind a négy típusú foglalkozást indokoltnak tartják, de az is előfordulhat, hogy egy ideg például csak hármat javasolnak. Bárhogy is döntenek Önnel közösen, időnként érdemes újra és újra végiggondolni, mi a legcélszerűbb javaslat. Hasznos, ha a két szakember a továbbiakban is tartja a kapcsolatot, és fia fejlődése érdekében konzultálnak egymással az elért eredményekről, észrevételeikről.

Ebben a folyamatban Ön a legtöbbet a kapcsolattartás terén teheti, érdemes támogatni a szakemberek együttműködését.

Fotó: Kathy Casssidy

18 éves fiam az idén fog érettségizni. A szakértői bizottság korábban diszlexiát állapított meg nála, tantárgyi számonkéréseknél több időt kap a feladatok elvégzésére. Ezt a kedvezmény az érettségin is jár neki, de nem szeretne élni vele. Valószínűleg e nélkül is tudja majd teljesíteni a követelményeket. Az egyetemi diploma megszerzése azonban nyelvvizsgához kötött, az idegennyelv-tanulás pedig nagyon nehezen megy neki. Ekkor már nem lesz az ellátó rendszerben, a szakértői bizottság is csak 18 éves korig foglalkozik vizsgálatokkal. Mit tudunk tenni ezután?

Kedves Iván!

Nagyon örömteli, hogy fia a könnyítések nélkül is teljesíteni tudja az érettségit. Biztosan sok gyakorlás, munka és támogatás van a sikere mögött! Remélem valóban szép eredménnyel fog vizsgázni.

Olvasási zavarral küzdő, diszlexiás gyermekek esetében különösen fontos a pályaválasztás segítése. Az egyetemi követelmények jó, ha olyan elvárásokat támasztanak felé, amelyek lehetővé teszik a sikeres helyt állást. Bizonyára ezt Önök is figyelembe veszik jelentkezéskor.

A Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat szakértői bizottsága valóban a gyermekek 18 éves koráig foglalkozik vizsgálattal, és tesz javaslatot a felmentésre. A felnőttkorba lépéskor az olvasási zavarokkal küzdő fiatalok kiesnek az ellátottak köréből. Érdemes azonban tudni, hogy a felnőttek számára is létezik szakértői főosztály, akik vizsgálatokat végeznek. A vizsgálat eredményéről szintén szakértői véleményt állítanak ki, javaslatot fogalmaznak meg a nyelvvizsga teljesítésre vonatkozóan. Néhány esetben teljes felmentést, máskor a nyelvvizsga egy-egy része alóli mentességet javasolnak. Ezt követően a szakértői vélemény elfogadását általában az egyetemen kell kérvényezni. Amennyiben a nyelvhasználat nem szorosan kapcsolódik a diplomában lefedett tevékenység végzéséhez, általában el szokták fogadni a kérelmet, de természetesen ez egyetem függő. Érdemes a helyi szokásokról tájékozódni a kérvény benyújtása előtt.