Nehézkes otthoni gyakorlás

SZÜLŐI KÉRDÉS:
Óvodás kisfiam logopédiára jár. Mindig kap házi feladatot. Az óvodai logopédia órákat szereti, de itthon alig tudom rávenni a gyakorlásra, akkor is csak nagy veszekedés árán. Nem szeretném, hogy elvegye a kedvét a vitából fakadó gyakorlás. Nem lehetne elhagyni az otthoni házi feladatokat? Más szülő mondta, hogy ők egyáltalán nem kapnak otthonra gyakorolni valót.

Kedves Ilka!

Nagyon jó, hogy a nehézségek ellenére is próbálja fiát rávenni az otthoni gyakorlásra, illetve hogy időt hagynak rá a mindennapokban.

Érdemes tudni, hogy a gyermekek különböző okokból járnak logopédiára, sokszor különböző típusú terápiás foglalkozáson vesznek részt. Az is előfordul, hogy akár ugyanarra az órára többen járnak, hiszen a problémájuk hasonló, habár az oka különböző lehet. Éppen ezért gyakori, hogy a gyermekek más-más feladatot végeznek, egyiknél-másiknál különböző terület fejlesztésén van a hangsúly, és természetesen az is előfordulhat, hogy egyikük kap házi feladatot, míg a másik gyermek nem.

Az persze nem jó, ha gyermekben frusztráció alakul ki az otthoni gyakorlás miatt. Érdemes megkeresni a gyermekkel foglalkozó logopédus szakembert és elmondani neki tapasztalatát, hiszen akkor lesz igazán hatékony a terápia, ha közösen tudnak dolgozni. Beszéljenek a gyermekről, hátha ki tudnak találni egy közös jutalmazási rendszert, ami segít gördülékennyé tenni az otthoni gyakorlást, ha pedig lehetséges, csökkenthetik a házi feladatok hosszát. Próbálják meg közösen átbeszélni, hogy mi lenne fiánál igazán célra vezető, hogy a terápia a lehető legsikeresebben haladjon.

Otthoni segítség az olvasásban, írásban terápia után

SZÜLŐI KÉRDÉS:

Nagyfiam a 10. osztályt kezdi idén. Korábban járt logopédiára olvasási és írási nehézség miatt, azonban szerencsére nem olyan súlyos, nem szorul további fejlesztésre. Mégis úgy érzem, hogy nehézségei vannak ezen a területen. Hogyan érdemes otthon gyakorolnom vele? Szerencsére együttműködő, tisztában van a lemaradásával, ezért nagyon igyekszik, rávehető a gyakorlásra.

Kedves Zoltán!

A kamaszkor nem könnyű időszak, nagy dolog, hogy ebben a korban is motivált a fia a gyakorlásra, mindez komoly befektetett energiákról árulkodik. Az jó hír, hogy fia nehézsége az olvasás és írás területén nem olyan súlyos, de ettől függetlenül kisebb-nagyobb nehézségeket okozhat apró elmaradás is. A követelmények nehezednek, egyre gyakoribb, hogy komoly segítségre szorulnak ezek a fiatalok. Milyen jó, hogy fia megkapja ehhez otthonról a segítséget!

A tanulási eredmény persze sok tényező függvénye, az olvasás és írás területéhez kapcsolódva jellemzően öt nagyobb fejlesztendő terület egymásra hatásának és együttes gyakorlásának eredményeként a tanulási teljesítmény javítható. A gyakorlás során többféle terület egyidejű „fejlesztése” is javasolt. Nehézség esetén érdemes a vizuális észlelés fejlesztése érdekében feladatokat végezni, a nyelvtani anyag feldolgozására hangsúlyt fektetni, az értő olvasást támogatni, a nyelvi kreativitást játékosan segíteni, és a szókincs bővítését szem előtt tartani.  A gyakorlás során a feladatok nehézségi fokának megválasztása fontos, hiszen az a jó, ha tanul belőle a gyermek, nem mindent tud, de mégis kellő sikerélményhez jut, így legközelebb is lesz kedve neki fogni a munkának.

Remélem, hogy a közös gyakorlások nem csak a tanulás szempontjából lesznek hasznosak, hanem a közösen töltött idő is fontossá válik. Mindenképpen javaslom, hogy kérdés esetén bátran keressen fel akár tanácsadás keretében logopédust, aki a konkrét helyzetet ismerve részletesebb javaslatokat tud adni.

 Fotó: Kayla Sawyer

Finommotorika fejlesztés gyurmázással otthon

SZÜLŐI KÉRDÉS:

Óvodás kislányom még kicsit ügyetlen, nem szeret rajzolni sem. Finommotorika fejlesztést végez vele a logopédus. Azt javasolta, hogy otthon gyurmázzunk sokat. Hogyan érdemes ezt csinálni? Van ennek valami speciális technikája?

Kedves Emese!

Megnyugtató, hogy már óvodás korban felfedezték, hogy kislányának fejlesztésre van szüksége a finommotorika területén. Ennek a területnek a fejlesztése szerencsés esetben már jóval az iskolakezdés előtt elkezdődik, hogy később a ceruzafogással, rajzolással, írással ne legyen gond.

A gyurmázás valóban hasznos a finommotorika fejlesztésére, és jó eszköz az otthoni kézerősítéshez is. Gyurmázás közben erősödnek a csukló, a kéz, a tenyér, az ujjak izmai, és segíti többek között a szem-kéz koordináció kialakulását is. Nagy előnye, hogy a legtöbb gyerek nagyon szeret vele játszani. Szerencsére a gyurmával rengeteg lehetőségünk van különböző játékokra. Már az is fejlesztő hatású, ha a gyermek „csak” gyúrja a gyurmát. Persze sok más játékot is lehet játszani vele: különböző tárgyakat formázni, golyókat gyúrni, kígyót sodorni, lapon lévő rajz vonalait gyurmából lemásolni, apró tárgyakat gyurmába csomagolni. Mindezeket lehet számoláshoz kötni, versenyhelyzetben csinálni, úgy, ahogy az a gyermek számára a legélvezetesebb.

Ha lelkes a kislánya, és van idejük gyakorolni, érdemes esetleg a gyurmán kívül más eszközöket is játékként használni a finommotorium fejlesztése céljából. Az apró bogyók, babok, gombok pakolgatása, játék szalaggal, befőttesgumival, csipesszel mind-mind hozzájárulnak a finommotorika fejlesztéséhez, érdemes ezekkel az eszközökkel is kísérletezni. Remek dolog, hogy fejlesztő hatású, mégis közös tevékenység keretében játékosan foglalkoznak az elmaradt terület fejlesztésével. Remélem jó szórakozást jelent majd az egész családnak!

Fotó: Kollage Kid

Hangszórón keresztül hallottak nehézkes megértése

SZÜLŐI KÉRDÉS:

Öt éves kisfiam logopédia foglalkozásai online óra keretében valósulnak meg. Nagyon örülök neki, hogy a karantén és a nyári szünidő alatt is zajlik a fejlesztése. Úgy érzem viszont, hogy nagyon nehezen érti a gépen keresztül hallottakat, folyamatosan magyaráznom kell neki, hogy mit vár tőle a logopédus. Mi lehet ennek az oka? Érdemes jobb hangszóróval próbálkozni?

Kedves Zita!

Nagyon örülök, hogy Önöknél is megfelelő formában zajlik az online logopédiai terápia. A gépen keresztüli kommunikáció valóban nehezebb, több figyelmet igényel a gyermek részéről, ez sokaknak nehéz feladat.

Először is szeretnék a hangszóró problémára reagálni. Nyilván érdemes kipróbálni, hogy esetleg más hangosítás mellett is fennáll-e a nehézség. Megoldás lehet, ha a gyermek fülhallgatót vesz fel, így közvetlenebbül érnek el hozzá a hallottak. Azonban fia életkora miatt a foglalkozások hatékonysága az Ön jelenlétén is múlik, ezért ha fülhallgatót használnak, célszerű megoldani, hogy Önnek is legyen egy, hogy hallja mi zajlik az órán, és miben tud fia segítségére lenni.

Érdemes azonban tudni, hogy a hangszórón keresztül követett foglalkozás nehéz érthetőségét más is okozhatja. Figyelem zavar, auditív differenciálási képesség zavara, beszédészlelési gyengeség, sőt akár gyengébb hallás is állhat a háttérben. Ha ezek valamelyike jelen van, akkor már korábban is voltak jelei. A terápiás segítség során különösen érdemes erre kiemelt figyelmet fordítani a mostani helyzetben. Nyugodtan vegye fel ez ügyben a kapcsolatot a logopédussal.

Ha az említett területek valamelyikén fia elmaradással küzd, most több otthoni segítségre lesz szüksége, amit nem ért, szükséges lehet megismételni, vagy nagyobb figyelmet fordítani arra, hogy a gyakorlás alatt teljes csend vegye őt körül. Bizonyára fejlesztő hatású gyakorlatokat is ad a logopédus.

Remélem, hogy a továbbiakban is hatékony formában fognak megvalósulni az online logopédiai fejlesztések, kitartást kívánok a sok gyakorláshoz!

Önálló gyakorlás olvasási nehézség mellett

SZÜLŐI KÉRDÉS:

Harmadikos fiam olvasási nehézséggel küzd. Logopédiából is kap gyakorolni valót, viszont én nem tudok vele gyakorolni, nekem is dolgoznom kell. Szeretném tudni, hogy olvasási zavar esetében hatékony lehet az önállóan végzett gyakorlás is?

Kedves Édua!

Többeknél nehézséget jelent a közös gyakorlás kivitelezése, a szülők otthonról történő munkavégzése érthetően nehezítő körülmény.

Minden gyermek különböző hozzáállással, motiváltsággal áll a munkához, tanuláshoz, és a logopédiához is. Az egyéni eltérések, nehézségek, a mögöttük álló okok, és azok súlyossága sem egyforma, továbbá a gyakorolni valók is igen különbözőek lehetnek. Általánosságban elmondható, hogy a kisebbeknél – óvodás és kisiskolás gyermekeknél – a szülő segítő jelenléte a tanulás során elengedhetetlen, hiszen a gyerekek még nem boldogulnak olyan jól a virtuális világban, nehezen dolgoznak önállóan. Persze részfeladatokban nagyon fontos, hogy az önálló munkavégzés felé tereljék őket.

Nehezen elképzelhető, hogy fia teljesen egyedül tud logopédiát gyakorolni. Javaslom, hogy beszéljen fia logopédusával, esetleg a terápiás anyag tervezésénél érdemes jobban szem előtt tartani az önálló munkavégzést, de teljesen önálló gyakorlás nem valószínű, hogy elvárható. Az olvasási zavar nagyon összetett lehet, hátterében több tényező is állhat. A tanulás során komoly hátrányt jelent, hiszen az olvasás a felsőbb osztályokban alapelvárásként jelenik meg. Érdemes ezért kellő figyelemmel, támogatással hozzáállni a gyermekhez, és a lehető legtöbbet megtenni azért, hogy a fejlesztés olvasási zavar esetén is hatékony legyen. Ez persze sokszor megköveteli a szülő aktív jelenlétét.

Mindenképpen javaslom, hogy a logopédiai gyakorlásokat közösen illesszék be a heti tanulnivalók közé, és próbáljon meg fia mellett lenni, amikor éppen ezzel foglalkozik. A támogató jelenléte, és az Ön által nyújtott segítség kiemelkedő jelentőségű a gyermek előrehaladása szempontjából ebben a szokatlan helyzetben.

Online óra hatékonysága diszgráfia esetén

SZÜLŐI KÉRDÉS:

Hetedikes fiam diszgráfiás. Nagyon sajnálom, hogy a logopédiai fejlesztés a karantén miatt most számítógép elé kényszeríti. Van esély arra, hogy így is fejlesztő hatásúak lesznek ezek az alkalmak?

Kedves Balázs!

A karantén miatt valóban kialakulnak olyan helyzetek, amik nem feltétlenül a legoptimálisabbak, de szerencsére működőképesek.

A diszgráfia hátterében sok tényező állhat, egyénenként változó. Sőt, megjelenésében is különböző lehet. Az online logopédiai terápia diszgráfia esetében is hatékony, a részképességek fejlesztése számítógépes eszközökkel is megvalósulhat. Az íráskészség gyengesége, a helyesírás gyakorlása szerencsére nem csupán írással fejleszthető. Továbbá a technika lehetőséget ad arra is, hogy írásos anyagnál a kézírásról készült fénykép a szakemberhez visszajusson, így igazából ez sem okoz gondot.

Javaslom, magyarázza el fiának a gyakorlás fontosságát, és biztosítsa őt támogatásáról! Mivel már nagyobb, valószínűleg önállóan végzi a gyakorlást, segítsen neki a megfelelő gyakorlási idő kijelölésében! Remélem, hogy a következő hetek legalább részben eloszlatják majd kételyeit a terápia hatékonyságát illetően.

Fotó: Jo