Miből ismerhetjük fel a diszlexiát?

Nagylányom idén kezdte a kilencedik osztályt, új iskolában tanul. Szorgalmas, jó tanuló volt eddig, otthon alig kellett segíteni a leckeírásban, de idén nagyon nehezen megy neki a tanulás. Úgy érzi, lassabban tud olvasni, ezért nem jut idejében a feladatai végére. Lehet, hogy diszlexiás, csak eddig nem vettük észre?

Kedves Gergő!

Szeretném megnyugtatni, hogy a visszaesés nem feltétlenül jelent komoly bajt, az iskolaváltás minden gyermek számára kihívásokkal teli. A gyerekek új elvárásokkal szembesülnek, és az átállás bizony nem mindig megy könnyen.

A kilencedik évfolyam rendszerint nehéz, sok az újdonság, főleg akkor, ha iskolaváltással is párosul. A tanulás terén ilyenkor általában még nagyobb önállóságot várnak el a kamaszoktól, ami komoly terhet ró rájuk. A diszlexia tünetei általában már az iskolás kor elején, vagy annak első éveiben jelentkeznek, ritka, hogy csak ilyen magas osztályfokon derül rá fény, de persze erre is akad példa. 

A lassú olvasási tempó önmagában nem jelent még diszlexiát. Ha tényleg úgy látják, hogy mégis olvasási nehézség áll a háttérben, bátran keressenek fel logopédust vizsgálat céljából. Érdemes szem előtt tartani, hogy a tanulási stratégián is sok múlik. Elképzelhető, hogy eddig az alacsonyabb vagy kiszámíthatóbb elvárások mellett nem volt szükség a „tanulás tanulására”, viszont ha nincs megfelelő tanulási stratégia, amit a gyermek el tud sajátítani, akkor annak hiánya a megnövekedett követelmények mellett fokozottan jelentkezhet. Javaslom, járjanak ennek is a végére!

Remélem, hogy mielőbb sikerül megtalálni a megfelelő segítséget gyermeke számára, hogy újra örömforrás legyen számára a tanulás!