Csípőficam kezelése

Ádám fiam most első osztályos, csípőficammal született, mégsem szűrték ki gyógytestnevelésre. Mit tegyek, ha azt szeretném, hogy gyógytestnevelésre járjon?

Kedves Éva!

Nagyon jó döntés, hogy szeretné gyógytestnevelésre járatni Ádámot, hiszen a gyógytestnevelési foglalkozásokon kiemelten foglalkozunk a csípő körüli izmok mozgatásával, ami gyermekének kiváló segítség. Érdemes tudni, hogy gyógytestnevelés helyretett csípőficam esetén ajánlott. Csípőficamnál legfőbb célunk a csípő körüli izmok erősítése, a távolító izmok mozgatása, a csípőízület egészséges helyzetének fenntartása.

Javaslom, Ádámmal együtt keressék meg az iskolaorvost, aki tudni fogja, milyen foglalkozás a legmegfelelőbb számára, szükség esetén pedig szakorvosi vizsgálatra is beutalót ad.

Fotó: Lars Lundqist

Elhízás ellen tudatos úszással

Szülői kérdés:

Gyermekem nemsokára kezdi az első osztályt és túlsúlyos. Milyen úszásnem a legmegfelelőbb a számára?

Kedves Gyula!

Az elhízott gyermekeknél kiemelten fontos az úszás és a légzés összehangolása, mivel a has tájékon lerakódott zsír és a rekeszizom magas állása miatt a belégzés nehezített, a szív bal kamrája túlterhelt. A légzés helyes technikáját is érdemes elsajátítani, tanítsa meg gyermekének, hogyan tud egyenlő hosszúságú be és kilégzéssel úszni. A belégzés és kilégzés között csak rövid szünetet tartson és a préselést mindenképpen kerülje. Figyelni kell arra is, hogy a kilégzés ne sietve, felületesen történjen. Fontos feladat még a láb izmainak erősítése, mivel az elhízott gyermekek nagy része lúdtalpas.

Javaslom, mind a három úszásnemben (mell,- hát,- gyors) ússzon a gyermek. A hosszantartó úszás kifejezetten hasznos, miközben az úszásnemek váltakozásával elkerülhető az egyhangúság.

A Schlatter-Osgood-féle betegség kezelése a gyógytestnevelés korszerű módszereivel

Szülői kérdés:

Gyermekemnek gyakran fáj a lába, a térde alatt egy kisebb dudort lehet kitapintani. Schlatter- Osgood féle betegséget állapított meg nála a szakorvos. Mit kell tudnom erről a betegségről?

Kedves Tímea!

Schlatter és Osgood 1903-ban írta le ezt a betegséget, melynek következtében a térdszalag tapadására szolgáló érdes terület a sípcsonton fájdalmassá válik, megduzzad, habár a térd mozgása szabad marad. Leggyakrabban 6-14 éves korban fordul elő. Huzamos terhelés után térdízületi fájdalom jelentkezhet, főként nagyfokú térdhajlítás esetén. A fájdalmat a négyfejű combizom működése váltja ki, aktív nyújtáskor a négyfejű combizom feszülése, a térd passzív hajlításakor ugyanezen izom túlnyújtása. Érdemes kerülni ilyenkor az ugrásokat, és a rúgással járó mozdulatokat, a guggolást és a nagyobb terhek emelését, hordását.

 A túlnyújtást és a nagyfokú térdhajlítást kerülni kell, ezért célszerű kezdetben deszka nélkül gyakorolni a lábtempókat, fájdalom esetén iktassunk be pihenőket! Az úszástanulásnál első úszásnemként a gyorsúszást javaslom, ezután következzen a hátúszás és a mellúszás elsajátítása. A legalkalmasabb úszásnem a nyugodt, egyenletes tempóban végzett gyors és hátúszás.

Fotó: acousticgirl

Az aszténiás alkat jellemzői és kezelése

Szülői kérdés:

Gyermekemről megállapították, hogy aszténiás alkatú. Mit kell tudni erről a típusról, és milyen úszás ajánlott ilyenkor?

Kedves Anett!

Az aszténiás alkatú gyermekek általánosan gyengén fejlett izomzattal rendelkeznek. Jellemző rájuk a szervek, a keringés, az anyagcsere és az izmok kiegyensúlyozatlan működése, a laza szalagrendszer, és a vékony csontok.

A gyengén fejlett izomzatot, mindegyik úszásnem erősíti. Az általános erősítés mellett fontos a tüdő kapacitásának növelése. Erre a legcélszerűbb a mellúszás gyakorlása.

Az aszténiás gyermekek teherbíró képessége gyenge. A terhelést fokozatosan emeljék rövid ideig tartó, erőteljes, szakaszos úszásokkal, biztosítva a szükséges pihenőidőt.

Ez az igénybevétel ingerként hat, de nem fárasztja túlzottan el a szervezetet és fokozatosan növeli az állóképességet. Ezeket a rövid ideig tartó úszásokat a gyermek teljesítőképessége teljes kihasználásával végezze, ugyanis az alacsony intenzitású, kisterjedelmű, hosszú pihenőkkel megszakított úszás, nem éri el a fejlesztő hatást.

Előzzük meg a gerincferdülést!

Szülői kérdés:

Ákos fiam rendszeresen hátfájásra panaszkodik, a feleségem szerint gerincferdülése van. Mikor érdemes orvoshoz vinnem?

Kedves Ákos!

Talán meglepően hangzik, mégis igaz, hogy a gyermekek 40%-nál kimutatható valamilyen  mozgásszervi elváltozás. Erre valóban érdemes odafigyelni. Kezdeti szakaszban még tartáshibáról beszélünk, de a későbbiekben, ha a rossz tartás rögzül, akár komolyabb elváltozás is kialakulhat a gerincoszlopban. Éppen ezért rendkívül fontos a prevenció, a megelőzés, hogy megelőzzük a komolyabb következmények kialakulását.

Ha gerincferdülés okozza a panaszokat, idővel egyéb tünetek is jelentkezhetnek, ami a későbbiekben lassíthatja a gyógyulást, tehát jobb mihamarabb orvos segítségével utánajárni, pontosan mi okozza a panaszokat. Ha az izomegyensúly felborul és rögzül a helytelen tartás, akkor bizony a gerincferdülés, később pedig egyéb elváltozások is kialakulhatnak. Az esetleges genetikai hajlamot fokozhatja a gyenge, kötött izomzat és a beidegződött rossz tartás, ami szerencsére célzott terápiás tornával hamar gyógyul. Javaslom, kérje orvos véleményét! A gerincferdülés enyhe formája fájdalmat, súlyos formája a tüdőre nehezedő nyomás miatt akár légzési nehézséget is okozhat. A scoliotikus gyermek számára a pihenést a gerincferdüléssel kialakult rossz tartás jelenti, éppen ezért különösen fontos a helyes állás, ülés, járás megtanítása. A cél a gyenge izomzat megerősítése, és nyújtása ott ahol szükséges, egyúttal megerősíteni az egész szervezetet, javítani a légzést és a keringést. Rendkívül fontos mihamarabb megcsípni a bajt, így a tünetek fokozódása később nem okozhat gondot.

Hogyan előzzük meg a tartásproblémák kialakulását?

Szülői kérdés:

Két fiam és egy lányom van, ketten alsósok, a harmadik oviba jár. Szerencsésnek mondhatom magunkat, mert szeretnek mozogni és a gerincük is egészséges. Mindig mondom nekik, hogy húzzák ki magukat, szerencsére „nyílegyenes” a tartásuk. Mit tehetünk annak érdekében, hogy ezt a későbbiekben is megőrizzék, és milyen sportot válasszunk?

Kedves Júlia!

A törődő figyelem a legfontosabb, ha egy probléma kialakulását szeretnénk megelőzni bármilyen tünetről vagy panaszról legyen is szó. Soraiban az egyenest tartás fontosságát említi, azonban a „nyílegyenes” tartás nem feltétlenül olyan egészséges, mint elsőre gondolnánk. Bármilyen meglepő gyakran okozhat hátfájást a későbbiekben, sőt akár idős korban is. A testsúly megtartásához szükség van a gerinc természetes görbületeire, a gerinc így mintegy „rugóként” elnyeli a rá nehezedő energiát. A kamaszok sokszor „lázadásból” vesznek fel hanyag testtartást. Az egészséges tartás megőrzéséhez erős izomzatra van szükség, ebben a speciális hátizom erősítő torna sokat segít.

A gerincpanaszok hátterében sokszor lelki okok is állhatnak. Ilyen például a fokozott teljesítménykényszer, a túlzott szülői és környezeti kontroll, vagy akár a testképpel való elégedetlenség. Az izomzat fejlesztése mellett a gyerekek lelki egyensúlynak megőrzése szintén rendkívül fontos.

Ha gyerekek gerince egészséges, mindegy milyen sportot választanak, a legfontosabb, hogy szeressék a választott mozgásformát. Vannak persze olyan sportágak, amelyeknél a gerincre nagyobb terhelés jut, és amelyeket gerincbetegségekre való hajlam vagy diagnosztizált elváltozásnál nem javaslunk a gyerekeknek. Ilyen például a súlyokkal való torna, az evezés, vagy a kerékpározás.