Mit tegyek, ha nagycsoportos fiam még mindig sokszor rosszul mondja a rendhagyó ragozású szavakat?
Kedves Ági!
Megértem, hogy szeretné, ha a fia növekedésével a hibás ragozás is végleg a múlté lenne. A beszéd- és nyelvi fejlődés azonban hosszú folyamat. A nyelvtani szabályok beszédben történő helyes alkalmazása évekig tartó folyamat eredménye, sőt, tudatos szintre csak az iskolás évek alatt kerül. Gondoljon a nyelvtan tanulásra – bizony, még iskoláskorban is tud nehézséget okozni!
Az azonban bizonyos, hogy az évek múlásával a toldalékolási és ragozási hibák egyre ritkábbá válnak a gyermekek beszédében. Belefér, ha egy nagycsoportos még elvét egy-egy alakot, de a cél, hogy ezeket fokozatosan elhagyja.
Szerencsére nagyon sokat tehet Ön ezért szülőként! Amikor a gyermeke hibás toldalékkal mond egy szót, egyszerűen ismételje meg helyesen. Nem kell utánmondást kérni tőle. A sok meseolvasás is támogatja a mondatalkotást, a toldalékhasználat fejlődését és a szókincs bővülését! Meséljen minél többet gyermekének! Játszhatnak történetmesélős játékokat is – ehhez bátran használjanak képeket vagy akár sztorikockát is – rengeteg verziója kapható már a boltokban. Séta közben vagy az autóban is remek játék a mondatbefejezős feladat, amely szintén támogatja fia nyelvi fejlődését. Kezdjen el egy mondatot, amit a fia befejez, majd cseréljenek szerepet. Érdemes kívülről verseket, meséket megtanulni közösen – ennek a későbbiekben az iskolában is nagy hasznát veszi majd!
Nyugodjon meg, nem egyedülálló, hogy fia nagycsoportos korában még toldalékolási pontatlanságokkal küzd! Figyeljen azonban arra, hogy ezeket mielőbb elhagyja! Játsszanak minél többet a felsorolt játékok közül! Amennyiben pedig a sok javítás és célzott játék ellenére is megmaradnak fiánál a toldalékolási hibák – vagy nem tapasztalható érdemi javulás ezen a téren – javaslom, hogy keresse fel szakszolgálatunk lakóhelyük vagy a gyermek oktatás-nevelési intézménye alapján illetékes tagintézményét.