Az iskolaválasztás szempontjai autizmus spektrum zavarral élő gyerekeknél

Szülői kérdés:

A gyermekemnél autizmus spektrum zavart állapítottak meg. Peti fiam még csak óvodás, viszont hamarosan iskolát kell választanunk neki. Milyen szempontok szerint döntsük el, melyik suliba menjen?

Kedves Tünde!

A megfelelő iskola kiválasztása valóban az egyik legfontosabb döntés, ami a terápiás ellátás mellett a gyermekük fejlődését hatékonyan támogatja. Jó hír, hogy az autizmus spektrumzavarral diagnosztizált gyerekeket a gyógypedagógiai és a többségi iskolák egyaránt fogadhatják. Hogy melyik gyermeknek javasolt az együttnevelés a többségi iskolában, azt a szakértői bizottságok döntik el. Mindkét iskolatípusban vannak már modellértékű intézmények, ahol az oktatásba az autizmus teljes spektrumát érintően bevonhatóak a gyerekek. Az iskolaválasztásnál mindezeken túl egyéb szempontokat is érdemes mérlegelni.

Az integráció akkor javasolt, amikor a tanuló nagy létszámú közösségben is képes fejlődni és ezek között a körülmények között is jól érzi magát. A gyógypedagógiai iskolákban viszont előny a kis létszám, az egyénre szabott segítségnyújtás, és a strukturált környezet, ahol a csoportban fejlesztési eszközök, és speciális módszerek is alkalmazhatóak. Az autizmus-specifikus módszerek, és eszközök megléte jogszabályi elvárás is. Bármelyik iskolatípusban is tanul a gyermek, elvárható, hogy a nevelők specifikus tudással rendelkezzenek, ugyancsak alapvető a szülőkkel való szoros kapcsolattartás, és együttműködés, nem utolsó sorban a kortársak aktív bevonása a tanulási folyamatba. A tanórai megsegítések mellett az autizmus-specifikus, vagy kognitív-viselkedésterápiás stratégiák is megjelennek, illetve a szociális  és kommunikációs képességek fejlesztésére is hangsúlyt fektetnek.

Forrás: Esőember, AOSZ, 2017.márc. XXI. évfolyam, 1. szám

Fotó: BES Photos