Kisfiam télen volt öt éves, az óvodai szűrésén artikulációs hibák miatt logopédiai foglalkozást javasoltak neki szeptembertől. Mit tudnék tenni, hogy a beszéde addig is javuljon, míg elkezdődik a terápia?

Kedves Ferenc!

Figyelemreméltó, hogy fia beszédének javítása érdekében a nyarat sem szeretné tétlenül tölteni. Szeretném megnyugtatni, hogy nem feltétlenül probléma, ha most nincs kijelölt feladat, amit közösen végezniük kellene.

Az artikulációs hibák nagyon sok gyermek beszédére jellemzőek, a logopédusok ezért minden évben az öt éves óvodások körében szűrővizsgálatot végeznek. Ezzel nem csupán az artikulációs hibákat, hanem egyéb nyelvi fejlettségi szintet és részképességet is megnéznek, szükség esetén terápiás megsegítést javasolnak. A szűrést azért ebben az életkorban végzik, mert ilyenkor már sok hang magától, spontán módon beépül a beszédbe, a gyermek jól használja azokat, és a hiányzó hangok javítására pedig meg még van idő az iskolakezdésig. Az artikulációs hibák száma, jellege, az artikulációban részt vevő izmok állapota mind meghatározza a foglalkozások menetét, a fejlesztés fókuszát, és a terápia idejét is.

Valószínűleg azért nem javasolt otthoni gyakorlást a logopédus, mert fiának nincs olyan sok hanghibája, ezért nincs ok aggodalomra. Az artikuláció javítása érdekében a nyáron nem kell külön gyakorolni, azonban érdemes szem előtt tartani, hogy a gyermek tanulását segítik a helyes minták. Érdemes ezért otthon jól érthetően, tisztán, tagoltan, megfelelő hangsúllyal beszélni, a dajkanyelvi szavakat elkerülni. A hanghibák otthoni javítása semmiképpen nem javasolt, mert sokszor nagyobb munka kijavítani egy hibásan megtanult hangot, mint kialakítani a gyermeknél egy addig nem használtat. A gyermek életkorának megfelelő mondókák, énekek együtt mondása, a ritmusukkal való játék, a meseolvasás mind-mind elősegíthetik a fejlődést, érdemes ezért ilyeneket is játszani.

A kislányom tavasszal lesz tizenegy éves. Nagyon szépen énekel, de sokszor fáj utána a torka. Voltunk már foniáternél, azt javasolta, hogy a hangszalagján lévő kis csomó miatt keressünk fel logopédust. Hogyan tudná ő eltüntetni a hangszalagcsomót? Lehet, hogy a lányom hangjával van baj, csak nem hallatszik?

Kedves Ákos!

A gyönyörű énekhang nagy áldás, és ritka örökség. Feltételezem a gyermeken kívül más is született hasonló tehetséggel a családban. Igen, nagyon fontos a hang képzése, akárcsak az éneklés tanulása, nem csupán a tehetség kibontakoztatása miatt, hanem azért is, hogy a hangképzés megfelelő módon történjen, így éneklés közben elkerülhető legyen a túlerőltetés. Nagyon jól tették, hogy foniáterhez fordultak lánya panaszaival!

A hangképzés beszéd, és éneklés közben egyaránt összetett folyamat. Mivel egy életen át folyamatosan használjuk, érdemes törődni vele, ápolni. A megfelelő légzéstechnika elsajátítása segít, hogy minél egyenletesebben, hosszabb egységekben tudjuk kifejezni magunkat. A levegő a légcsövön át a gégén, majd a garaton keresztül jut el a száj- és az orrüregbe beszéd, illetve éneklés közben. A szervi elváltozások eltérő működést eredményeznek a hangképző szerveknél, és a beszédhang a szabályostól eltérő lesz. Ha például a szájtérben a nyelv erőtlenül mozog, artikulációs, azaz kiejtési probléma lép fel. Az artikulált beszédhang kiejtése előtt azonban a hangadáshoz használt levegő soklépcsős utat tesz meg, többek között áthalad a gégefő hangszalagjai között. Amennyiben a hangképzés nem megfelelő, a hangképző szerv hamarabb elfárad, ami hosszabb távon elváltozások forrása, többek között például hangszalagcsomót okozhat. A foniáter jól tette, hogy logopédus segítségét javasolta, hiszen hangterápiával a hangszalagcsomó általában elmúlik, és elkerülhető az orvosi beavatkozás, a helyes hangadás hosszú távú előnyeiről nem is beszélve. Helytelen hanghasználatra akkor érdemes gyanakodni, ha beszéd közben hamar elfárad a hang, gyakran hallható rekedtség, illetve sokszor betegség nélkül is torokfájás tapasztalható.

Mindenképpen bíztatom, hogy keressenek fel logopédust, aki hangterápiával hosszan tartó megoldást tud kínálni! A helyes hangképzés elsajátítása fontos, különösen azoknál, akik a munkájuk során hivatásszerűen használják hangjukat.

A kisfiam ötéves. A logopédiai szűrésen diszlexia veszélyeztetettséget vettek észre nála. A logopédus emiatt, illetve az artikulációs hibái miatt kétféle terápiát javasolt. A fiam viszont egy éve ugyanezek kezelésére tornára és fejlesztő pedagógushoz is jár. Melyik a fontosabb? Melyiket csinálja tovább?

Kedves Júlia!

Megnyugtató, ha különböző szakemberek ugyanazon véleményen vannak és ugyanazokat a nehézségeket látják fejlesztendő területnek. Nagyon jó, hogy fiával az elmaradásai miatt már ilyen korai életkorban segítségért fordult. A torna és az egyéb elmaradásokat fejleszteni célzó foglalkozások megférnek egymás mellett. A mozgásfejlesztés ugyanis általában nagyon jótékony hatással van mind a részképességek fejlődésére, mind pedig az artikulációra.

Az, hogy a fejlesztő pedagógus milyen felépítésű foglalkozást tart a fiának, illetve hogy a logopédus mit tervez, mindenképpen egyeztetést igényel. Célszerű, ha a két szakember – logopédus és fejlesztő pedagógus – felveszi egymással a kapcsolatot egyeztetés céljából. Ezt akár Ön is kezdeményezheti. A szakemberek általában a gyermek életkorát, terhelhetőségét, az elmaradás mértékét mind-mind figyelembe véve szakszerűen tudnak döntést hozni, milyen terápiákat javasolnak a gyermeknek egyidejűleg. Lehetséges, hogy valóban mind a négy típusú foglalkozást indokoltnak tartják, de az is előfordulhat, hogy egy ideg például csak hármat javasolnak. Bárhogy is döntenek Önnel közösen, időnként érdemes újra és újra végiggondolni, mi a legcélszerűbb javaslat. Hasznos, ha a két szakember a továbbiakban is tartja a kapcsolatot, és fia fejlődése érdekében konzultálnak egymással az elért eredményekről, észrevételeikről.

Ebben a folyamatban Ön a legtöbbet a kapcsolattartás terén teheti, érdemes támogatni a szakemberek együttműködését.

Fotó: Kathy Casssidy

Nagycsoportos kisfiam nemrég logopédiai szűrésen vett részt. Megállapították, hogy néhány hangot még nem tud kimondani, mivel felcseréli a hangok sorrendjét. Mennyire súlyos ez a probléma?

Kedves Zoltán!

Szerencsére nincs nagy baj. Megnyugtató, hogy a problémát időben kiszűrték a szakemberek, ilyenkor a javulás üteme is gyorsabb. Sok gyermeknél előfordul, hogy amikor kimond egy szót, az egyes hangok sorrendjét felcseréli. Például „telefon” helyett „tefelont” mond. Komolyabb problémával állunk szemben, ha a szótagokat cseréli meg a gyermek, vagy esetleg nem ejti a szavak végét, ami egyébként jelentős mértékben rontja a beszéd érthetőségét is.
Érdemes tudni, hogy ezek a hibák bizonyos életkorban normálisak. Egyáltalán nem biztos, hogy rendellenességként kell tekintenünk rájuk, ebben az esetben öt-hat éves korban maguktól megszűnnek. Ha ez mégsem történik meg, érdemes mihamarabb logopédus segítséget kérni.

Négy éves gyermekem nem beszél még tisztán. Hamarosan logopédus fogja megvizsgálni, hogy kiderüljön, vajon mi okozza a problémát. Érdekelne, hogyan zajlik a vizsgálat és pontosan mit néznek ilyenkor a szakemberek?

Kedves Erzsébet!

Sok szülő teszi fel a kérdést, mire számíthat a gyermek az első logopédiai vizsgálat alkalmával. A vizsgálattól nem kell félni. Kiváló döntés mihamarabb sort keríteni rá, ha felfedezzük, hogy a hangok tiszta ejtése problémát jelent a gyermek számára. Minél hamarabb kezdődik a terápia, annál gyorsabb a gyógyulás.

A logopédus ilyenkor a beszédszervek állapotát és működését vizsgálja. Megnézi például az ajkak, a fogak, valamint az állkapocs állását nyugalmi helyzetben, illetve mozgatás közben, valamint figyelemmel kíséri a nyelési folyamatot is. Ezek alapján tudja eldönteni, ha további fogorvosi, fül-orr-gégészeti, vagy foniátriai vizsgálatra is szükség van. A logopédus alaposan feltérképezi, melyek azok a hangok, amelyeket szépen ejt a gyermek, és melyek azok, amelyeket hibásan vagy esetleg egyáltalán nem ejt ki. A vizsgálat többek között a spontán beszéd, illetve a képmegnevezés vagy utánmondás alkalmával megfigyelt helyzetekben történik.

A nem tisztán ejtett hangok azonosítását követően az esetleges okok feltárására kerül sor. Ebben segít a szülővel folytatott konzultáció, illetve további vizsgálatok, amelyek a hallás, a figyelmi működés, és az emlékezet feltérképezését célozzák. Ezek alapján lehetséges a személyre szabott és hatékony terápiás terv kialakítása, amely a leghatékonyabban szolgálja a gyermek gyógyulását.

Kisfiam hat éves lesz, szeptemberben iskolába megy. Még mindig gyakran téveszti a jobb és bal oldalt. Lehet, hogy szüksége van fejlesztésre? Kihez forduljak?

Kedves Éva!

Aggodalomra semmi ok! Gyakrabban fordul elő, mint gondolná, hogy az óvodába járó csemeték még összetévesztik a jobb és bal oldalt. Emiatt még nem kell fejlesztésre járnia. A folytatás olvasása →