A lányom még csak középső csoportos, nagyon rákapott a rajzolásra. Ahogy jönnek az esősebb napok, többet vagyunk bent. Nyilván emiatt is egyre többet rajzol, de túl görcsösen fogja a ceruzát. Hogyan lehetne ezen segíteni? Nem szeretném, hogy a ceruzafogása így maradjon.
Kedves Rita!
Nagyon jó, hogy figyelmet fordít lánya ceruzafogására. Ez is egy olyan terület, amit kisebb életkorban még sokkal könnyebb fejleszteni, hiszen a hibás ceruzafogás még nem állandósult.
Először is biztatom, hogy minél több közös tevékenysége legyen gyermekével, hiszen a legtöbbet az utánzás útján tanulják a kicsik. Ne csak ceruzával manipuláljanak! A csipegető mozdulatok (válogatás, magokból képkirakás), csipeszelés, gyurmázás, gyűrögetés, evőeszköz-rámolás mind segíti a megfelelő ceruzafogás kialakulását.
A görcsösség oldása érdekében az izomerő szabályozásának megtanulása kulcsfontosságú. A feszítés és elengedés, a tónusszabályozás megtapasztalására a csipeszelés, gyurmázás, legózás, gumikarkötő készítés, pötyizés nagyon hasznos játék lehet.
A görcsösség oldását érdemes olyan eszközökkel történő játékkal is megtámogatni, melyeknél a gyermek önkéntelenül lazán fogja az eszközt. Fűzzenek gyöngyöt a lányával, fonjanak karkötőt, készítsenek vasalható gyöngyből képet, kísérjék mondókával az ujjaik köré tekeredő fonalat, vonjanak be fonallal papírhengert! Bátorítsa lányát, hogy ő is találjon ki nyugodtan játékot, és barkácsoljanak együtt ezekkel az eszközökkel!
Bátran mutassa meg lányának a helyes ceruzafogást! Érdemes eleinte vastag, háromszögű ceruzát használni. A ceruzafogást úgy érdemes tanítani és megmutatni a gyermeknek, hogy a két ujjával csippentse meg – hüvelykujj és mutatóujj -, majd a középső ujjával hátulról támassza meg. Így próbáljanak nyomot hagyni a papíron, először csak firka vonalat, később különböző formákat. Amennyiben a ceruzafogás már jól megy és állandósult, kipróbálhatják a színezést, valamint a rajzolást is, mindvégig figyelve a megfelelő ceruzafogásra. Ha van kedvük, bátran csinálják ugyanezt ecsettel is, ilyenkor a nyomot hagyó alkotás történjen festékkel! Nagyon szokták szeretni a gyermekek ezeket a sokszor rendhagyónak számító tevékenységeket!
A fentieken túl érdemes arra is figyelmet fordítani, hogy a rajzoló mozgást megfelelő testtartás kísérje. A mozdulatok csuklóból induljanak, melynek lazaságát mindenképpen érdemes támogatni – mondókákkal kísért átmozgatással, tornázással. A csuklón túl a váll és a könyök is legyen laza, az alkar pedig az asztalon pihenjen alkotás, rajzolás közben.
Bízom benne, hogy ezek a közös játékok nemcsak hasznosak, hanem igazi közös kikapcsolódási lehetőséget is kínálnak majd Önöknek a mindennapokban, segítve a minőségi idő kialakítását és a közös beszélgetéseket is!