Harmadik osztályos kisfiam nagyon csúnyán ír. Lehet, hogy diszgráfiás?

Kedves Dániel!

A csúnya íráskép önmagában még nem utal diszgráfiára, vagyis írászavarra, ám valóban lehet árulkodó jel, ami erre a problémára utal. A pontos diagnózis megállapítása mindenképpen logopédus szakember feladata.

A diszgráfia többféle formában is megjelenhet, érintheti az írásképet, ami csúnya, olvashatatlan vagy nehezen olvasható írásban érhető tetten, de az írás tartalmában is tetten érhető. Ilyenkor előfordulhat a betűk, szótagok gyakori kihagyása, a betűk cseréje és a helyesírás hibái is. Ha valóban diszgráfiával állnak szemben, a célzott terápia segítségével gyors javulást lehet elérni.

A csúnya írásnak azonban más oka is lehet. Sok esetben a kéz ügyesítésével, az aprólékos, úgynevezett finommozgások fejlesztésével már jó eredményt lehet elérni. Amennyiben bizonytalan, vagy további kérdése van a gyermek írásával kapcsolatban, mindenképpen ajánlom, hogy keressen fel szakembert!

Óvodás kisfiamnak gondot okoz, hogy a zöngés hangok helyett általában zöngétlen hangokat ejt. Mire figyeljek, amikor együtt gyakorlunk otthon?

Kedves Tamás!

Remek dolog, hogy gondot fordítanak az otthoni gyakorlásra, ez ugyanis nagy mértékben támogatja a gyermek fejlődését és hatékonyan megsegíti a logopédussal folytatott terápiát is.

Mielőtt a konkrét gyakorlatokra is kitérnék, engedjen meg egy rövid kitekintést, ami segít pontosítani, mit nevezünk zöngétlen hangnak. A magyar nyelvben vannak úgynevezett zöngés és zöngétlen mássalhangzók. Bizonyos hangok ejtésénél a száj és a nyelv habár ugyanolyan helyzetben van, mégis tapasztalunk különbséget az ejtés során. Az egyiknél a „torok morog”, vagyis zönge hangot ejtünk, míg a másiknál ez a hang nem hallható. Ilyen hangpárok a k-g, t-d, p-b, sz-z, s-zs, ty-gy, f-v. Ezeket a hangpárokat, vagy közülük néhányat gyakran ejtés közben összecserélnek a gyerekek óvodáskorban. Egy ideig ez teljesen normális jelenség, ha azonban a gyermek nagycsoportos korában sem történik változás, logopédus segítségére van szükség, hogy a gyereknek megtanulják a hangok megfelelő, tiszta ejtését.

Amennyiben tehát a gyermeke zöngétlen hangokat ejt a zöngések helyén, az a cél, hogy megtanulja a zönge helyes képzését és ezt begyakorolja. Érdemes tudni, hogy a zöngés hangok tanulását segíti, ha a gyermek a torkára helyezi a kezét ejtés közben, ugyanis zöngés hangok esetében a torok morgósabb, jobban „rezeg”, mint a zöngétlen hangoknál, így felismerni is könnyebb.

A közös gyakorlás során javaslom, hogy a zöngés hangok mondására figyeljenek. Ilyenkor segíthet gyermekének, ha Ön mondja ki az ismétlendő szót vagy mondatot, és a kisfia ismétlés közben a torkára tett ujjaival is figyeli a különbséget. Így egyre biztonságosabban tanulja meg a hangok helyes ejtését, és a megfelelő ejtés ellenőrzésében is segít. A gyerekek imádják a játékos tanulást, bizonyára örömüket lelkik majd a közös gyakorlásban!

 

Négy éves kislányomnál gótikus szájpadot állapított meg a logopédus. Mit jelent ez pontosan?

Kedves Éva!

Érdemes tudni, hogy a száj belső része mindenkinél más és más. A szájpadlás egyeseknél alacsonyabban, másoknál magasabban helyezkedik el. Önmagában ez, még nem jelent gondot. Az első hallásra furcsán csengő kifejezés azt jelenti, hogy a gyermek szájpadlása magasabban helyezkedik el az átlagosnál, így nagyobb hely marad a szájüregben. A logopédus valószínűleg a hangok képzése és a még nem ejtett hangok fejlesztése kapcsán figyelt fel erre a problémára a gyermekénél.

Az, hogy ez az anatómiai eltérés hogyan befolyásolja a hangképzést, a fejlesztés módját is meghatározza. Bizonyos hangok ejtésénél ugyanis nem elhanyagolható, hogy mekkora résen halad keresztül a levegő. A nyelv erősítése, és a nyelv tartásának javítása kiemelten fontos, ha gótikus szájpad is nehezíti a hangok helyes ejtését. Ha a logopédus ezt észrevette, minden bizonnyal figyelembe veszi a terápia során, további teendő csak akkor merül fel, ha azt a gyermekkel foglalkozó szakember külön jelzi.

Első osztályos gyerekemnél nyelvlökéses nyelést állapított meg az fogorvos, és logopédushoz irányított bennünket. Sosem hallottam még hasonló betegségről. Mit kell erről tudni?

Kedves Anna!

A nyelvlökéses nyelés kifejezést a szabálytalan nyelésre használjuk, több fajtája is ismert. Hátterében öröklött okok állhatnak, ilyenek például a táplálkozási szokások, az ujjszopásból, vagy a nyelv és a mandulák méretéből adódó sajátosságok, illetve az allergia. A nyelv helytelen mozgása miatt a fogsort folyamatos, intenzív nyomás éri, melynek hatására a fogak elmozdulnak. Ha nem kezelik a nyelvlökéses nyelést, fogrendellenességek alakulhatnak ki, illetve gyakori a beszédhangok helytelen képzése is.

A nyelvlökéses nyelés gyanúját fogorvos, fogszabályozó szakember és logopédus egyaránt megállapíthatja. Ezt követően részletesebb vizsgálatra kerül sor, amikor nyugalmi helyzetben, valamint nyelés és beszéd közben is megfigyeli az orvos vagy a logopédus az arcizmok az ajkak és a nyelv mozgását. A hibásan ejtett hangok azonosítása szintén elsőrendű.

Szeretném megnyugtatni, hogy a nyelvlökéses nyelés terápiák, és a fogszabályozás kiválóan erősítik egymás hatását, és nagyon jó eredményeket lehet elérni velük. A gyógyulás hatékonysága érdekében támogassa gyermekét abban, hogy megértse a kezelés szükségességét, és kedve legyen a rendszeres otthoni gyakorláshoz is, amit egyébként érdemes közösen végezni.

A kislányom most másodikos, és már kicsi korában felfigyeltünk rá, hogy a természetes beszédhangja mintha magasabb lenne a megszokottnál. Néhány óvodás társánál is tapasztaltunk hasonlót, ezért nem foglalkoztunk vele. A suliban viszont szembetűnő lett a különbség a többiekhez képest. Érdemes ezzel a problémával logopédushoz fordulni?

Kedves Lilla!

Legyen szó gyermekekről, vagy felnőttekről, mindannyiunk hangja másképpen cseng. Nincs ebben semmi meglepő. Hanghordozásunk és hangszínünk egyedisége segít, hogy könnyen felismerjük egymást pusztán a hangunk alapján. Természetes tehát, hogy abban is különbözünk, kinek magasabb vagy mélyebb a hangja.

Beszéd közben a tüdőből kiáramló levegő a gégén halad keresztül, ahol a hangszalagok mozgása határozza meg, milyen hangokat hozunk létre. Minél szaporábban rezegnek a hangszalagok, illetve anatómiai szempontból minél rövidebbek, annál magasabb a képzett hang. A levegő útjának következő állomása a szájüreg, ahol a rezgés hangot hoz létre.

Ha a tapasztalt problémáról nehéz eldönteni, vajon természetes jelenségről van-e szó, esetleg a hangképző szervekben jelentkező elváltozással állunk-e szemben, tanácsos logopédus szakember véleményét kérni. Ha a magas hangokat helytelen hangképzés okozza, mindenképpen terápiára lesz szükség. Amikor túlságosan hosszú ideig túl magas vagy túl mély hangon beszél a gyermek, a hangszalagoknál elváltozások alakulhatnak ki, ilyen például a hangszalagcsomó. A logopédus kiváló segítséget tud nyújtani a gyermeknek mind a megfelelő beszédtechnika elsajátításában, mind az előbb említett elváltozás kezelésében. Makacsabban kezelhető probléma esetében érdemes foniáter szakemberrel is felvenni a kapcsolatot.

A kisfiam három éves, és pöszén beszél. Kihez forduljak ezzel?

 Kedves Viola!

Sok óvodást érint ez a probléma! A megfelelő vizsgálatokkal és a személyre szabott terápiával szerencsére jól kezelhető. Először is fontos megállapítani, hogy a pöszeségnek pontosan milyen fajtája érinti a gyermeket. Ha például a beszéd nehezen érthető, sőt a beszédhiba a hangszínt is idegen csengésűvé változtatja, érdemes orvoshoz fordulni, és kizárni, hogy esetleg orrhangzóság áll a háttérben. Erre akkor gyanakodhatunk, ha például a nem orrhangzós hangokat is orrhangzósan ejti a gyermek. A problémát ez esetben fizikai elváltozás okozza, amelyen kisebb orvosi beavatkozással lehet segíteni.

Ha az orvos véleménye alapján műtét is indokolt, a beavatkozás után veheti kezdetét az intenzív beszédjavítás. A megfelelő terápiás terv felállításához a gyermek életkori sajátosságait is szem előtt kell tartani. A későbbiekben orvosi kontroll vizsgálatokra van szükség, sőt ha fogszabályozásra is sor kerül, figyelemmel kell követni, hogy mindez hogyan hat a beszédhangok tisztaságára. Az orvos, a logopédus és a szülő folyamatos együttműködése a leghatékonyabban segíti a probléma kezelését.

1 / 4 oldal1234