Negyedik osztályos lányomnál diszlexiát állapítottak meg tavaly, azóta rendszeresen jár fejlesztésre és otthon is sokat gyakorolunk. Több helyen olvastam, hogy a nagyobb betűközökkel írt szövegeket könnyebben tudják olvasni az olvasási zavarral küzdő gyerekek, sőt ez fejleszti az olvasási készségüket is. Ez tényleg igaz?

Kedves Ibolya!

A közös otthoni gyakorlás mindig rengeteget segít abban, hogy az olvasási zavarral küzdő gyermek kedvet érezzen a feladatok elvégzéséhez, és kitartó maradjon. Csak így tovább! A tananyag elsajátításának nehézsége sok kudarcélmény forrása, a gyerekek könnyen feladják a gyötrelmes kísérleteket, hogy haladjanak a tananyaggal.

Fontos tudni, hogy a diszlexiának rengeteg típusa van, és a mögötte húzódó okok is sokfélék lehetnek. Ezért nehéz általános tanácsot adni, mi az, ami a legnagyobb segítség a diszlexiás gyerekek számára. Nem is lehet. Ha például a vizuális észlelés gyengesége áll a lánya olvasási nehézségének hátterében, a nagyobb betűközök valóban segítségére lesznek olvasáskor. Ez azonban nem általános érvényű, és nem mindenkinél igaz.

Napjainkban számos kutatás foglalkozik ezzel a témakörrel. A tudomány és a képalkotó eljárások fejlődésével az agy pontosabb feltérképezése is lehetségessé válik a tudósok számára. Ezekre alapozva számtalan új digitális eszköz fejlesztésére is sor kerül, így számos lehetőség nyílik arra, hogy azok, akik olvasási nehézséggel küzdenek, megtalálják a számukra legmegfelelőbb segítségét. Fontos, hogy szakember közreműködésével tájékozódjunk a támogató lehetőségekről és vele együtt keressünk megoldást a felmerülő nehézségekre. Az olvasási nehézséggel természetesen terápiás megsegítés útján is javasolt foglalkozni.

A feleségem várandós, nemsokára kisfiúnk születik. Már most azon töprengek, mikor lesz az első alkalom, amikor mesélhetek majd neki. Érdekel, hogy milyen életkortól javasolt mesét mesélni a gyerekeknek?

Kedves Gergő!

A mese remek lehetőség a gyermekkel való kapcsolat elmélyítésére, ugyanakkor segíti őket a napi események feldolgozásában, megmozgatja a fantáziájukat, fejleszti a beszédértésüket és a nyelvi képességeiket is, amikor a hallott történetek segítségével új szavakat, szófordulatokat tanulnak. Megértem az izgalommal teli várakozását, nagy öröm lesz megtapasztalni a mesélés örömét, érdemes rá időt fordítani.

Kérdésére visszatérve nézzük meg azt is, mikor érdemes először mesélni a gyermeknek? Mesélni már az apró csecsemőknek is lehet, de ez még nem az igazi mesélés időszaka, ilyenkor még célszerű a gyermek körül fellelhető tárgyak és jelenségek leírására összpontosítani

A gyermekek 1-2 éves koruk körül kezdenek érdeklődni a könyvek iránt, de hosszasan még nem lehet lekötni a figyelmüket, így inkább csak a látottak megnevezése, a képnézegetés, illetve a hangutánzó szavak ejtése szórakoztató a számukra.

Amikor a gyermekek 2-3 éves koruk körül elkezdenek folyékonyabban beszélni, rendkívül hasznossá válik a közös meseolvasás. Arra azért érdemes figyelni, hogy olyan meséket válasszunk, ami a gyermek korának megfelelő. A kisebbek a rövid mondatokból álló történeteket tudják követni, és imádják nézegetni a képeket, ami nagyban segíti számukra a mese megértését. Később engedjünk egyre nagyobb teret annak, hogy a gyermek a saját fantáziája segítségével képzelje el a mesét. Eleinte rövid és könnyű nyelvezetű meséket válasszunk!

Ne felejtsük el azt sem, hogy a meseolvasás a különböző fejlesztő hatásain túl a közös együttlét szempontjából is nagyon hasznos! Tévénézés helyett, az esti lefekvés előtt naponta ajánlott a meseolvasás.

A fiamnak szövegértési problémák okoznak nehézséget, ezért érettségi előtt két hónappal az írásbeli helyett a szóbeli számonkérést javasolták a tanárai. Nem teljesen értem, miért. Ekkora a baj? Mikor jár a tantárgyi felmentés és mi a haszna?

Kedves Klára!

Nem kell megijednie, a javaslatnak oka van, most minden bizonnyal ez a döntés a legjobb a gyermek számára. Jó néhány részletről nem tesz említést, így az sem derül ki, milyen diagnózis indokolhatja ezt a lépést? Sokan nem tudják egyébként, hogy a mentességet, és más könnyítéseket azok a tanulók kérelmezhetik, akiket a pedagógiai szakszolgálatokban (szakértői bizottságokban) vizsgáltak és beilleszkedési, magatartási, illetve tanulási nehézséget találtak náluk. Ide tartoznak a sajátos nevelési igényűek is, akiket tanulási zavarral, vagy figyelem- és magatartásszabályozási zavarral diagnosztizáltak.

Előfordul, hogy több éves fejlesztést követően egyik-másik tantárgy minimumkövetelményeit nem, vagy csak alig képesek teljesíteni a gyerekek. A sajátos nevelési igényű diákokat többnyire differenciáltan oktatják és az alkalmazott módszereket, és eszközöket is ennek megfelelően választják ki. Vannak olyan gyerekek, akik a kiemelt támogatás ellenére is bukás előtt állnak. A szakszolgálatok szakemberei a rendszeres felülvizsgálataik során ezeket az információkat is mérlegelik, az adott tantárgyból az osztályzat helyett a szöveges értékelést javasolják.

Érdemes tudni, hogy ha a fiatal már középiskolás, nem kap szöveges értékelést, akkor sem, ha nem osztályzattal értékelik. Ennek ellenére a diák nem mindig jár jobban, ha az adott tantárgyból nem kap minősítést. Akkor sem feltétlenül kap felmentést a tanuló, ha még éppen teljesíti a minimumkövetelményeket, ilyenkor könnyítésekkel élhet. A gyermek hosszabb felkészülési időt kap, eszközhasználatot biztosítsanak számára, illetve írásbeli helyett szóban felelhet. Ugyanez érvényes azokra is, akiknek a figyelmi, a vizuális, illetve motoros képességei gyengék, vagy éppen fordítva, szóbeli helyett írásban tudnak jobban teljesíteni, ha például a nyelvi képességek terén vannak problémáik.

Mindezekre a szakértői bizottságok szakemberei tesznek javaslatot. Ők döntenek arról is, milyen egyéb dokumentumokra van szükség az iskolától, illetve milyen kiegészítő vizsgálatokat kérnek akár a gyermekpszichiátriáktól, akár a neurológiai szakrendelésekről. A vizsgáló team hozza meg a végső döntést, és ez nem megy egyik napról a másikra. A szakértői vélemény tartalma bekerül a diák bizonyítványába, ahogy az is, hogyan teljesítse a követelményeket egy-egy tantárgyból. Az értékelés komoly felelősség, hiszen a fiatal későbbi szakma- és pályaválasztása szempontjából meghatározó.

Az érettségi vizsgán a középiskolai tanulmányok időszakában érvényes kedvezmények vehetőek igénybe. Az érvényes szakértői vélemény ide vonatkozó részére hivatkozva az iskola igazgatója a vizsga évének márciusában határozatot hoz arról, hogy a diák miként tehet érettségi vizsgát. Ne feledjük, az érettségi évében már késő elindítani az eljárást, hiszen ez több éves számos lépcsőből álló folyamat végeredménye!

Fotó: KardulaKB

A fiam öt és fél éves, szeptemberben kezdi az iskolát. Felfigyeltem arra, hogy bizonyos hangokat nem jól képez. Lehetnek ennek az iskolában következményei?

Kedves Liza! 

A beszédhangok helyes képzését célul tűző terápia már az iskolakezdés előtt javasolt, hogy a helyes hangképzés megkönnyítse a betűtanulást. A kisebb hanghibák az iskolát kezdő gyermekeknél nem feltétlenül okoznak gondot a betűtanulásban, sőt a hangok és betűk összekapcsolása is könnyű lehet számukra. Érdemes azonban szem előtt tartani, hogy a hangképzés javítása minden esetleges későbbi problémát hatékonyan képes orvosolni. A folytatás olvasása →