Középső csoportos kislányom még hibásan beszél. A logopédus azt javasolta, hogy várjunk a terápiával, hátha magától változik a dolog, hiszen még csak májusban lesz öt éves. A magam részéről eléggé nyugtalan vagyok, a bátyja ennyi idősen már szépen beszélt. Miből tudhatom, hogy a spontán javulás már elkezdődött?

Kedves Enikő!

Lelkiismeretességre vall, hogy már most logopédusnál jártak a kislányával, ez sok később kialakuló probléma elejét veheti. Az öt év alatti gyermekek hanghibáival általában akkor foglalkozik a logopédus, ha kifejezetten indokolt. A korai megsegítés oka nagy számú hanghiba, vagy egyéb nyelvi elmaradás szokott lenni. A legtöbb gyermek beszéde ötéves koráig folyamatosan tisztul, anélkül, hogy terápiára lenne szükség. Minden bizonnyal erre utalt az Önök logopédusa is, amikor a spontán javulást említette.

Kérdésére visszatérve, valójában nem mindig könnyű észrevenni, amikor egy gyermek beszéde tisztulni kezd. Sok esetben előfordul, hogy a javulás elkezdődik, de hónapokig még úgy beszél a gyermek, hogy szinte érthetetlen a beszéde, irányított helyzetben, képek, tárgyak megnevezésénél, egy szavas válaszoknál mégis jól érthető, tisztán artikulált, amit mond. Amikor valamilyen helyzetben jól kezd ejteni egy hangot, vagy néha elkezdi helyesen használni beszéd közben, spontán javulásra utaló jel. Szintén ezt mutatja, ha időnként kijavítja a saját beszédét, ez azt jelzi ugyanis, hogy hallja, érzékeli, ha valamit rosszul ejtett. A hibázás felismerése a tanulási folyamat része.

Valószínűleg lánya nem vét olyan sok ejtési hibát, hogy logopédiai segítséget igényeljen már négyévesen. Az, hogy fia hasonló korában már szebben beszélt, önmagában még nem ok az aggodalomra, hiszen a gyerekek nagyon nagy különbségeket mutathatnak ezen a téren, akkor is ha testvérek. Az öt évesek szűrésén meg fogja hallgatni kislánya beszédét a logopédus, ezt követően érdemes esetleg tőle konzultációs időpontot kérni, ahol a további teendőkről beszélhetnek.

Kisfiam nagycsoportos óvodás. Az idei évben a vizuális észlelési nehézsége miatt logopédiai foglalkozásra jár. Korábban említette a logopédus, hogy számtalan otthoni játékkal, társasjátékkal is fejleszthető ez a terület. Most lesz a születésnapja, szívesen meglepnénk egy olyan játékkal, ami ezt a területet fejleszti, nagyon szeret ugyanis társasjátékozni.

Kedves Zoltán!

Tiszteletre méltó, hogy játékosan, de a fejlesztendő területet szem előtt tartva szeretnének fiukkal játszani otthon! Ez nem csupán a kapcsolatukat támogatja, hanem a támogatást igénylő terület fejlesztésére is jó alkalom!

A vizuális észlelés fejlesztésére számtalan játékot választhatnak. A nagyobb képen bizonyos apróságok megkeresése, vagy például a kirakósok mind fejlesztősen hatnak erre a területre. Persze van sok társasjáték is, ami az egész család számára szórakoztató lehet. Olyat érdemes keresni, ahol a látottak alapján kell hasonlóságot vagy különbséget keresni, ezekkel gyorsasági próbákat is lehet játszani. Sok ilyen jellegű kártyajáték és táblás társasjáték is kapható a piacon, érdemes körül nézni!

Nagyobbik lányom idén kezdte a harmadik osztályt. Bár papírja nincs róla, hogy diszlexiás, de olvasási nehézségei vannak, az írás is nehezen megy neki. Idén kezdték az angol nyelv tanulását. Látszik, hogy ezzel is gondjai vannak. Ugyanakkor tudom, hogy a mai világban nagyon fontos az érvényesüléshez, hogy idegen nyelveket is beszéljenek a fiatalok. Lehetséges, hogy sosem fog jól megtanulni angolul?

Kedves Krisztina!

Ez a kérdés sokakat foglalkoztat, főleg, ha gyermekük olvasási nehézséggel küzd. Valóban sokféle vélekedést lehet olvasni a témában. Mivel a diszlexia, illetve olvasási nehézség hátterében rengeteg ok állhat, ezért nehéz egyértelmű választ adni a kérdésére.

Számos kutatás bizonyítja, hogy az olvasási vagy írási nehézséggel küzdő gyermekek általában az idegennyelv-tanulás során is küzdelmesebben haladnak a tudásszerzéssel, mint azok a társaik, akik az anyanyelvükön jól olvasnak, és az írással sincsenek gondjaik. Ez persze nem meglepő, hiszen biztosan tapasztalta, hogy az olvasási nehézség szinte minden tantárgy esetében hátrányt jelenthet, legyen szó akár szöveges matematika feladatokról, vagy természetismeretből a hosszú, értelmezésre váró leírásokról. Ebből a megközelítésből nézve igen, az idegen nyelv tanulása során is hátrányt jelent az olvasási nehézség, hiszen sok mindent olvasás útján sajátít el a gyermek, illetve az írás is alapvető az új nyelv elsajátítása során.

Érdemes tudni, hogy az olvasási nehézség hátterében álló okok megfejtése, a részképességek célzott fejlesztése csökkentheti az ebből származó hátrányokat. Széles körben elérhetőek már olyan anyagok is – mind a nyelvtanárok, mind a szülők, mind pedig a gyermekek számára – melyek abban segítenek, hogy minimálisra csökkentsék az olvasási nehézségből fakadó nehézségeket az idegen nyelv tanulása során.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a legtöbb esetben sok munkával, kitartással, szorgalommal az olvasási nehézséggel küzdő gyermekek és felnőttek is sikeresen el tudnak sajátítani idegen nyelvet. Az igaz, hogy ez gyakran több munkájukba kerül, mint annak, akinek ezen a téren nincsen elmaradása. Az idegennyelv-tanulásban megtapasztalt sikerességét a gyermek motivációja is meghatározza, amiért szülőként Ön is sokat tehet. Lehet motiváló erejű egy külföldi cserediák program, vagy későbbi külföldi tanulmányok lehetősége, vagy akár egy külföldre tervezett családi nyaralás is! Érdemes megtalálni a módját annak, hogy gyermekük érdeklődését felkeltsék, lelkesedését pedig fenntartsák!

 

Három éves kisfiam szájpadhasadékkal született. Több műtéten is túl vagyunk már. Bálint szeptemberben kezdte az óvodát, már három hónapja jár logopédiára, de még mindig nem lehet érteni a beszédét. Sokan ijesztgetnek, hogy sosem fog szépen beszélni. Lehetséges ez? Mire számíthatok?

Kedves Éva!

Nem kell aggódnia, sokszor a tapasztalat hiánya az oka, ha mások aggodalmaskodni kezdenek.

A szájpadhasadék viszonylag ritka rendellenesség. A logopédiai terápia műtéti beavatkozást követően kezdődik, mikor a gyermek már érett rá. A három éves kor erre általában megfelelő, nincsenek elkésve. A hangképzésen a logopédus rengeteget tud alakítani, főleg, ha a műtét, vagy műtétek sikeresek voltak. A legfontosabb, hogy a gyermeket támogassák, igyekezzenek megérteni őt, ha bizonytalan magában és bátorítani, hogy kommunikáljon, amikor csak lehetséges. A kisebb előrelépést is érdemes megdicsérni, hogy ezzel motiválják a kitartását.

A szájpadhasadékkal született gyermekek a műtéteket és logopédiai terápiát követően rendszerint megtanulnak szépen, ép artikulációval beszélni, de előfordulhat, hogy ez néhány éves munkába kerül. Érdemes kivárni, végigcsinálni, ne adják fel! A befektetett munka előbb-utóbb meghozza a gyümölcsét.

 

A Logopédia Európai Napja 2019

A Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat tagintézményeiben működő logopédiai munkacsoportok idén is változatos programokkal készülnek a LOGOPÉDIA EURÓPAI NAPJA megünneplésére.

Március 6-án immár hagyományosan idén is megnyitjuk kapuinkat az érdeklődők előtt. Célunk, hogy ráirányítsuk a társadalom figyelmét a kommunikációs zavarok sokféleségére, azok lehetséges következményeire, a prevenció fontosságára és tájékoztassuk az érintetteket a szakszolgálaton belüli ellátási lehetőségekről.

A programsorozat keretében beszédszűréssel, tanácsadással, nyílt foglalkozásokkal, különböző szakmai programokkal szeretnénk megszólítani az érdeklődőket. Programjainkra várjuk az ellátásban részesülő gyermekeket, szüleiket és pedagógusaikat, valamint mindazokat a felnőtteket, akik valamilyen szempontból érintettek.

Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Letölthető programfüzet .pdf formátumban


Online lapozható programfüzet

"Logopédia

Anna lányom értelmi fogyatékos. Olyan szakirodalmat keresek, amiben a legkorszerűbb gyógymódokról és a kezelés új módszereiről olvashatok. Tud nekem ajánlani ilyen témájú könyvet?

Kedves Viola!

Ajánlom figyelmébe az Lányiné Engelmayer Ágnes: Intellektuális képességzavar és pszichés fejlődés című könyvét, amelynek nemrégiben jelent meg az átdolgozott újabb kiadása. Ez a kötet nemcsak szülőknek szól, hanem gyógypedagógusokat, pszichológusokat, a társszakmák képviselőit, valamint érdeklődő laikusokat is megszólít. Ha érdeklődik a témához kapcsolódó legújabb tudományos megközelítések iránt, garantáltan nem fog csalódni. A segítségnyújtás legkülönbözőbb módjait és lehetőségeit is megismerheti a könyvből, ami az elméleti áttekintés mellett, gyakorlati ismereteket is nyújt. A könyvet lapozgatva értékeinek és emberszemléletünk kiteljesítésében, emberségünk megőrzésében kapunk támogatást.

A címben olvasható ​​intellektuális képességzavar az értelmi fogyatékosság fogalmát felváltó, új megjelölés. Azokra alkalmazható, akiknél az értelmi képességek korlátozottak, valamint a kortárs csoportokban nehezen alkalmazkodnak. Akik a képességzavar különböző súlyosságú megnyilvánulásával küzdenek, ugyanolyan emberek, mint egészséges társaik, akiknek szintén megvannak a saját szükségleteik, személyiségük ugyanolyan értékes és figyelemreméltó. A fejlődésre, tanulásra, és a társas beilleszkedésre minden életkorban képesek, és a társadalom hasznos, és nélkülözhetetlen tagjaivá emelhetjük őket, ha az esélyegyenlőség számukra is biztosított.

A könyv arra is felhívja a figyelmet, hogy az állapot hátterében lévő okok felderítése kiemelten fontos, hiszen ez segíti az érintett gyerekek speciális szükségleteik kielégítését a gyógypedagógiai oktatás, fejlesztés, pedagógiai kísérés, a pszichológiai segítő beavatkozások és a különböző terápiás eljárások tervezésekor. Ne feledjük, a gyermek állapotának megismerése nem csupán akadályozottságai számbavételét, hanem erősségei felderítését is jelenti.