Pályaválasztási kisokos

11.-es osztály osztályfőnökeként szeretnék tanítványaimnak segíteni a pályaválasztásban. Milyen anyagokat érdemes elolvasnom az interneten?

Kedves Kolléga!

Az alábbi linkeken talál olyan információkat, illetve kérdőíveket, amelyeket pedagógusként is tud használni tanítványai támogatásához.  A pályaorientációs tevékenység témaköre online kurzus keretében kerül feldolgozásra, továbbá kérdőívek elérhetőek az általános iskolások, középiskolások és pályakezdők számára a tantárgyi érdeklődés, a tanulási erőforrások, képességek és készségek stb. felmérésére. A pályaorientáció fogalmát és tartalmát rövid összefoglaló tekinti át. Ezeket érdemes áttanulmányozni!

tatk.elte.hu/file/E-tan_A_palyaorientacio_szerepe.pdf

http://eletpalya.munka.hu/kerdoivek

http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0019_palyaorientacio/ch01s02.html

Fotó: John Kannenberg

Válogatós a gyermekem

Három éves óvodás kislányunk újabban válogatni kezdett az ételek között. Hagyjuk rá, vagy ne engedjük, hogy olyat is egyen, amit nem szívesen adunk neki?

Kedves Anna!

Az étkezés egy olyan alapvető emberi szükséglet, melynél az erőltetés, az erős befolyásolás helytelen, és komolyabb problémák forrásává is válhat. A táplálkozás belső, önszabályozó rendszeren alapul, vagyis ideális esetben egy kisgyermek alapvetően tudja, mire, és milyen mennyiségben van szüksége. Természetesen ehhez az is szükséges, hogy megfelelő feltételek (hely, idő, nyugalom, megfelelő étel) álljanak rendelkezésére. Sajnos a felnőttek már korán „elrontják” a természetes folyamatokat azzal, hogy saját elképzeléseik, ízlésük szerint irányítják a gyermekek étkezését. Például rászoktatják a túl sós, vagy édes ételek fogyasztására, a nassolásra, hogy csak a leggyakoribb hibákat említsük. Kislányuk válogatása mögött számtalan ok állhat. Figyeljék meg, és vezessenek egy-két hétig naplót arról, mikor mit válasz, mit utasít el, van-e ebben változás, vagy valamilyen mintázat? Ha tartós marad ez a viselkedés, akkor fontos megkeresni a kiváltó okot, okokat, javaslom konzultáljanak a védőnővel, illetve gyermekorvosukkal. Amennyiben pszichés okok állnak a háttérben, kérjenek segítséget pszichológus szakembertől, például a nevelési tanácsadóban.

Autizmussal kapcsolatos könyv

Óvodás kisfiam autizmussal él, rendszeresen járunk az előírt fejlesztő foglalkozásokra. Sajnos hajlamos vagyok türelmetlenné válni vele szemben, és előfordul, hogy tanácstalan, vajon jól kezelem-e a fiam. Szeretném, ha felkészülten tudnék neki segíteni otthon is. Milyen könyvet olvassak a témában?

Kedves Éva!

Az autizmussal élő gyerekek nevelése valóban nehéz helyzetek elé állítja a szülőket, természetes, hogy időre van szükségük, hogy egyre magabiztosabban tudják otthon is alkalmazni a fejlesztők és a segítők nevelési javaslatait. Nem könnyű elfogadni, hogy a gyermek sajátos nevelési igényű, más bánásmódot igényel, mint a kortársai és természetesen a gyermek jövője miatti aggodalom is megterheli a szülőket. A szülőcsoportok és a segítőkkel folytatott konzultációk sokat segítenek abban, hogy kezelhetővé és reménytelivé válhasson ez az élethelyzet.

Ajánlom figyelmébe Kari Dunn Buron és Mitzi Curtis: A csodálatos 5 pontos skála: a társas viselkedés és az önkontroll összefüggésének tudatosítása a nevelésben gyerekek, serdülők és felnőttek számára című könyvét, ami a Geobook Hungary kiadó gondozásában jelent meg.

A kötet nem csupán az autizmussal élő gyerekeknek, fiataloknak és felnőtteknek segítő szülők és szakemberek számára nyújt támogatást a nehéz helyzetek, a problematikus viselkedés kezelésére. Olyan autizmus-barát rendszert tanít meg, amivel a nehezen érthető érzelmeket lehet egyszerűen megtanítani a gyermek számára, és segít elkerülni a kialakuló viselkedésproblémák következményeit, nem utolsó sorban megtanítja a feszült helyzetek megoldásához nélkülözhetetlen kommunikáció alapjait. Ez a nagyon gyakorlatias módszer a már jól ismert vizuális szimbólumok használatával az önismeret, az önszabályozás, az önállóság fejlesztésével az autizmussal élő ember mindenkori beilleszkedését segíti különböző élethelyzetekben: a családban, az iskolában, az utcán, vagy akár a lakóotthonban egyaránt. A könyv kiváló ötletekkel szolgál a nehezen kezelhető helyzetekben alkalmazható stratégiák kialakításához akkor is, ha kicsi még a gyermek és nem tud beszélni, vagy ha jó tanuló, és kiválóak a nyelvi készségei, sőt akkor is, ha nem autizmus áll a sajátos indulatkezelési nehézségek hátterében. A kötet végén a napi munkát segítő fénymásolható skálák, és segédletek kaptak helyet. Kiváló kézikönyv, ami garantáltan megkönnyíti a szülők dolgát.

Mit okozhat a kistestvér érkezése az idősebb gyerekben?

Nagyobbik fiam két és fél éves, négy hónapos a kistestvére. Mióta megszületett jellemzően újra babás dolgokat csinál, olyan szokásai vannak, amiket korábban már elhagyott. Az utóbbi hónapban a beszéde is visszaesett, újra értelmetlen babaszavakkal próbálja kifejezni magát. Lehet, hogy elfelejtette, amit korábban már megtanult?

Kedves Iván!

Aggodalomra semmi ok, sok családban előforduló jelenség, hogy a kistestvér érkezése nem várt visszafejlődést okoz a nagyobb gyermeknél. Ez megmutatkozhat a játékban, a szobatisztaságban, sőt alvási nehézségekben, és a beszédben is érzékelhető lehet. Tulajdonképpen ez a reakciója a nagyobb gyermeknek a kialakult új helyzetre. Mindenképpen érdemes figyelni a felvett új szokásokat, és amennyire csak lehet, kezeljék természetesen a helyzetet. Ha a szülők a kistesó születése után is törekszenek arra, hogy a nagyobb gyermek megfelelő személyes figyelmet kapjon, és olyan programoknak is teret engednek, amelyek a nagyobb igényeihez igazodnak, akkor ezek a problémák átmeneti nehézségek lesznek csupán. Néhány hónap alatt a nagytestvér megszokja a megváltozott dolgok rendjét és sikeresen alkalmazkodik a helyzethez. Természetesen a gyermek személyiségétől is nagyban függ, hogy ez mennyi ideig tart, illetve, hogy sikerül-e egyedül megbirkóznia az új helyzettel. Amennyiben érzékenyebb, törődésre jobban vágyó gyermekük van, lehet, hogy pszichológus szakember segítségét is érdemes igénybe venni.

Félelme, hogy gyermeke talán elfelejtette, amit korábban már tudott a beszéd területén, valószínűleg alaptalan. Inkább figyelemfelhívásra használja a babás beszédet, talán éppen azért, mert így az aggódás miatt több figyelmet kap. Javaslom, hogy ne csináljanak ügyet a dologból, mert azzal éppen a nem kívánt babás beszédet erősítik meg nála. Inkább akkor részesítsék nagyobb figyelemben és akkor dicsérjék, ha valamilyen vágyát, igényét, szükségletét korának megfelelő módon fejezte ki. Ezzel a viselkedéssel hozzájárulnak, hogy minél rövidebb ideig tartson a fent leírt állapot és valóban átmeneti jelenségről legyen szó.

A Logopédia Európai Napja 2019

A Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat tagintézményeiben működő logopédiai munkacsoportok idén is változatos programokkal készülnek a LOGOPÉDIA EURÓPAI NAPJA megünneplésére.

Március 6-án immár hagyományosan idén is megnyitjuk kapuinkat az érdeklődők előtt. Célunk, hogy ráirányítsuk a társadalom figyelmét a kommunikációs zavarok sokféleségére, azok lehetséges következményeire, a prevenció fontosságára és tájékoztassuk az érintetteket a szakszolgálaton belüli ellátási lehetőségekről.

A programsorozat keretében beszédszűréssel, tanácsadással, nyílt foglalkozásokkal, különböző szakmai programokkal szeretnénk megszólítani az érdeklődőket. Programjainkra várjuk az ellátásban részesülő gyermekeket, szüleiket és pedagógusaikat, valamint mindazokat a felnőtteket, akik valamilyen szempontból érintettek.

Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Letölthető programfüzet .pdf formátumban


Online lapozható programfüzet

"Logopédia

A kislányom most kezdte az óvodát, de még nem beszél, csak mutogat, és hangutánzó szavakat használ. Az óvó nénik, és én is kezdünk emiatt aggódni. Szerencsére, amit neki mondanak, mindent megért és reagál is rá. Ilyen esetben mi a teendő?

Kedves Lázár!

Köszönöm a kérdését, az Ön által említett esetben valóban érdemes szakemberhez fordulni. Ha a lányok két és fél, a fiúk három éves korukra sem kezdenek el beszélni, ez mindenképpen indokolt. Különösen igaz ez akkor, ha az óvodai beszoktatást követően sem indul meg a gyermek beszéde.

Az, hogy a beszéd milyen életkorban indul meg nagy egyéni különbségeket mutat, és sok tényezőn múlik. Vannak olyan esetek, amikor valóban csak arról van szó, hogy később indul meg a beszéd, ilyenkor idősebb korban nem maradnak tünetek emiatt. Számos eset ismert azonban, amikor a gyermek nem csak késve, hanem másképpen sajátítja el a beszédet, amikor az már megindul. Ilyenkor a későbbiekben gyakran maradnak tünetek, amik zavaróak és az iskolai teljesítményt is negatívan befolyásolják. Érdemes tehát szakemberhez fordulni, hogy mielőbb segítséget kapjon a gyermek, hogy a későbbi kudarcait megelőzhessék.

Mindenképpen bizakodásra ad okot, hogy a kislánya mindent ért! Ez nagyon jó, hiszen van kapcsolata a környezetével, így valószínűleg kevésbé frusztrálja a helyzet, hogy még nem beszél.

Elsősorban logopédus felkeresését javaslom. A szakemberek ilyenkor hallásvizsgálatot szoktak kérni és logopédiai vizsgálatot is végeznek, amely feltárja a fejlesztésre szoruló területeket. Készüljenek rá, hogy a vizsgálat a gyermek életkorából adódóan több alkalmat is igénybe vehet, erre azért van szükség, hogy ne legyen túl fárasztó a gyermek számára. A logopédus a vizsgálatok végén tanácsadás keretében nyújt segítséget, a szükségleteknek megfelelően terápiás megsegítést ajánl egyéni, illetve kiscsoportos formában.