Így, hogy melegebb az idő, egyre nehezebben veszem rá a fiamat az itthon maradásra, gyakorlásra. Ez a logopédiára is igaz. Mit tegyek, hogy leüljön gyakorolni?
Kedves Orsolya!
Ahogy tanév haladásával teljesen érthető, hogy a gyerekek egyre fáradtabbak. A jó idő beköszöntével természetes vágyuk, hogy minél több időt töltsenek a szabadban friss levegőn. Ez nem csupán örömet okoz számukra, hanem kifejezetten hasznos is: a friss levegőn való mozgás segíti a figyelem megújulását, és megkönnyíti a délutáni feladatokkal, gyakorlással való foglalkozást. Érdemes ezért naponta beiktatni egy kis „levegőzős holtidőt”, ami segíthet abban, hogy gyermeke könnyebben vegye a délutáni tanulási akadályokat is.
A logopédiai gyakorlás sem kell, hogy mindig asztalhoz kötött, füzetes feladat legyen. Az elmúlt hónapok során bizonyára már kialakult egyfajta rutin, és tapasztalhatták, hogy a beszédfejlesztés szóbeli, játékos formában is hatékonyan működik. A logopédiai foglalkozásokat követően érdemes megnézni, mit írt vagy ragasztott be gyermeke a gyakorlófüzetbe. Ezek a gyakorlatok otthon is folytathatók, sokszor akár szóban is, játékos módon. Különösen, ha artikuláció javítása a cél, fontos, hogy a logopédus által kialakított hangok minél inkább beépüljenek a spontán beszédbe – ebben pedig a játékos gyakorlás nagy segítséget jelenthet.
Természetesen előfordulhat, hogy a logopédus írásos gyakorlófeladatot is ad. Ilyen esetben ezt érdemes a délutáni szabadtéri játék utánra időzíteni, amikor gyermeke már kimozogta magát, és könnyebben tud koncentrálni. A lényeg minden esetben a játékos hozzáállás, amely nemcsak megkönnyíti a közös munkát, hanem segít abban is, hogy gyermeke örömmel gyakorolja a megtanultakat.
A nyár közeledtével fontos, hogy a logopédiai gyakorlás ne tűnjön kényszernek – inkább váljon a mindennapok természetes részévé, közös játékká, beszélgetéssé, élménnyé. Így gyermeke beszéde folyamatosan fejlődhet, még akkor is, ha közben élvezi a jó időt és a szünidő szabadságát.