A fiam az iskolában állandóan izeg-mozog, nem figyel. Lehetséges, hogy hiperaktív? Kinövi, vagy forduljak szakemberhez?

Kedves Apuka!

Az egészséges gyerekek is gyakran fészkelődnek az iskolapadban, ha egyéb figyelemreméltó viselkedésbeli és tanulási problémák nem jelentkeznek, nincs ok az aggodalomra. Amikor gyanítható, hogy hiperaktivitás áll a háttérben, a következő tünetekre érdemes odafigyelni. A hiperaktív gyerekeknél a figyelem fenntartása, a koncentrálás, illetve az elmélyülés jelenti a legnagyobb nehézséget. A gyermek fészkelődik, mocorog a padban, sokat beszél, és órán sem tudja megállni, hogy ne a padtársával diskuráljon. A szabályokat és az utasításokat nehezen fogadja el, rakoncátlankodik, és amikor csak teheti lázad a tiltásokkal szemben. A folytatás olvasása →

Mit jelent gyógytestnevelésben a II/A és a II/B kategória?

Kedves Anyuka!

Az iskolakezdés izgalmai közepette gyakran indul az év azzal, hogy az iskolaorvos vagy az ortopédszakorvos gyógytestnevelést javasol a gyerekeknek. Ilyenkor megilletődünk, mit is jelent pontosan a megállapított kategória, amit gyermekünk kapott. Íme, egy rövid áttekintés, ami segít az értelmezésben. A folytatás olvasása →

Iskolás korú kislányom gyakran felriad éjszakánként, rendszeresen meséli, hogy rémálmok gyötrik. Hogyan segíthetek neki?

Kedves Szülő!

Sok család teszi fel aggódva ezt a kérdést, gyakori probléma, hogy a gyermek az éjszaka közepén felébred, sír, rossz álmokról, félelmekről számol be. Hogy jobban megértsük a rémálmok lehetséges okait, kezdjük azzal, mit érdemes tudni az alvásról! Miközben álmodunk, agyunk sajátos működésmódban dolgozik. A központi idegrendszer ilyenkor dolgozza fel az aznapi, vagy a múltbéli eseményeket, és rendszerezi a naponta ránk zúduló temérdek információt. Ennek az alvásszakasznak tehát nagyon fontos szerepe van testi-lelki jóllétünk szempontjából. Ha egy gyermeket túl sok stressz éri, ha nehezen illeszkedik be az iskolai közösségbe, és környezetében megoldatlan problémák okoznak feszültséget, gyakrabban jelentkezik a nyugtalan alvás, a gyerekek rossz álmoktól szenvednek. Hasonló helyzetben ez szinte minden gyermeknél előfordul.

A folytatás olvasása →

Otthon vagyok a másfél éves lányommal. Mit tudok tenni, hogy szépen fejlődjön a beszéde?

Kedves Anyuka!

Beszélgessen minél többet gyermekével, amikor csak teheti, játék, mesélés, vagy akár könyvnézegetés közben is. A gyermek életkorának megfelelően kérdezzen és válaszoljon! Segíthet azzal is, ha lassabb tempóban, tagoltan beszél gyermekével, igazodva a gyermek szókincséhez! Hangutánzó szavakkal, tárgyak, cselekvések megnevezésével, rövid mondatokkal kísérheti a mindennapi tevékenységeiket, vagy akár a közös játékot is. A folytatás olvasása →

Mi lehet az oka, hogy a fiam nem érti, amit elolvas, és folyamatos kudarcok érik emiatt az iskolában?

246712218_38b73a6137_zKedves Anyuka!
Ha a szülők olvasási nehézségekre figyelnek fel gyermeküknél, az első dolog, ami általában eszükbe jut, hogy olvasási zavar állhat a probléma hátterében. Ezt más néven diszlexiaként emlegetik a szakemberek. Sokat halljuk manapság ezt a kifejezést, de vajon mennyire vagyunk tisztában azzal, mit is jelent a szó pontosan?
A diszlexia a tanulási teljesítményt befolyásolja. Megmutatkozhat betűtévesztés formájában, és az is előfordulhat, hogy a gyermek fordított sorrendben olvassa a szavakat, illetve nem érti, amit olvas. Több terület lehet egyszerre érintett, ilyenkor az írás és a helyesírás is nehézségekbe ütközik.

Akadnak olyan gyerekek, akik számára a hangos olvasás jelent problémát, habár a magukban olvasott szöveget megértik. Ők általában könnyebben tanulnak verset is.

A folytatás olvasása →

28 / 28 oldal« Első...1020...2425262728