Harmadik osztályos kisfiam nagyon csúnyán ír. Lehet, hogy diszgráfiás?

Kedves Dániel!

A csúnya íráskép önmagában még nem utal diszgráfiára, vagyis írászavarra, ám valóban lehet árulkodó jel, ami erre a problémára utal. A pontos diagnózis megállapítása mindenképpen logopédus szakember feladata.

A diszgráfia többféle formában is megjelenhet, érintheti az írásképet, ami csúnya, olvashatatlan vagy nehezen olvasható írásban érhető tetten, de az írás tartalmában is tetten érhető. Ilyenkor előfordulhat a betűk, szótagok gyakori kihagyása, a betűk cseréje és a helyesírás hibái is. Ha valóban diszgráfiával állnak szemben, a célzott terápia segítségével gyors javulást lehet elérni.

A csúnya írásnak azonban más oka is lehet. Sok esetben a kéz ügyesítésével, az aprólékos, úgynevezett finommozgások fejlesztésével már jó eredményt lehet elérni. Amennyiben bizonytalan, vagy további kérdése van a gyermek írásával kapcsolatban, mindenképpen ajánlom, hogy keressen fel szakembert!

Elmúltam 18 éves, középiskolás koromban nem sikerült az érettségim matematikából. Később újra próbálkoztam, akkor is megbuktam. Lehet, hogy diszkalkuliás vagyok? Kitől kérhetem a vizsgálatot, ha a pedagógiai szakszolgálatban már nem vizsgálnak meg, és nem veszek részt a köznevelésben?

Kedves Máté!

Csak bátorítani tudom, hogy részt vegyen a vizsgálaton, hiszen a diszkalkúlia felismerése és kezelése segít megbirkózni a vizsga helyzettel is, sőt ha súlyos tanulási zavart diagnosztizálnak Önnél, a vizsgán mentesítést is kaphat a tárgyból. A folytatás olvasása →

Óvodás gyermekemmel szívesen játszanék otthon olyan játékokat, amik segítenek neki, hogy fejlődjön a figyelme, és jobban megbarátkozzon a számolással. Mit javasol, milyen játékokat játsszunk?

Kedves Eszter!

Remek ötlet az otthoni játék! A játékos tanulás a leghatékonyabb agytorna a gyerekek számára. A tárgyak színek, formák és méretek szerinti rendszerezése nemcsak élményt jelent a kicsik számára, hanem a gondolkodás fejlesztését is segíti. A folytatás olvasása →

Óvodás gyermekem az óvodai foglalkozásokon nehezebben barátkozik a számolással, mint a társai, ezért fejlesztő pedagógus is foglakozik vele. A gyógytestnevelés segíthet neki a gyorsabb fejlődésben?

Kedves Emese!

Bizony segíthet! Sokan nem is gondolnák, hogy a részképesség zavarok, mint például a fejlesztést igénylő számolási nehézségek könnyebben és gyorsabban javulnak, ha a hagyományos gyógypedagógiai foglalkozások mellett mozgásfejlesztéssel is segítjük a gyógyulást. A folytatás olvasása →

Középiskolás gyermekem diszkalkuliás, és jó ideje fejlesztésre jár. Milyen könnyítést kérhetünk számára az érettségi vizsgán?

Kedves Szülő! 

Azoknak a sajátos nevelési igényű diákoknak, akik számolási nehézségekkel birkóznak, és megfelelő ideje járnak fejlesztésre, szerencsére komoly esélyük van arra, hogy jól vegyék a vizsgahelyzetek akadályait. A folytatás olvasása →

Mi lehet az oka, hogy a fiam nem érti, amit elolvas, és folyamatos kudarcok érik emiatt az iskolában?

246712218_38b73a6137_zKedves Anyuka!
Ha a szülők olvasási nehézségekre figyelnek fel gyermeküknél, az első dolog, ami általában eszükbe jut, hogy olvasási zavar állhat a probléma hátterében. Ezt más néven diszlexiaként emlegetik a szakemberek. Sokat halljuk manapság ezt a kifejezést, de vajon mennyire vagyunk tisztában azzal, mit is jelent a szó pontosan?
A diszlexia a tanulási teljesítményt befolyásolja. Megmutatkozhat betűtévesztés formájában, és az is előfordulhat, hogy a gyermek fordított sorrendben olvassa a szavakat, illetve nem érti, amit olvas. Több terület lehet egyszerre érintett, ilyenkor az írás és a helyesírás is nehézségekbe ütközik.

Akadnak olyan gyerekek, akik számára a hangos olvasás jelent problémát, habár a magukban olvasott szöveget megértik. Ők általában könnyebben tanulnak verset is.

A folytatás olvasása →