Kisfiam idén kezdte a második osztályt. Már tavaly is nagyon jó olvasónak számított, ez idén is megmaradt. Nem cseréli a betűket, jó tempóban, viszonylag gördülékenyen olvas. Viszont hiába olvassa el hibátlanul a hosszabb szövegeket, utána a feladatok megoldása közben olyan, mintha semmire nem emlékezne belőle. Mi lehet ennek az oka? Mit kéne tennem?

Kedves Márta!

Soraiból kitűnik, hogy kisfiának sokat segít otthon a tanulásban. Ez nagyon jó, követendő példa! Annak is nagyon örülök, hogy ezek szerint kisfia ügyesen elsajátította az olvasás művészetét, hiszen szépen tudja olvasni az előtte álló szövegeket.

Amit kérdésében említ, hogy mintha nem emlékezne a fia az olvasottakra, más gyerekeknél is előfordul. Nagyon sok szó esik az olvasás technikai oldaláról, el tudja-e olvasni a szöveget a gyermek, cseréli-e a betűket, hány hibával olvas, szótagolva olvas-e stb. Ez azonban nem minden. Kevesebb szó esik arról, hogy ahhoz, hogy az írott nyelvet megértsük, nem csak technikailag kell megtanulni olvasni, az is fontos, hogy amit olvasunk, azt közben értsük, és vissza tudjunk rá emlékezni. Ezeket tanulási folyamat eredményeként sajátítjuk el.

Érdemes tudni, hogy mivel az olvasás több lépcsős folyamat, a nehézségek mindenkinél más-más területen jelentkezhetnek. Így tehát megtörténhet az, hogy míg kisfia nagyon jó technikával olvas, addig neki a szövegemlékezet vagy a szövegmegértés területén akadnak nehézségei. Mivel az emlékezet nehézségei általában nem csak olvasásban szoktak jelentkezni, ezért valószínűleg az írott szöveg megértésének problémájával küzd. Nagyon jó, hogy észrevette ezt gyermekénél!

Az olvasásértés fejlesztésére számos lehetőség nyílik. Segít, ha olvasás előtt felhívjuk a gyermek figyelmét arra, hogy próbálja meg megérteni, amit olvas. Ezt feladattal is elősegíthetjük, például koppintson, ha valamelyik szót nem érti. Érdemes ebben a korban hangosan olvasásra bíztatni a csemetét. Miután elolvasta az adott szöveget vagy szövegrészt, beszélgethetünk róla, kérhetjük, hogy keressen meg egy-egy szót a szövegben, mesélje el saját szavaival, miről olvasott. Amennyiben ez nagy nehézséget okoz, eleinte megoldást jelenthet, ha a szövegeket részenként olvastatjuk vele és úgy beszélgetünk róla. Fontos, hogy a szavak jelentésével tisztában legyen a gyermek, ha nehezebb, ritkább, kevésbé ismert szó van a szövegben, mindenképpen magyarázzuk meg, mit jelent és kérjük, hogy mondjon vele mondatot. Hasznos játék lehet az is, hogy egy-egy mondat felolvasása után az apróságokra rákérdezünk, majd a szöveg végigolvasása után szintén kérdéseket teszünk fel a tartalomra vonatkozóan.

Az, hogy otthon segítik a gyermeküket, nagyon jó, főleg akkor, ha valamilyen területen nehézséggel küzd. Az azonban nagyon fontos, hogy szakemberrel is konzultáljanak. Keressenek fel logopédust, aki vizsgálatot követően pontosabban meghatározhatja, hogy mely terület elmaradása okozza a nehézséget az olvasásértésben. Szükség esetén terápiás megsegítést fog javasolni, de az is lehet, hogy hasznos jó tanácsokat ad, amivel otthon személyre szabottan tud segíteni kisfiának!

Nagyon nehezen megy a matek a 14 éves fiamnak, kiderült, hogy diszkalkuliás. Mára ott tartunk, hogy nem szívesen jár iskolába, ráadásul a tanárok magatartásprobléma miatt is nyaggatják. Nem figyel órán, elmondása szerint nem érti, amit tanulnak. Kell-e gyógyszert szednie a gyermekemnek, ha a fejlesztés nem segít?

Kedves Eszter!

A diszkalkulia önmagában nem igényel gyógyszeres kezelést, korszerű terápiával és megfelelő pedagógiai eljárásokkal hatékonyan kezelhető.  Ezek a kezelések már önmagukban segíthetnek a gyerekeknek a különböző típusú tanulási és figyelemi problémáknál és a helyes számolási stratégiák kialakításában. Ilyenkor csökken a gyermekre nehezedő stressz, és a magatartásproblémák is ritkábban jelentkeznek.

Azonban vannak olyan gyerekek, akiknél a számolási zavar mellett súlyos figyelemzavart,  ADHD-t vagy szorongásos zavart, depressziót is diagnosztizálnak. Ha ezek együtt fordulnak elő a diszkalkuliával, a gyermekpszichiáter gyógyszeres kezelést javasol az ADHD tünetek csökkentésére, esetleg szorongás elleni gyógyszert, vagy antidepresszánst ír fel. Ám ez sem minden figyelem zavarral küzdő gyerkőcnél indokolt. Van, akinél a mozgásterápia már hatékonyan segíti az idegrendszer érését, és nincs szükség gyógyszeres kezelésre. A viselkedési problémákat a szakszolgálatoknál végzett pszichoterápia is mérsékli.  Az iskola- vagy óvodapszichológussal való találkozások ugyancsak növelik  a gyermek önbecsülését, és oldódhat a matematika tanulás miatt átélt stressz is.  Néhány gyermeknél viszont kizárólag az iskolai környezet átalakítása, esetleg az iskolaváltás hoz eredményt. A kisebb tanulói létszámmal indított osztályokban könnyebbé válik a csoportban való matematika tanulás.

Minél több szakember segíti a gyermeket, a szülőt és a tanárait, minél több elfogadást és támogatást kap a gyerkőc – a megfelelő terápia megválasztásával – annál nagyobb esély van arra, hogy a gyermek a saját erőfeszítése révén is megbirkózik a diszkalkulia miatti nehézségekkel.

Kisfiam második osztályos, számolási zavart találtak nála, emiatt év eleje óta fejlesztésre jár. Nagyon szeretjük az otthoni gyakorlást. Van esetleg olyan könyv, amiben találok újabb játékötleteket?

Kedves Attila!

Nagy örömmel hallom, hogy szeretik az otthoni gyakorlást. A számolási zavarral küzdő gyerekek egyéni terápiája akkor igazán hatékony, ha ezek a közösen végzett játékos feladatok is rendszeresek. A megfelelő gyakorlatok kiválasztásához fontos tudni, hogy ezeknek a gyerekeknek általában komoly hiányosságaik vannak az alapvető számfogalmak terén, amelyek többnyire a számrendszerrel kapcsolatos bizonytalan vagy hibás mennyiségészlelésben gyökereznek. Fontos segíteni nekik abban, hogy jobban értsék a számok és a köztük lévő viszonyokat. Az elemi szám- és mennyiségfogalmak megértéséhez és hatékony gyakorlásához a szemléltető, vizuálisan megtapasztalható élmények elengedhetetlenek. Később a magasabb matematikai szintek is könnyebben elsajátíthatóak, ha ezeket az alapok rendben vannak. A leglényegesebb az állandó ismétlés, illetve a kis lépésekben való haladás. Minden új tudáselemnek biztos alapokon, a korábban tanult és elsajátított ismereteken kell nyugodnia.

Ezek a tapasztalatok késztettek arra, hogy magam is kitaláljak, vagy máshonnan átvegyek és átdolgozzak számos játékot és fejtörőt. Ajánlom figyelmébe a Száz játék és fejtörő a számolási nehézségek legyőzésére című kötetet, ami egy remek gyakorlókönyv diszkalkuliával küzdő diákok számára, nagyon szeretem használni. A könyv nemcsak a diszkalkuliásoknak, hanem a matematikában nehezebben haladóknak is kedvet csinál a számoláshoz. Könnyen érthető gyakorlatokat és játékokat kínál tanárok és szülők számára egyaránt, amelyekkel ösztönzik a diákokat a számokkal való tevékenységre papír, ceruza, vagy gyakran dobókocka és egyéb izgalmas eszközök használatával.

Egy angol nyelvű oldalon, a www.ronitbird.com honlapon keresztül minden olvasó kapcsolatba léphet a szerzővel, és visszajelzést küldhet arról, hogy az ő gyerekei vagy diákjai hogyan fogadták az itt javasolt módszert. Azok, akiknek a nyelvhasználat nem jelent akadályt, a honlapon tanácsokat kaphatnak, a fórumon pedig eszmét cserélhetnek a számolási nehézségekkel kapcsolatos problémáikról és saját tapasztalataikról is. A kötetben található regisztrációs kód segítségével minden játék letölthető a könyv elektronikus mellékletéből is.

 

Negyedik osztályos lányomnál diszlexiát állapítottak meg tavaly, azóta rendszeresen jár fejlesztésre és otthon is sokat gyakorolunk. Több helyen olvastam, hogy a nagyobb betűközökkel írt szövegeket könnyebben tudják olvasni az olvasási zavarral küzdő gyerekek, sőt ez fejleszti az olvasási készségüket is. Ez tényleg igaz?

Kedves Ibolya!

A közös otthoni gyakorlás mindig rengeteget segít abban, hogy az olvasási zavarral küzdő gyermek kedvet érezzen a feladatok elvégzéséhez, és kitartó maradjon. Csak így tovább! A tananyag elsajátításának nehézsége sok kudarcélmény forrása, a gyerekek könnyen feladják a gyötrelmes kísérleteket, hogy haladjanak a tananyaggal.

Fontos tudni, hogy a diszlexiának rengeteg típusa van, és a mögötte húzódó okok is sokfélék lehetnek. Ezért nehéz általános tanácsot adni, mi az, ami a legnagyobb segítség a diszlexiás gyerekek számára. Nem is lehet. Ha például a vizuális észlelés gyengesége áll a lánya olvasási nehézségének hátterében, a nagyobb betűközök valóban segítségére lesznek olvasáskor. Ez azonban nem általános érvényű, és nem mindenkinél igaz.

Napjainkban számos kutatás foglalkozik ezzel a témakörrel. A tudomány és a képalkotó eljárások fejlődésével az agy pontosabb feltérképezése is lehetségessé válik a tudósok számára. Ezekre alapozva számtalan új digitális eszköz fejlesztésére is sor kerül, így számos lehetőség nyílik arra, hogy azok, akik olvasási nehézséggel küzdenek, megtalálják a számukra legmegfelelőbb segítségét. Fontos, hogy szakember közreműködésével tájékozódjunk a támogató lehetőségekről és vele együtt keressünk megoldást a felmerülő nehézségekre. Az olvasási nehézséggel természetesen terápiás megsegítés útján is javasolt foglalkozni.

Harmadik osztályos kisfiam nagyon csúnyán ír. Lehet, hogy diszgráfiás?

Kedves Dániel!

A csúnya íráskép önmagában még nem utal diszgráfiára, vagyis írászavarra, ám valóban lehet árulkodó jel, ami erre a problémára utal. A pontos diagnózis megállapítása mindenképpen logopédus szakember feladata.

A diszgráfia többféle formában is megjelenhet, érintheti az írásképet, ami csúnya, olvashatatlan vagy nehezen olvasható írásban érhető tetten, de az írás tartalmában is tetten érhető. Ilyenkor előfordulhat a betűk, szótagok gyakori kihagyása, a betűk cseréje és a helyesírás hibái is. Ha valóban diszgráfiával állnak szemben, a célzott terápia segítségével gyors javulást lehet elérni.

A csúnya írásnak azonban más oka is lehet. Sok esetben a kéz ügyesítésével, az aprólékos, úgynevezett finommozgások fejlesztésével már jó eredményt lehet elérni. Amennyiben bizonytalan, vagy további kérdése van a gyermek írásával kapcsolatban, mindenképpen ajánlom, hogy keressen fel szakembert!

Elmúltam 18 éves, középiskolás koromban nem sikerült az érettségim matematikából. Később újra próbálkoztam, akkor is megbuktam. Lehet, hogy diszkalkuliás vagyok? Kitől kérhetem a vizsgálatot, ha a pedagógiai szakszolgálatban már nem vizsgálnak meg, és nem veszek részt a köznevelésben?

Kedves Máté!

Csak bátorítani tudom, hogy részt vegyen a vizsgálaton, hiszen a diszkalkúlia felismerése és kezelése segít megbirkózni a vizsga helyzettel is, sőt ha súlyos tanulási zavart diagnosztizálnak Önnél, a vizsgán mentesítést is kaphat a tárgyból. A folytatás olvasása →