Kisfiam második osztályos, számolási zavart találtak nála, emiatt év eleje óta fejlesztésre jár. Nagyon szeretjük az otthoni gyakorlást. Van esetleg olyan könyv, amiben találok újabb játékötleteket?

Kedves Attila!

Nagy örömmel hallom, hogy szeretik az otthoni gyakorlást. A számolási zavarral küzdő gyerekek egyéni terápiája akkor igazán hatékony, ha ezek a közösen végzett játékos feladatok is rendszeresek. A megfelelő gyakorlatok kiválasztásához fontos tudni, hogy ezeknek a gyerekeknek általában komoly hiányosságaik vannak az alapvető számfogalmak terén, amelyek többnyire a számrendszerrel kapcsolatos bizonytalan vagy hibás mennyiségészlelésben gyökereznek. Fontos segíteni nekik abban, hogy jobban értsék a számok és a köztük lévő viszonyokat. Az elemi szám- és mennyiségfogalmak megértéséhez és hatékony gyakorlásához a szemléltető, vizuálisan megtapasztalható élmények elengedhetetlenek. Később a magasabb matematikai szintek is könnyebben elsajátíthatóak, ha ezeket az alapok rendben vannak. A leglényegesebb az állandó ismétlés, illetve a kis lépésekben való haladás. Minden új tudáselemnek biztos alapokon, a korábban tanult és elsajátított ismereteken kell nyugodnia.

Ezek a tapasztalatok késztettek arra, hogy magam is kitaláljak, vagy máshonnan átvegyek és átdolgozzak számos játékot és fejtörőt. Ajánlom figyelmébe a Száz játék és fejtörő a számolási nehézségek legyőzésére című kötetet, ami egy remek gyakorlókönyv diszkalkuliával küzdő diákok számára, nagyon szeretem használni. A könyv nemcsak a diszkalkuliásoknak, hanem a matematikában nehezebben haladóknak is kedvet csinál a számoláshoz. Könnyen érthető gyakorlatokat és játékokat kínál tanárok és szülők számára egyaránt, amelyekkel ösztönzik a diákokat a számokkal való tevékenységre papír, ceruza, vagy gyakran dobókocka és egyéb izgalmas eszközök használatával.

Egy angol nyelvű oldalon, a www.ronitbird.com honlapon keresztül minden olvasó kapcsolatba léphet a szerzővel, és visszajelzést küldhet arról, hogy az ő gyerekei vagy diákjai hogyan fogadták az itt javasolt módszert. Azok, akiknek a nyelvhasználat nem jelent akadályt, a honlapon tanácsokat kaphatnak, a fórumon pedig eszmét cserélhetnek a számolási nehézségekkel kapcsolatos problémáikról és saját tapasztalataikról is. A kötetben található regisztrációs kód segítségével minden játék letölthető a könyv elektronikus mellékletéből is.

 

Negyedik osztályos lányomnál diszlexiát állapítottak meg tavaly, azóta rendszeresen jár fejlesztésre és otthon is sokat gyakorolunk. Több helyen olvastam, hogy a nagyobb betűközökkel írt szövegeket könnyebben tudják olvasni az olvasási zavarral küzdő gyerekek, sőt ez fejleszti az olvasási készségüket is. Ez tényleg igaz?

Kedves Ibolya!

A közös otthoni gyakorlás mindig rengeteget segít abban, hogy az olvasási zavarral küzdő gyermek kedvet érezzen a feladatok elvégzéséhez, és kitartó maradjon. Csak így tovább! A tananyag elsajátításának nehézsége sok kudarcélmény forrása, a gyerekek könnyen feladják a gyötrelmes kísérleteket, hogy haladjanak a tananyaggal.

Fontos tudni, hogy a diszlexiának rengeteg típusa van, és a mögötte húzódó okok is sokfélék lehetnek. Ezért nehéz általános tanácsot adni, mi az, ami a legnagyobb segítség a diszlexiás gyerekek számára. Nem is lehet. Ha például a vizuális észlelés gyengesége áll a lánya olvasási nehézségének hátterében, a nagyobb betűközök valóban segítségére lesznek olvasáskor. Ez azonban nem általános érvényű, és nem mindenkinél igaz.

Napjainkban számos kutatás foglalkozik ezzel a témakörrel. A tudomány és a képalkotó eljárások fejlődésével az agy pontosabb feltérképezése is lehetségessé válik a tudósok számára. Ezekre alapozva számtalan új digitális eszköz fejlesztésére is sor kerül, így számos lehetőség nyílik arra, hogy azok, akik olvasási nehézséggel küzdenek, megtalálják a számukra legmegfelelőbb segítségét. Fontos, hogy szakember közreműködésével tájékozódjunk a támogató lehetőségekről és vele együtt keressünk megoldást a felmerülő nehézségekre. Az olvasási nehézséggel természetesen terápiás megsegítés útján is javasolt foglalkozni.

Harmadik osztályos kisfiam nagyon csúnyán ír. Lehet, hogy diszgráfiás?

Kedves Dániel!

A csúnya íráskép önmagában még nem utal diszgráfiára, vagyis írászavarra, ám valóban lehet árulkodó jel, ami erre a problémára utal. A pontos diagnózis megállapítása mindenképpen logopédus szakember feladata.

A diszgráfia többféle formában is megjelenhet, érintheti az írásképet, ami csúnya, olvashatatlan vagy nehezen olvasható írásban érhető tetten, de az írás tartalmában is tetten érhető. Ilyenkor előfordulhat a betűk, szótagok gyakori kihagyása, a betűk cseréje és a helyesírás hibái is. Ha valóban diszgráfiával állnak szemben, a célzott terápia segítségével gyors javulást lehet elérni.

A csúnya írásnak azonban más oka is lehet. Sok esetben a kéz ügyesítésével, az aprólékos, úgynevezett finommozgások fejlesztésével már jó eredményt lehet elérni. Amennyiben bizonytalan, vagy további kérdése van a gyermek írásával kapcsolatban, mindenképpen ajánlom, hogy keressen fel szakembert!

Elmúltam 18 éves, középiskolás koromban nem sikerült az érettségim matematikából. Később újra próbálkoztam, akkor is megbuktam. Lehet, hogy diszkalkuliás vagyok? Kitől kérhetem a vizsgálatot, ha a pedagógiai szakszolgálatban már nem vizsgálnak meg, és nem veszek részt a köznevelésben?

Kedves Máté!

Csak bátorítani tudom, hogy részt vegyen a vizsgálaton, hiszen a diszkalkúlia felismerése és kezelése segít megbirkózni a vizsga helyzettel is, sőt ha súlyos tanulási zavart diagnosztizálnak Önnél, a vizsgán mentesítést is kaphat a tárgyból. A folytatás olvasása →

Óvodás gyermekemmel szívesen játszanék otthon olyan játékokat, amik segítenek neki, hogy fejlődjön a figyelme, és jobban megbarátkozzon a számolással. Mit javasol, milyen játékokat játsszunk?

Kedves Eszter!

Remek ötlet az otthoni játék! A játékos tanulás a leghatékonyabb agytorna a gyerekek számára. A tárgyak színek, formák és méretek szerinti rendszerezése nemcsak élményt jelent a kicsik számára, hanem a gondolkodás fejlesztését is segíti. A folytatás olvasása →

Óvodás gyermekem az óvodai foglalkozásokon nehezebben barátkozik a számolással, mint a társai, ezért fejlesztő pedagógus is foglakozik vele. A gyógytestnevelés segíthet neki a gyorsabb fejlődésben?

Kedves Emese!

Bizony segíthet! Sokan nem is gondolnák, hogy a részképesség zavarok, mint például a fejlesztést igénylő számolási nehézségek könnyebben és gyorsabban javulnak, ha a hagyományos gyógypedagógiai foglalkozások mellett mozgásfejlesztéssel is segítjük a gyógyulást. A folytatás olvasása →

1 / 2 oldal12