Miből ismerhetjük fel a diszlexiát?

Nagylányom idén kezdte a kilencedik osztályt, új iskolában tanul. Szorgalmas, jó tanuló volt eddig, otthon alig kellett segíteni a leckeírásban, de idén nagyon nehezen megy neki a tanulás. Úgy érzi, lassabban tud olvasni, ezért nem jut idejében a feladatai végére. Lehet, hogy diszlexiás, csak eddig nem vettük észre?

Kedves Gergő!

Szeretném megnyugtatni, hogy a tanulmányi teljesítményben tapasztalható visszaesés önmagában nem utal feltétlenül komoly problémára. Az iskolaváltás – különösen serdülőkorban – minden gyermek számára nagy kihívás, és gyakran időbe telik, amíg alkalmazkodni tudnak az új környezethez, elvárásokhoz és tanítási stílushoz.

A kilencedik évfolyam sok szempontból nehéz időszak: új tantárgyak, eltérő tanári elvárások és megnövekedett önállósági igény jelennek meg. Mindez fokozott terhet ró a tanulókra, különösen akkor, ha eddig egy kiegyensúlyozottabb, kiszámíthatóbb iskolai környezethez voltak szokva. A tanulási nehézségek – például a lassabb olvasási tempó – ilyen körülmények között látványosabban jelentkezhetnek.

Bár a diszlexia tünetei jellemzően már az alsó tagozatban megjelennek, előfordulhat, hogy egy-egy enyhébb forma csak a követelmények szintjének emelkedésével válik igazán szembetűnővé. Fontos azonban tudni, hogy önmagában a lassú olvasás még nem jelent diszlexiát. Ha azonban az olvasás tényleges nehézséget jelent, érdemes logopédiai vizsgálatot kérni, ahol pontosabb képet kaphatnak arról, mi állhat a háttérben.

Ezzel párhuzamosan fontos megvizsgálni a tanulási szokásokat is. Nem ritka, hogy az általános iskolai évek alatt a gyermek még nem kényszerül rá tudatos tanulási stratégiák kialakítására, különösen, ha addig az elvárások könnyebben teljesíthetők voltak. A középiskolai követelmények viszont már komplexebb tanulási módszereket igényelnek, és ha ezek hiányoznak, az teljesítménycsökkenésben is megnyilvánulhat.

Ezért javaslom, hogy a logopédiai kivizsgálat mellett keressenek fel tanulásmódszertani szakembert is, aki segíthet hatékony tanulási technikák elsajátításában.

Bízom abban, hogy hamarosan sikerül megtalálni azt a támogatást, amellyel gyermeke újra megerősödhet a tanulásban, és pozitív élményként élheti meg az iskolai mindennapokat!

Szakszolgálatunk munkatársai örömmel állnak rendelkezésükre, ha további kérdéseik lennének vagy segítségre van szükségük.