Két kislány édesanyja vagyok, és felfigyeltem rá, hogy nemcsak én, de más anyák is általában a bal kezükben tartják a kicsiket. Érdekelne, hogy miért van ez így? Van erre tudományos magyarázat?

Kedves Vera!

Ez valóban nagyon érdekes jelenség, számos kutatás született a témában. A nők 75-80%-a valóban a bal oldalán szereti hordani kisgyermekét, aminek igen érdekes, evolúciós okai vannak.

Érdekesség, hogy jóval már a fogamzóképes kor előtt megfigyelhető hasonló szokás a kicsiknél is. Az óvodás, és általános iskolás kislányok egyértelműen hajlamosabbak a bal kezükkel, bal oldalukhoz szorítva hordani babáikat. A férfiaknál ugyanilyen hajlam nem mutatható ki. A jelenség magyarázatára különböző elméletek születtek, ide tartozik a jobbkezesség-balkezesség, az anya szívéhez való közelség, a bal oldali mell érzékenysége, és egyéb pszichológiai elméletek, azonban úgy tűnik, hogy a valódi magyarázat nem ezekben keresendő.

A bal oldalon hordás szokásának kialakulásáért az agyunk felépítése, a különböző funkciókhoz köthető agyféltekék felelősek. Amikor ugyanis a baba a bal oldalon van, az agyi pályák kereszteződése miatt az édesanya agyának jobb oldala aktiválódik, ez a fizikiai aktiváció pedig elősegíti a kötődést, vagyis az anya-gyermek közötti kapcsolat összhangját. A bal oldalról származó érintés az agy jobb oldalát aktiválja, ahol a nyelvi, értelmező funkciók is megtalálhatók. Az érzet a jobb oldalon keletkezik. Tehát, ha a gyermeket a bal oldalon hordja az anya, akkor könnyebben értelmezi a gyermek jelzéseit, könnyebben ért vele szót, hisz az érzet keletkezési helyével azonos oldalon mozdulnak meg a nyelvi, értelmező funkciók működéséért felelős idegpályák.

Fotó: Michelle Soulierre

Azt olvastam, hogy a gyerekek számolási képességének fejlődésében a gondolkozás fejlesztése is szerepet játszik. Érdekelne, mit jelent ez pontosan és milyen gyakorlatok segítenek ebben?

Kedves Imre!

A számoláshoz többféle készség is szükséges, amelyek egyébként dinamikus kölcsönhatásban állnak egymással.  A mennyiségi változások egyszerűen és áttekinthetően jelölhetők a számok  segítségével, a logikus szabályok pedig a törvényszerűségeket segítenek megérteni. A kisgyermeknek ezekre a tapasztalatokra van  szüksége a matek tanuláshoz. A következtető gondolkodás a szabályszerűségek felismerésében játszik szerepet, és a közöttük lévő  kapcsolatok azonosítását teszi lehetővé. A logikus  gondolkodás  fejlesztésében különösen nagy szerepe van a tapasztalatnak.

A számolás segítségével a gyermek számára egy új világ tárja fel a kapuit, ahol a dolgok mérhetővé válnak, a számossággal, a magassággal és a hosszúsággal is leírhatóak a bennünket körülvevő tárgyak. A tárgyak azonosságainak és különbözőségeinek felismerése elősegíti a lényeges jegyek megragadását, és azok állandósságának megértését, ez pedig a számfogalom kialakulásának előfeltétele. A gyerekek gondolkodása a szabályjátékokban, társasjátékokban, a  különböző élethelyzetekben egyaránt fejlődik. Az építőkockával való játék során pedig a gyermek spontán tapasztalatokat gyűjt a térbeli  matematika gyakorlati alapjairól. A sorba rendezés műveletének elsajátítását a játékeszközök, kártyák is segítik és természetesen a mesék is.

Hat hónapos kislányomnál fejtartási rendellenességet állapított meg a neurológus. Más babák normál ütemű fejlődéséhez képest nála valóban egyértelmű az elmaradás. Az orvos azt mondta, hogy korai intervenció segíti majd a gyógyulását. Ez mit jelent pontosan?

Kedves Ádám!

A csecsemőkorban előforduló leggyakoribb rendellenességek nagyon sokfélék, ezek között találjuk az Ön által említett fejtartási rendellenességet is. A nemzetközi gyakorlatban azt a komplex szolgáltatáscsomagot, amelyet a 0–6 éves korú gyermekeknek nyújtanak, kora gyermekkori intervenciónak nevezzük. Ez magában foglalja mind a szűrést, mind a komplex állapotfeltáró vizsgálatokat és a gyógypedagógiai fejlesztést, tanácsadást, valamint a szociális juttatásokhoz és sokrétű terápiás szolgáltatásokhoz történő hozzáférést. Mindezek együttesen elősegítik, hogy a sérült csecsemőket, és kisgyermekeket kortárs közösségbe lehessen vinni. Nemcsak a gyermek sokoldalú fejlesztése a cél, hanem az is, hogy a családdal történő együttműködés során erősödjenek a szülői kompetenciák, és ezzel elősegítsük a társadalmi befogadást is. A kora gyermekkori intervencióban természetesen érvényesülnek a babák, és a gyermekek ellátásának speciális szempontjai is. A fejlesztést elsősorban a szakszolgálatokban dolgozó gyógypedagógusok, konduktorok végzik, a heti óraszámot törvény is meghatározza.

Két fiam és egy lányom van, ketten alsósok, a harmadik oviba jár. Szerencsésnek mondhatom magunkat, mert szeretnek mozogni és a gerincük is egészséges. Mindig mondom nekik, hogy húzzák ki magukat, szerencsére „nyílegyenes” a tartásuk. Mit tehetünk annak érdekében, hogy ezt a későbbiekben is megőrizzék, és milyen sportot válasszunk?

Kedves Júlia!

A törődő figyelem a legfontosabb, ha egy probléma kialakulását szeretnénk megelőzni bármilyen tünetről vagy panaszról legyen is szó. Soraiban az egyenest tartás fontosságát említi, azonban a „nyílegyenes” tartás nem feltétlenül olyan egészséges, mint elsőre gondolnánk. Bármilyen meglepő gyakran okozhat hátfájást a későbbiekben, sőt akár idős korban is. A testsúly megtartásához szükség van a gerinc természetes görbületeire, a gerinc így mintegy „rugóként” elnyeli a rá nehezedő energiát. A kamaszok sokszor „lázadásból” vesznek fel hanyag testtartást. Az egészséges tartás megőrzéséhez erős izomzatra van szükség, ebben a speciális hátizom erősítő torna sokat segít.

A gerincpanaszok hátterében sokszor lelki okok is állhatnak. Ilyen például a fokozott teljesítménykényszer, a túlzott szülői és környezeti kontroll, vagy akár a testképpel való elégedetlenség. Az izomzat fejlesztése mellett a gyerekek lelki egyensúlynak megőrzése szintén rendkívül fontos.

Ha gyerekek gerince egészséges, mindegy milyen sportot választanak, a legfontosabb, hogy szeressék a választott mozgásformát. Vannak persze olyan sportágak, amelyeknél a gerincre nagyobb terhelés jut, és amelyeket gerincbetegségekre való hajlam vagy diagnosztizált elváltozásnál nem javaslunk a gyerekeknek. Ilyen például a súlyokkal való torna, az evezés, vagy a kerékpározás.

Ákos fiam rendszeresen hátfájásra panaszkodik, ami szerintem annak köszönhető, hogy hirtelen megnőtt. A férjem szerint gerincferdülése van. Mikor érdemes orvoshoz vinnem?

Kedves Ákos!

Ha gerincferdülés okozza a panaszokat, idővel egyéb tünetek is jelentkezhetnek, ami a későbbiekben lassíthatja a gyógyulást, tehát jobb mihamarabb orvos segítségével utánajárni, pontosan mi okozza a tüneteket. Ha az izomegyensúly felborul és rögzül a helytelen tartás, akkor bizony a gerincferdülés, később pedig egyéb elváltozások is kialakulhatnak. Az esetleges genetikai hajlamot fokozhatja a gyenge, kötött izomzat és a beidegződött rossz tartás, ami szerencsére célzott terápiás tornával hamar gyógyul. Javaslom, kérje orvos véleményét! A gerincferdülés enyhe formája fájdalmat, súlyos formája a tüdőre nehezedő nyomás miatt akár légzési nehézséget is okozhat. Tehát rendkívül fontos mihamarabb megcsípni a bajt, így a tünetek fokozódása később nem okozhat gondot.

Kislányomnak lapos hát miatt gyógyúszást javasolt az orvos. Milyen úszásnem ajánlott ilyenkor?

Kedves Annamária!

Lapos hátnál a legfőbb feladat a hiányzó gerincgörbületek kialakítása, éppen ezért a mellúszás és gyorsúszás, illetve ezek variációi rendkívül hasznosak. Erősítik a mellkas izomzatát, a vállövet és a hátizmokat, ez pedig hatékonyan támogatja a helyes testtartás kialakítását. A pillangó úszás és a hullámszerű delfin úszás az ágyéki szakasz mély hátizmait erősíti, ami az ágyéki homorulat kialakításában játszik szerepet. A mellúszó karmunkával és gyorsúszó lábmunkával végrehajtott úszásnemek szintén segítik a természetes gerincgörbületek egészséges változását.